stellacentrum.sk logo
0904 75 75 75
Hyundai Tucson Shadow banner reklama na lavej strane, dá sa vypnúť reklama na pravej strane, dá sa vypnúť

Audi A8 s autopilotom budúcnosti

(Frankfurt) - Nové Audi A8 je prvým sériovým automobilom, ktorý umožňuje automatizovanú jazdu v bežnej premávke. Po prvý raz môže vodič v definovaných situáciách v premávke úplne odovzdať riadenie vozidla automatizovanému systému – technologicky tento krok predstavuje revolúciu. Premiérou dvoch štúdií Audi vo Frankfurte ukazuje, ako bude značka ďalej vyvíjať automatickú jazdu v budúcnosti.

Audi Elaine sa volá SUV-kupé s elektrickým pohonom, ktoré už o niekoľko rokov umožní plne automatickú jazdu v mnohých oblastiach – v niektorých  úplne bez vodiča v kabíne. Vodič zaparkuje svoje Audi vo vyznačenej oblasti – v takzvanej zóne prevzatia – a vystúpi. Odtiaľ automobil samočinne bez posádky vojde do viacposchodového parkovacieho domu s ponukou rozličných služieb ako je umývacia linka, stanica na doručovanie balíkov, čerpacia stanica paliva alebo nabíjací stojan. Vďaka Audi AI automobil všetky úlohy zvládne samočinne.

  

So štvordverovou dizajnovou štúdiou Audi Aicon značka so štyrmi kruhmi predstavuje svoju víziu autonómne jazdiaceho Audi budúcnosti – bez volantu a pedálov. Ako dizajnová štúdia sa štvordverový automobil s usporiadaním sedadiel 2+2 odvažuje v exteriéri i interiéri na skok do dizajnu budúcich desaťročí. Technická štúdia vizionárskym spôsobom spája inovácie pri pohone a podvozku, digitalizácii a šetrnosti k životnému prostrediu. Aj Aicon má rýdzo elektrický pohon s dojazdom vyše 800 kilometrov na jedno nabitie batérie.

Audi AI – Inteligencia a interakcia

Audi ElAIne a Audi AIcon –  dve štúdie, ktoré už svojim menom poukazujú na novú dvojpísmenovú skratku, ktorou Audi zastrešuje celú špecifickú oblasť inovatívnych technológií v oblasti mobility. Audi AI je šifrou pre množstvo inovatívnych systémov, ktoré odľahčujú vodiča a súčasne mu poskytujú nové možnosti využitia času, stráveného v automobile. Audi AI na to využíva aj stratégie a technológie z oblasti umelej inteligencie a strojového učenia.

Systémy Audi AI fungujú so schopnosťou učenia a spolurozhodovania, proaktívne a individuálne. Vďaka novým technológiám budú modely jazdiť inteligentne a doslova „empaticky“. Dokážu fungovať v kontinuálnej interakcii so svojim okolím a pasažiermi a tak sa lepšie prispôsobovať sa ich potrebám. 

Automatizovaná jazda – od asistenčnej funkcie po autonómiu

To, čo sa už dávno etablovalo v koľajovej doprave alebo dokonca v letectve, je v oblasti automobilovej dopravy ešte iba na prahu realizovateľnosti – automatizovaná jazda. Audi vedie v tejto oblasti a s novou generáciou svojej vlajkovej lode A8 predstavuje prvý sériový model, ktorý je vyvinutý pre vysoko automatizovanú jazdu na úrovni Level 3.

Čo znamená toto odstupňovanie? V medzinárodnej automobilovej technike sa presadila päťstupňová škála ako definícia pre automatizovanú jazdu. Túto škálu vyvinula americká štandardizačná organizácia SAE.

  • Level 1, asistovaná jazda: Asistenčný systém dokáže prevziať kontinuálne vedenie automobilu buď v pozdĺžnom alebo priečnom smere. Podporuje vodiča, no na ňom naďalej zostáva zodpovednosť a musí byť pripravený v prípade potreby okamžite prevziať riadenie vozidla. Takým systémom úrovne Level 1 je u Audi napríklad adaptívny tempomat ACC.
  • Level 2, čiastočne automatizovaná jazda: Vodič môže v určitých situáciách odovzdať systému kontinuálne vedenie automobilu v pozdĺžnom a priečnom smere, no musí neustále systém kontrolovať a v prípade potreby okamžite prevziať riadenie vozidla. Pri tom zodpovednosť neustále zostáva na vodičovi. Príkladom je asistent pre jazdu v dopravnej zápche od Audi: v hustej premávke samočinne zrýchľuje a spomaľuje do 65 km/h a na dobre vybudovaných cestách dočasne preberá aj riadenie.
  • Level 3, vysoko automatizovaná jazda: Vodič nemusí permanentne kontrolovať vedenie vozidla v pozdĺžnom a priečnom smere a môže sa venovať vedľajším činnostiam, podporovaným palubnými systémami vozidla. Systém samočinne rozozná hranicu, teda bod, kedy podmienky okolia už nezodpovedajú funkčnému rozsahu systému. V takomto prípade automobil vyzve vodiča s predstihom niekoľkých sekúnd aby prevzal riadenie. Tieto kritériá spĺňa pilot do dopravnej zápchy v novom Audi A8.
  • Level 4, plene automatická jazda: Systémy s funkciou Level 4 už nepotrebujú nijakú podporu od vodiča, sú však limitované na určitú funkčnú oblasť – napríklad na diaľnicu alebo parkovací dom. Tu vodič odovzdáva kompletné ovládanie vozidla systému. Riadenie vozidla opäť prevezme až vtedy, keď automobil opustí oblasť definovanú pre plne automatickú jazdu. Ak vodič nereaguje, systém zavedie vozidlo napríklad do odstavného pruhu a tam ho zastaví. Ďalším príkladom pre taký systém sú robotické taxíky v centrách miest. Tieto vozidlá preberajú úplne ovládanie vozidla v obmedzenom rozsahu rýchlosti a na obmedzenej trase.
  • Level 5, autonómna jazda: Automobil preberá plnú kontrolu nad vedením vozidla v pozdĺžnom a priečnom smere. Systémy úrovne Level 5 v nijakej situácii nepotrebujú pomoc vodiča. Tu je možné už upustiť od ovládacím prvkov ako sú volant a pedále.

Pre vývojových pracovníkov Audi v oblasti pilotovanej a vysoko automatizovanej jazdy ide v praxi o to, aby dôsledne a rýchlo rozšírili oblasti nasadenia a využiteľné situácie pre úrovne Level 3 a 4. Chcú tým zákazníkovi poskytnúť maximum slobody a čas, ktorý môžu využiť pre seba.

Vývoj na diaľnici v USA

Audi ako prvý automobilový výrobca na svete získalo v roku 2013 licenciu na testovanie v štátoch USA Kalifornia a Nevada. V januári 2015 tam výskumné vozidlo Audi A7 piloted driving concept absolvovalo 900 kilometrov pilotovanou jazdou na diaľnici zo San Francisca do Las Vegas. V máji 2015 jazdilo automatické Audi A7 v hustej mestskej premávke v Šanghaji (Čína) – čo predstavuje vysoko komplexnú jazdnú situáciu. 

Kde je vývoj inteligentného automobilu dnes?

Ultrazvukové a radarové senzory, laserové skenery, systémy na báze kamier, výkonné procesory na spracovanie informácií a rýchle internetové pripojenie cez mobilnú dátovú sieť – to všetko má nové Audi A8. Regulačné aplikácia v podobe asistenčných systémov ako systém na udržiavanie jazdného pruhu active lane assist, adaptívny tempomat  adaptive cruise control (ACC) alebo prediktívny jazdný asistent už v uplynulých rokoch prispeli k zvýšeniu bezpečnosti, komfortu a efektívnosti jazdy. 

Optimalizované na dlhé trasy – pohon a podvozok

Audi Aicon už svojim dizajnom pôsobí ako z iného sveta, je to automobil budúcnosti. S týmto svetom je dôsledne zladená aj technika štúdie. Vychádza z dopravnej infraštruktúry, v ktorej sú autonómne jazdiace automobily na všetkých cestách samozrejmosťou. Účastníci cestnej premávky sú v ňom digitálne prepojení navzájom a so svojim okolím.

To znamená, že premávka budúcnosti bude prebiehať pokojnejšie a rovnomernejšie ako si to dnes vieme predstaviť. Ak j pri nižších maximálnych rýchlostiach sa  dlhé vzdialenosti budú dať absolvovať s konštantne vysokou trvalou rýchlosťou 130 km/h. Pasažieri zažijú svoju jazdu ako komfortné kĺzanie bez neustáleho brzdenia a zrýchľovania.

Vďaka vysoko vyvinutej senzorike a digitálnemu prepojeniu budú aj nehody patriť minulosti. Preto pasažieri v automobile ako Audi Aicon nebudú v budúcnosti potrebovať nijaké klasické záchytné systémy. Počas jazdy zažijú aj fyzicky taký stupeň slobody, ktorý sa v roku 2017 ešte javí ako vizionársky.

Tomuto zmenenému svetu mobility je optimálne prispôsobený aj pohon a celá konštrukcia vozidla. Dynamiku zabezpečuje vysoko efektívny elektrický pohon. V oblasti prednej a zadnej nápravy sú umiestnené celkovo štyri elektromotory. Batérie pohonu sú uložená pod podlahou. Sú to batérie s elektrolytom z pevnej látky, ktoré majú výrazne väčšiu kapacitu ako lítiovo-iónová akumulátorová batéria.

Štyri elektromotory mobilizujú celkový výkon 260 kW a krútiaci moment 550 Nm. Každý z elektromotorov poháňa jedno koleso, elektronická regulácia umožňuje variabilný pohon všetkých kolies quattro. Pri tom stojí v popredí menej maximálne zrýchlenie ako maximálna účinnosť a tým aj dojazd. Túto stratégiu podporujú aj elektrické brzdy, ktoré rekuperáciou získavajú energiu. Ľahká konštrukcia multimateriálovej karosérie a optimalizovaná aerodynamika sú ďalšími faktormi, prispievajúcimi k dojazdu vyše 800 kilometrov.

Aj nabíjanie sa dá skrátiť na minimum. Vďaka systému s napätím 800 voltov sa batérie dajú nabiť na menej ako 30 minút na 80 percent svojej kapacity. Alternatívne je k dispozícii aj induktívne nabíjanie bez kábla. Obidve úlohy Audi Aicon zvládne bez vodiča – v zóne AI môže samostatne zaparkovať pri nabíjacej stanici a tam nabiť batérie bez ľudskej podpory. 

Ako pravé quattro má Aicon jazdo-dynamické rezervy a bez ohľadu na počasie dôjde autonómne vždy bezpečne do cieľa. Podvozok je koncipovaný pre maximálny komfort: pneumatické pruženie a adaptívne tlmiče kompenzujú všetky nerovnosti cesty. Elektricky poháňané aktuátory na všetkých kolesách cielene pôsobia proti nakláňaniu karosérie, a to rovnako pri jazde v zákrutách ako aj pri zrýchľovaní a brzdení. Tento plne aktívny systém pruženia vhodne optimalizuje kvality adaptive air suspension. Audi Aicon sa doslova vznáša nad veľkými nerovnosťami na ceste.

Aicon brzdí hlavne rekuperáciou a pri tom opäť nabíja batérie. Kotúčové brzdy konštruktéri premiestnili z kolies blízko k elektromotorom. To zlepšuje aerodynamiku kolies, pretože môže odpadnúť chladenie bŕzd v kolesách sprevádzané turbulenciou. Ďalším vítaným efektom je redukcia neodpružených hmôt, vďaka čomu pruženie citlivejšie reaguje na nerovnosti.

Nápravy a pohonné ústrojenstvo sú v Audi Aicon symetricky koncipované – teda vpredu i vzadu identické. Mechanické komponenty ako prevodovka riadenia alebo hydraulický posilňovač odpadajú. Pri tom má vozidlo riadenie všetkých kolies, ktoré nijako neuberá z priestoru pre posádku. Vďaka riadeniu všetkých kolies je Audi Aicon napriek dlhému rázvoru 3,47 metra enormne obratné – priemer otáčania pod 8,50 metra je pod úrovňou malého automobilu, preto môže pohodlne jazdiť aj v centrách miest.

Tak sa Audi Aicon prezentuje ako multitalent pripravený na svoje hlavné úlohy: poskytovať svojej posádke maximálny komfort, priestor a komunikačné technológie pri jazdách na dlhé trasy. Spája spektrum nasadenia pre autonómnu jazdu v mestskom prostredí a na diaľnici s ešte doteraz neznámym dojazdom elektrického pohonu. Nasledovať budú ďalší viacbojári Audi s vlastnými špeciálnymi disciplínami, čím bude program modelov značky so štyrmi kruhmi aj v budúcnosti rovnako všestranný ako fascinujúci.