stellacentrum.sk logo
0904 75 75 75
Hyundai i20 reklama na lavej strane, dá sa vypnúť reklama na pravej strane, dá sa vypnúť

Dravec prichádza: Nové BMW M5.

(Mníchov) - Nové BMW M5 posúva BMW M GmbH do nových oblastí. Prvý raz je súčasťou vysoko výkonného sedanu pohon všetkých kolies M xDrive. Táto zmena umožní, aby model M5 objavil nové dimenzie dynamiky a ponúkol lepšie praktické každodenné využitie vo všetkých jazdných podmienkach.

Nové BMW M5 (kombinovaná spotreba: 10,5 l/100 km; kombinované emisie CO2: 241 g/km*) sa posúva do nových oblastí. Prvý raz je súčasťou vysoko výkonného sedanu pohon všetkých kolies M xDrive. Táto zmena umožní, aby model M5 objavil nové dimenzie dynamiky a ponúkol lepšie praktické každodenné využitie vo všetkých jazdných podmienkach. Nové vozidlo vychádza z tradície konceptu – luxusný štvordverový sedan s pretekárskymi ambíciami. BMW M5 sa prvý raz predstavilo už v roku 1984.

Nový systém M xDrive vyvinutý spoločnosťou BMW M GmbH je v súčasnosti najintenzívnejší druh pohonu všetkých kolies medzi vysoko výkonnými vozidlami. Využíva medzinápravovú rozvodovku s viaclamelovou spojkou, ktorá podľa aktuálnych potrieb rozdeľuje krútiaci moment medzi kolesá prednej a zadnej nápravy. Ďalšou prísadou výnimočného záberu na akýchkoľvek cestách a v každom počasí je plne variabilný aktívny diferenciál Active M Differential na zadnej náprave s rozsahom uzamykania od 0 do 100 percent.

Vlastnosti systému M xDrive sa dajú nastaviť podľa aktuálnych potrieb. Vodič si môže vybrať z piatich rôznych nastavení. Tie vychádzajú z kombinácie režimov systémov DSC (DSC on, MDM, DSC off) a M xDrive (4WD, 4WD Sport, 2WD). V základnom nastavení so zapnutým DSC (Dynamic Stability Control) a s pohonom 4WD, sa pri výjazde zo zákrut dostávajú zadné kolesá do mierneho šmyku. Prejaví sa tak športová ovládateľnosť nového BMW M5. V režime M Dynamic (MDM, 4WD Sport) sa systém M xDrive postará o ľahko kontrolovateľné drifty. Pre zarytých milovníkov športovej jazdy a s primárnym zameraním na jazdu po okruhoch vznikli tri režimy M xDrive s vypnutým systémom DSC. Vodič si v tomto režime môže vybrať z troch nastavení až do samotného pohonu iba zadných kolies (2WD). V tomto režime si vodič sám reguluje veľkosť uhlu driftu a fajnšmekri si naplno užijú dynamiku v jej najčistejšej podobe.

Vysoký výkon nového BMW M5 pochádza zo 4,4-litrového bi-turbo motora V8 s technológiou M TwinPower Turbo. Konštruktéri oddelenia M podrobili pohonnú jednotku predchádzajúceho modelu kompletnej revízii. Napríklad nanovo vyvinuté turbodúchadlá, mimoriadne účinné nepriame chladenie stlačeného vzduchu a zvýšený vstrekovací tlak pomohli k zvýšeniu výkonu a predovšetkým krútiaceho momentu. Motor dodáva výkon 441 kW (600 k) pri 5 600 – 6 700 ot./min. Monumentálny krútiaci moment 750 Nm je k dispozícii už od nízkych 1 800 ot./min. a zostáva až do 5 600 ot./min. Elektronicky plne variabilne ovládané olejové čerpadlo zaručuje dodávku oleja presne podľa aktuálnych potrieb motora nového BMW M5 a to aj na pretekárskej trati. Udivujúce hodnoty výkonu hovoria samy za seba: zrýchlenie z 0 na 100 km/h iba za 3,4 sekundy, z 0 na 200 km/h za 11,1 sekundy. Najvyššia rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h, no s balíkom M Driver’s Package dodávaným na želanie môže zábava pokračovať až do rýchlosti 305 km/h.

Nové BMW M5 prenáša výkon cez špeciálne upravenú 8-stupňovú prevodovku M Steptronic s technológiou Drivelogic. V režime D ponúka komfort a pohodlie plne automatickej zmeny prevodov, no dá sa prepnúť aj do režimu manuálneho sekvenčného radenia. Vodič má potom na výber či bude radiť kompaktným voličom na stredovej konzole alebo radiacimi páčkami pod volantom. Drivelogic vodičovi umožňuje, aby si charakter radenia prevodovky nastavil podľa svojich vlastných preferencií. Počas jazdenia na okruhu sa 8-stupňová prevodovka M Steptronic postará o bleskovo rýchle radenie, čím prispieva k výnimočnej obratnosti a k dynamickému prejavu.

Podvozok bol navrhnutý tak, aby pri každodennom využívaní poskytoval maximálnu trakciu a počas jazdenia na okruhu vynikajúce dynamické výkony. Rovnako ako motor, prevodovka a systém M xDrive, aj podvozok absolvoval viacero úprav, na ktorých spolupracovali experti a pretekárski jazdci. Testovalo sa na viacerých miestach vrátane najnáročnejšieho testovacieho miesta na svete, na Severnej slučke okruhu Nürburgring. Prepracované tlmiace elementy na prednej aj zadnej časti zaručujú vysokú pevnosť karosérie. Vďaka tomu vozidlo poskytuje okamžitú spätnú väzbu a to najmä pri ostrej jazde na okruhu alebo na ceste.

Vodič si môže vybrať z viacerých režimov (Comfort, Sport a Sport Plus) systému elektronicky nastaviteľných tlmičov Variable Damper Control (VDC) so špeciálnym nastavením M vrátane posilňovača riadenia M Servotronic. Režimy Efficient, Sport a Sport Plus sú k dispozícii aj pre nastavenie charakteristík motora podľa aktuálnych požiadaviek vodiča. Vodič má k dispozícii aj dve tlačidlá M1 a M2, ktoré sa nachádzajú na kožou potiahnutom volante. Vodič si podľa svojich preferencií môže pod tieto tlačidlá uložiť vlastné nastavenia režimov motora, prevodovky, podvozka a M xDrive, režimu DSC ako aj nastavenie head-up displeja. Následne si stlačením tlačidla rýchlo zmení nastavenie jednotlivých systémov vozidla z akéhokoľvek režimu.

BMW M5 dostalo oproti bežnému zástupcovi radu 5 upravenú karosériu, aby lepšie zvládala všetky dynamické nároky. Konštruktéri oddelenia M rozšírili prednú časť a predný nárazník, aby sa chladiaci vzduch lepšie dostal k motoru a k brzdám. Nový je aj zadný difúzor. Štvorica koncoviek výfukového potrubia vizuálne podčiarkuje výnimočnú silu, ktorou vozidlo disponuje. Zároveň sa stará o primeraný športový zvuk. Ten sa dá podľa aktuálnych preferencií vodiča upravovať klapkou ovládanou tlačidlom.

Hliníková kapota dostala M-špecifický dizajn a príťažlivo tvarované výrazné línie. Tie následne pokračujú v mimoriadne ľahkej karbónovej streche, štandardnej súčasti nového BMW M5. Práve karbónová strecha a ďalšie odľahčené prvky vrátane výfukového systému prispeli k tomu, že nové vozidlo je aj s pohonom všetkých kolies ľahšie ako jeho predchodca.

BMW M5 dostalo už v základnej výbave M zliatinové brzdy. Sú ľahšie ako konvenčné brzdy zo šedej liatiny a tým prispievajú aj k zníženiu hmotnosti vozidla. Modré 6-piestikové pevné strmene vpredu a 1-piestikové plávajúce strmene vzadu, spolu s perforovanými kotúčmi s vnútorným chladením na všetkých kolesách zaručujú, že spomaľovacie schopnosti vozidla dokonale vyhovujú jeho výnimočnému dynamickému potenciálu. Ešte lepší výkon poskytujú na želanie dodávané M karbónovo-keramické brzdy so strmeňmi lakovanými nezameniteľnou zlatou farbou. Ich výhodou je aj to, že hmotnosť nového BMW M5 znižujú o ďalších 23 kilogramov.

Auto sa štandardne dodáva s leštenými 19-palcovými diskami kolies z ľahkých zliatin (vpredu: 9,5 x 19, vzadu: 10,5 x 19) vo farbe Orbit Grey a s M špecifickými pneumatikami (vpredu: 275/40 R 19, vzadu: 285/40 R 19). Na požiadanie môže vozidlo jazdiť aj na 20-palcových diskoch (vpredu: pneumatiky 275/35 R 20 na diskoch 9,5 x 20, vzadu: pneumatiky 285/35 R 20 na diskoch 10,5 x 20). Súčasťou štandardnej výbavy nového BMW M5 sú aj kožou Merino čalúnené M sedadlá s elektrickým nastavovaním. Zoznam výbavy na želanie obsahuje aj novo vyvinuté M multifunkčné sedadlá s konštrukciou, ktorá vychádza zo škrupinových sedadiel s výraznejšou bočnou oporou.

Nové BMW M5 sa bude dať objednať od septembra 2017. Jeho cena sa začína od 117 900 € a zákazníci dostanú prvé kusy na jar 2018. Spolu so štandardným modelom M5 sa začne aj predaj verzie BMW M5 First Edition. Špeciálna edícia celosvetovo limitovaná na 400 kusov dostane výnimočnú matnú tmavočervenú farbu Frozen Dark Red Metallic od BMW Individual. Príplatok oproti štandardnému modelu predstavuje 19 500 €.