stellacentrum.sk logo
0904 75 75 75
reklama na lavej strane, dá sa vypnúť reklama na pravej strane, dá sa vypnúť

Ford EcoBoost získal 11. triumf

(KOLÍN NAD RÝNOM, 22. mája 2019) – Výkonný a úsporný 1,0-litrový motor EcoBoost bol dnes vymenovaný za Medzinárodný motor a pohonnú jednotku roka 2019 (IEPOTY) v kategórii do 150 koní. Od svojho uvedenia na trh v roku 2012 ide už o 11. ocenenie IEPOTY.

Kompaktný motor s nízkym trením poháňa viac ako jeden zo štyroch modelov Ford predaných v roku 2018 – t. j. viac ako 410 000 vozidiel od rodinného hatchbacku Fiesta až po dodávku Transit Connect. Poskytuje výkon až 140 koní, ktorý zaisťuje zážitok z jazdy.

Spoločnosť Ford nedávno zdokonalila zážihový 1,0-litrový motor EcoBoost, ktorý sa montuje do modelov Ford Focus a Transit Connect, aby mal ešte menšiu spotrebu paliva. Využila technológiu vypínania valca, čo je novinka v odvetví v kategórii trojvalcových motorov. Významné vylepšenia hlavy valcov, systémov vstrekovania paliva a regulácie emisií dopĺňajú základné technológie, ako je prepĺňanie turbodúchadlom EcoBoost, vysokotlakové priame vstrekovanie paliva a dvojité nezávislé variabilné časovanie ventilov. Zdokonalený motor sa tento rok dostane aj do ďalších modelov.

„1,0-litrový motor EcoBoost pokračuje v zavádzaní nových technológií v kategórii kompaktných zážihových motorov, a to dokonca aj sedem rokov po prvom víťazstve a po zisku 11. ocenenia Medzinárodný motor a pohonná jednotka roka,“ povedal Carsten Weber, manažér vývoja pohonných jednotiek a pokročilých konštrukcií v spoločnosti Ford of Europe. „Dokonca aj teraz, keď po cestách jazdí 1,6 milióna 1,0-litrových motorov EcoBoost, stále odhaľujeme jeho potenciál. Na cesty sa dostanú nové, ešte úspornejšie elektrifikované pohonné jednotky s 1,0-litrovým motorom EcoBoost v úlohe základného komponentu.“

Porotu IEPOTY tvorí 70 porotcov z 31 krajín, ktorí 1,0-litrovému motoru Ford EcoBoost udelili celkovo 145 bodov, takže vyhral kategóriu do 150 koní – o 26 bodov pred motormi od BMW, PSA Group, Toyota/Lexus a Volkswagen.

1,0-litrový motor EcoBoost bol po svojom uvedení spúšťačom priemyselného trendu nízkoobjemových, vysokovýkonných, trojvalcových a turbodúchadlom prepĺňaných zážihových motorov. „Od zisku víťazstva v roku 2012 tento malý klenot obstál v skúške času. Väčšina ostatných výrobcov sa ho stále pokúša dohnať,“ povedal Nicol Louw z juhoafrického magazínu Car a člen poroty IEPOTY.

Spoločnosť Ford na začiatku tohto roka oznámila, že 1,0-litrový motor bude tvoriť základ mild hybridných pohonných jednotiek v nových modeloch Fiesta EcoBoost Hybrid a Focus EcoBoost Hybrid. V týchto sofistikovaných elektrifikovaných pohonných jednotkách nahradí integrovaný štartér/generátor poháňaný remeňom (BISG) štandardný alternátor, čo umožňuje rekuperáciu a uskladnenie energie, ktorá sa zvyčajne stratí počas brzdenia a jazdy na voľnobeh. Táto energia poslúži na nabíjanie 48-voltového akumulátora.

BISG tiež funguje ako elektromotor – hladko spolupracuje s motorom a uloženú energiu využíva na podporu krútiaceho momentu, čím sa znižuje množstvo práce vykonávanej zážihovým motorom a maximalizuje sa úspora paliva. BISG okrem toho pomáha dosahovať presvedčivejší výkon, najmä pri nižších otáčkach motora, čím sa podporuje flexibilnejší a prepojenejší zážitok z jazdy. Systém BISG umožnil konštruktérom spoločnosti Ford zvýšiť výkon 1,0-litrového motora EcoBoost pomocou väčšieho turbodúchadla, a to vďaka obmedzeniu oneskorenia funkcie turbodúchadla.

Univerzálny 1,0-litrový motor EcoBoost bude tiež poháňať dodávku Transit Custom Plug-In Hybrid (novinka v triede) a mikrobus Tourneo Custom Plug-In Hybrid, ktoré ponúknu možnosť jazdy na čistú elektrinu bez obáv o nedostatočný dojazd. Transit Custom Plug-In Hybrid sa v súčasnosti testuje, aby bolo možné lepšie pochopiť výhody pre životné prostredie a pre zákazníkov v britskom Londýne. Dodatočné testovanie sa čoskoro začne v španielskej Valencii a nemeckom Kolíne nad Rýnom.

Prehľad všetkých ocenení IEPOTY pre 1,0-litrový motor Ford EcoBoost podľa rokov:

  • Celkový víťaz: 2012, 2013 a 2014
  • Najlepší nový motor: 2012
  • Najlepší motor do objemu 1,0 litra: 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 a 2017
  • Víťaz kategórie do 150 koní: 2019