stellacentrum.sk logo
0904 75 75 75
Hyundai i20 reklama na lavej strane, dá sa vypnúť reklama na pravej strane, dá sa vypnúť

HONDA FORZA 125

(Bratislava, jún 2018) - Športový/GT skúter Honda Forza 125, ktorý stojí na čele svojho segmentu, si zachováva svoje proporcie so strmo stúpajúcim predkom. V rámci každoročných vylepšení získal nový vzhľad, elektricky nastaviteľný štít, LED ukazovatele smeru, nový prístrojový panel, dve úplne nové farebné vyhotovenia, zväčšený podsedadlový priestor a voliteľný 45-litrový vrchný kufor prepojený s kľúčom Smart Key, ktorý zdôrazňuje variabilitu aj prémiový charakter tohto modelu.

Honda Forza 125 bola navrhnutá špeciálne pre európskych zákazníkov, ktorí od svojho stroja požadujú vo všetkých ohľadoch maximum – štýlovosť, atraktivitu, výkon aj výbavu. Už pri svojom predstavení v roku 2015 všetky tieto očakávania naplnila a odvtedy sa na základe spätnej väzby od zákazníkov neustále vyvíja. Doteraz sa tohto modelu predalo viac než 30 000 kusov.

Už od úplného počiatku trafil model Forza 125 do čierneho svojou obratnosťou pri jazde v mestskej premávke (vďaka kompaktným rozmerom) a bezkonkurenčnými schopnosťami pre dochádzanie na väčšie vzdialenosti vďaka výkonnému motoru, ochrane pred vetrom a komfortu. Stroj v sebe spája komfort „GT“ (Grand Touring) skútra so športovou orientáciou a ovládateľnosťou. K tomu pridáva veľa odkladacích schránok, rad prémiových detailov a v neposlednom rade inovácie a vysokú kvalitu charakteristické pre značku Honda.

Ani napriek svojej agilite nezostáva Forza 125 stáť na mieste: intenzívny vývoj pokračuje aj naďalej a pre rok 2018 bol tento model úplne prepracovaný, získal nové línie a niekoľko významných vylepšení zameraných na jazdca.

Vybavenie a parametre

Hlavné suroviny v recepte na úspech pre rok 2018 zostali nezmenené: 4-ventilový motor, ktorý v sebe spája špičkový výkon v danej triede s dojazdom 490 km na jednu nádrž a systémom Idling Stop; ľahký podvozok, ktorý ponúka rovnováhu medzi stabilitou vo vysokých rýchlostiach a manévrovateľnosťou v mestskej premávke; a bohatá výbava zahŕňajúca LED svetlá, inteligentný kľúč Smart Key, schránku na uloženie dvoch prilieb či komfortnú jazdu vo dvojici.

Inovované línie modelu postupujú smerom dozadu od nového elektricky ovládaného štítu, ktorý je možné plynule posúvať v rozpätí 140 mm. Štít bol navrhnutý s dôrazom na maximálnu ochranu proti vetru (tým, že odvádza prúd vzduchu nad hlavu a do strán okolo hlavy jazdca) a zároveň znižuje aerodynamický hluk. Stabilitu a komfort pri vyšších rýchlostiach – a pri jazdách na dlhšie vzdialenosti – je možné kedykoľvek zameniť za pocit väčšej voľnosti so štítom v dolnej polohe. Stačí jednoducho stlačiť tlačidlo na ľavej rukoväti a posunúť štít do akejkoľvek polohy v 140 mm rozmedzí. 

Šírka riadidiel zostáva 754 mm a zrkadlá sú opäť vo výške 1125 mm. Vďaka týmto rozmerom stroj dokáže prekĺznuť mestskými ulicami plnými áut – práve to bolo jedno z vylepšení modelu Forza 125 už v roku 2017, kde zvýšením polohy zrkadiel odpadlo riziko kolízie so zrkadlami automobilov. Sedadlo zostalo vo výške 780 mm; ponúka dostatok miesta pre dve osoby a vďaka polohe s nohami vnútri stroja je jazdec vo väčšom bezpečí. Predné a zadné ukazovatele smeru sú po novom z LED diód, rovnako ako zadné aj predné svetlo.

Do schránky pod sedadlom je možné uložiť dve integrálne prilby, ktorá teraz ponúka zväčšený priestor zo 48 na súčasných 53,5 litra. Schránku je taktiež možné prehradiť a do jednej časti uložiť prilbu, zatiaľ čo druhá časť poslúži na uloženie vybavenia do dažďa, ktoré má formát balíčkov s veľkosťou hárka A4. Schránka umiestnená v ľavej prednej časti kapotáže je uzamykateľná a jej vnútorný priestor si môže jazdec usporiadať podľa svojich požiadaviek, napríklad na uloženie telefónu alebo fľaše s vodou. V tomto priestore sa taktiež nachádza 12 V (1 A) zásuvka.

Inteligentný kľúč Smart Key dokáže okrem štandardného ovládania zapaľovania a schránky pod sedadlom taktiež zamykať a odomykať voliteľný 45-litrový vrchný kufor, čo je medzi skútrami Honda prvenstvo. S inteligentným kľúčom vo vrecku jazdca sa kufor automaticky zamkne po tom, čo jazdec od stroja odíde. Je možné ho zamknúť taktiež priamo kľúčom. Tlačidlo na otváranie kufra sa nachádza na jeho spodnej ploche a aby bol jeho vnútorný priestor čo najväčší, je ovládací mechanizmus umiestnený na zadnej časti stroja.

Revidované prístroje obsahujú analógový ukazovateľ rýchlosti a otáčkomer, medzi ktorými sa nachádza digitálny displej, ktorý je schopný prepínať medzi 3 režimami (pomocou tlačidla na ľavej rukoväti); počítadlo kilometrov, zostávajúci dojazd a aktuálna spotreba paliva; denné počítadlo kilometrov, priemerná spotreba a čas jazdy; alebo okolitá teplota a informácia o stave batérie.

Pre rok 2018 dizajn tohto modelu dospel k zásadnejším zmenám. Hoci vo výrazných dizajnových líniách každý ihneď spozná model Forza 125, bol každý panel revidovaný tak, aby stroj získal štíhlejší a vyspelejší vzhľad, s kratším a zaobleným predkom, na ktorý nadväzujú mäkšie línie zadku. K novému vzhľadu prispievajú taktiež čierne prvky na predku, zatiaľ čo predná a bočná kapotáž dodávajú stroju športovejší charakter.  

Motor

Štvorventilový, kvapalinou chladený motor SOHC disponuje výkonom 11 kW pri 8 500 ot./min. a maximom krútiaceho momentu 12,5 Nm pri 8 250 ot./min. Vŕtanie a zdvih sú 52,4 × 57,9 mm a kompresný pomer dosahuje hodnotu 11,5:1.

Zrýchlenie z pokoja je na veľmi dobrej úrovni (0 – 200 m za iba 13,4 s) a vďaka vysokému výkonu v stredných otáčkach sa zlepšila dynamická akcelerácia pri typických mestských rýchlostiach medzi 40 a 60 km/h. Stroj bez problému udrží rýchlosť okolo 90 km/h a maximálna rýchlosť dosahuje 108 km/h.

Celý motor bol skonštruovaný s využitím technológií na zníženie trenia eSP vyvinutých spoločnosťou Honda; k nízkej spotrebe paliva prispieva okrem iného aj dômyselné priestorové usporiadanie jednotlivých položiek, ako je olejové čerpadlo (ktoré je zabudované do kľukového hriadeľa). Kompaktná spaľovacia komora a systém elektronického vstrekovania paliva PGM-FI – ktorý je spojený so 4,7-litrovou vzduchovou komorou a 28 mm nasávacím potrubím – optimalizujú spaľovanie a účinnosť chladenia. 

Posunutý valec znižuje trenie spôsobené kontaktom medzi piestom a stenou valca, čím prispieva k efektívnemu prenosu energie spaľovacieho procesu na kľukový hriadeľ. „Zubatá“ liatinová vložka s drobnými povrchovými výstupkami eliminuje prípadné deformácie a zmeny priemeru vŕtania valca. Toto riešenie znižuje napätie v piestnych krúžkoch, čím dochádza k zníženiu trenia.

Kompaktný chladič integrovaný do vonkajšej pravej strany kľukovej skrine, využíva malý a ľahký ventilátor, ktorý zmenšuje straty trením a znižuje aerodynamický odpor. Valivý odpor vnútri prevodového ústrojenstva klesol vďaka použitiu troch hlavných ložísk s nízkym trením, ktoré sú konštruované tak, aby zvládali záťaž prenášanú na každé z nich. Hnacia remenica má rebrovitú konštrukciu, ktorá znižuje aerodynamický odpor, zatiaľ čo poháňaná remenica obmedzuje tlak na hnací remeň, čím sa znižujú prenosové straty.

Elektronicky riadený bezkefkový štartér je integrovaný priamo na koniec kľukového hriadeľa a slúži ako štartér aj ako alternátor. Vzhľadom na to, že motor roztáča priamo, odpadá všetok hluk daný zapojením prevodov či ozubených kolies.

Ak skúter stojí a je stlačená brzda, funkcia Idling Stop motor po troch sekundách chodu na voľnobeh automaticky vypne a po otočení rukoväťou plynu znovu ihneď naštartuje. Použitie tejto funkcie je veľmi jednoduché vďaka alternátoru s integrovaným štartérom a systému spätného natočenia, ktorý vracia kľukový hriadeľ späť do polohy hornej úvrate pred nasávaním vzduchu, a vďaka dekompresnému mechanizmu, ktorý potlačuje odpor roztáčania kľukového hriadeľa z dôvodu kompresie. Systém zároveň disponuje funkciou sledovania stavu batérie, ktorý umožní vypnutie systému s cieľom predísť jej nadmernému vybíjaniu. Motocykel je vybavený batériou YTZ8V s dlhou životnosťou.

Jedným z pôvodných cieľov modelu bolo, aby priemerný používateľ musel k čerpacej stanici zachádzať nanajvýš raz týždenne; dojazd 500 km na jednu nádrž je umožnený okrem iného vďaka úspornému motoru so spotrebou 2,3 l/100 km (v režime WMTC) a 11,5-litrovej nádrži.

Podvozok

Rúrkový oceľový rám zaisťuje potrebnú tuhosť a pevnosť pre širokú škálu jazdných podmienok, s ktorými sa tento skúter môže stretnúť. Robustná 33 mm teleskopická vidlica je doplnená dvoma zadnými tlmičmi s päťúrovňovým nastavením predpätia, ktoré sú spojené s jednodielnym hliníkovým kyvným ramenom.

Nízka hmotnosť, ktorá je iba 162 kg, uľahčuje ovládanie stroja pri rýchlosti chôdze aj parkovaní. K stabilite prispieva aj rázvor kolies, ktorý je 1 490 mm; za skvelú ovládateľnosť stroj vďačí geometrii – sklonu prednej vidlice 26,5° a závleku 89 mm.

15-palcové predné koleso z hliníkovej zliatiny je obuté do pneumatiky s rozmermi 120/70-15 56P, zatiaľ čo 14-palcové zadné koleso používa pneumatiku s rozmermi 140/70-14 68P, ktorá ponúka maximálnu trakciu a jazdný komfort. Predné koleso disponuje veľkým brzdovým kotúčom s priemerom 256 mm, ktorému sekunduje 240 mm kotúč na zadnom kolese. Kvôli lepšej kontrole pri brzdení na klzkom povrchu je stroj vybavený dvojkanálovým systémom ABS.

Technické parametre

MOTOR

 

Typ

štvortaktný, štvorventilový, kvapalinou chladený

Zdvihový objem

125 cm3

Vŕtanie × zdvih

52,4 × 57,9

Kompresný pomer

11,5 : 1

Maximálny výkon

11,0 kW pri 8 500 ot./min

Max. krútiaci moment

12,5 Nm pri 8 250 ot./min

Olejová náplň

0,9 litra

PALIVOVÝ SYSTÉM

 

Karburácia

Elektronické vstrekovanie paliva PGM-FI

Objem palivovej nádrže

 

Spotreba paliva

2,34 l/100 km

ELEKTRICKÁ SÚSTAVA

 

Štartovanie

Elektrické

Batéria

12 V – 7 A

HNACIE ÚSTROJENSTVO

 

Typ spojky

Automatická odstredivá suchá spojka

Typ prevodovky

V-Matic

RÁM

 

Typ

Rám z oceľových rúrok

PODVOZOK

 

Rozmery (D × Š × V)

2 140 × 755 × 1 470 mm

Rázvor kolies

1 490 mm

Uhol prednej vidlice

26,5°

Závlek

89 mm

Výška sedla

780 mm

Svetlá výška

145 mm

Polomer otáčania

2,3 m

Pohotovostná hmotnosť

162 kg

ZAVESENIE KOLIES

 

Typ vpredu

33 mm teleskopické

Typ vzadu

Dva tlmiče

KOLESÁ

 

Typ vpredu

Z ľahkých zliatin  

Typ vzadu

Z ľahkých zliatin  

Pneumatika vpredu

120/70-15 56P

Pneumatika vzadu

140/70-14 68P

BRZDY

 

Typ vpredu

Jeden 256 mm kotúč

Typ vzadu

Jeden 240 mm kotúč

SVETLÁ

 

Svetlomet

LED

Zadné svetlo

LED