stellacentrum.sk logo
0904 75 75 75
Hyundai Kona banner reklama na lavej strane, dá sa vypnúť reklama na pravej strane, dá sa vypnúť

Hybridná extáza: BMW i8 Roadster a nové BMW i8 Coupe.

(Bratislava) - Do rodiny svetovo najpredávanejších plug-in hybridných športových vozidiel, ktoré boli uvedené na trh už v roku 2014 vo verzii 2+2, pribudol nový BMW i8 Roadster.

Dvojmiestny automobil s elektricky ovládanou plátennou strechou prináša okrem lokálnej bezemisnej mobility a výkonnosti aj nový pocit slobody pod otvoreným nebom. Odomyká dvere prakticky bezhlučnej automobilovej logistike s nulovými emisiami CO2. 

Podobne ako nové BMW i8 Coupe, aj nový BMW i8 Roadster vychádza z architektúry vozidla LifeDrive s hliníkovým podvozkom a priestorom pre pasažierov, ktorý je vyrobený z plastov vystužených uhlíkovými vláknami (CFRP). Obidva modely využívajú optimalizovanú technológiu BMW eDrive, ktorá zahŕňa vysokonapäťovú batériu s rozšírenou kapacitou článkov a kapacitou uchovávania energie, ako aj elektromotor, ktorý generuje vyšší maximálny výkon. Výsledkom je nárast dynamiky výkonu, prevádzkového dojazdu a podielu jazdy na čisto elektrický pohon.

Obidva modely, BMW i8 Coupe aj BMW i8 Roadster, sa svojimi proporciami, líniami a dizajnom zaraďujú medzi nový druh športových vozidiel. BMW i8 Coupe je športový 2 + 2-miestny model, zatiaľ čo BMW i8 Roadster dopraje priestor iba dvom pasažierom. Obidva modely majú na C-stĺpiku umiestnený príslušný nápis „Coupe“ alebo „Roadster“.

BMW i8 Roadster : dizajn

Po otvorení sa široká strecha BMW i8 Roadster úplne sklopí do zadnej časti. Mechanizmus umožňuje, aby sa strecha zložila do kompaktného tvaru a uložila vo vertikálnej polohe, čím vznikne približne 100 litrov ďalšieho batožinového priestoru za sedadlami. Elektricky ovládanú strechu je možné otvoriť a zatvoriť v priebehu 15 sekúnd a dá sa to urobiť aj počas jazdy pri rýchlosti do 50 km/h. Spustením strechy sa zvýši zadné okno o približne 30 milimetrov do polohy, v ktorej môže slúžiť ako štít proti prievanu.

Dvojmiestny automobil prichádza s novým dizajnom bezrámových krídlových dverí vyrobených z CFRP s hliníkovým vonkajším plášťom, zatiaľ čo celý rám predného skla je vyrobený len z „karbónu“. Tento extra pevný high-tech materiál sa vyznačuje mimoriadnou tvrdosťou, ktorá zabezpečuje maximálnu ochranu cestujúcich vo vozidle aj v prípade prevrátenia.

 CFRP sa používa aj pri výrobe bočného opláštenia s extra veľkým priečnym profilom. Pevnosť karosérie pomáhajú zvýšiť aj prídavné vzpery a panely na prednej a zadnej náprave. Hmotnosť nezaťaženého vozidla nového BMW i8 Roadster je 1595 kg, čo znamená, že vlastné hmotnostné zaťaženie tohto konceptu v porovnaní s modelom Coupe je limitované na približne 60 kg, čo je na roadster pozoruhodne nízka hodnota.

Optimalizovaná technológia BMW eDrive: väčší výkon a dlhší dojazd

Nová úroveň jazdy s elektrickým pohonom sa zakladá na vynovenej verzii lítiovo-iónovej batérie, vyvinutej pre BMW i8. Vysokonapäťová jednotka je centrálne umiestnená v podvozku vozidla. Kapacita jej článkov je od 20 do 34 Ah a celková kapacita batérie sa pohybuje medzi 7,1 a 11,6 kWh (využiteľná: 9,4 kWh). Z toho vyplýva, že elektrický motor má k dispozícii oveľa viac energie. Konfigurácia článkov umožňuje zvýšenie maximálneho výkonu o 9 kW/12 koní na 105 kW/143 koní, s obmedzeným zrýchlením pri čisto elektrickom pohone s ešte temperamentnejšou dynamikou.

Pri štandardnom štýle riadenia je možné nové BMW i8 Coupe a nové BMW i8 Roadster riadiť výlučne na elektrický pohon – od naštartovania až do rýchlosti 105 km/h. Spaľovací motor sa zapína až pri vyšších rýchlostiach alebo ak vodič prudšie stlačí plynový pedál a častejšie sa opäť vypne, keď zaznamená pravidelný štýl jazdy. Po stlačení tlačidla eDrive je možné pri obidvoch modeloch jazdiť na čisto elektrický pohon do rýchlosti 120 km/h. Počas testovacieho cyklu NEDC sa elektrický dojazd pri novom BMW i8 Coupe zvýšil na 55 kilometrov* a pri novom BMW i8 Roadster bola zaznamenaná hodnota 53 kilometrov (33 míľ)*.

Motor s optimalizovanými emisiami

Spaľovací motor prešiel pre potreby nového BMW i8 Coupe a nového BMW i8 Roadster ďalšou optimalizáciou. Trojvalcový motor dosahuje maximálny výkon 170 kW/231 koní so zdvihovým objemom 1,5 litra a krútiacim momentom 320 Nm. Pri prevádzke tak vydáva ešte športovejší zvuk. Nainštalovaný filter pevných častíc, ktorý absorbuje pevné častice obsiahnuté vo výfukových plynoch, teraz umožňuje ešte lepšie znižovať emisie.

Výkon systému pri súčasnom využití elektrického aj spaľovacieho motora v súčasnosti dosahuje 275 kW/374 koní. Akcelerácia nového BMW i8 Coupe z 0 na 100 km/h je 4,4 sekundy, zatiaľ čo novému BMW i8 Roadster to trvá 4,6 sekundy. Pri obidvoch modeloch je maximálna rýchlosť elektronicky obmedzená na 250 km/h. Kombinovaná spotreba paliva podľa európskeho skúšobného cyklu pre plug-in hybridné vozidlá predstavuje pri modeli BMW i8 Coupe 1,9 litra na 100 kilometrov* a pri modeli BMW i8 Roadster 2,1 litra na 100 kilometrov*, a spotreba elektrickej energie 14,0 kWh a 14,5 kWh na 100 kilometrov*. Produkcia emisií CO2 je pri BMW i8 Coupe 42 gramov na kilometer* a pri BMW i8 Roadster 46 gramov na kilometer*.

Hybridný pohon všetkých štyroch kolies

Predný náhon zabezpečuje elektrický motor, zadný náhon poháňa spaľovací motor. Spoločne tak vytvárajú systém s charakteristickým hybridným pohonom všetkých štyroch kolies, ktorý je ovládaný inteligentným riadením energie vozidla. V prípade, že vodič zrýchľuje mimoriadne energicky, elektrický motor v hybridnom režime dodá spaľovaciemu motoru extra príkon. Dokáže tiež rekuperovať energiu a dobíjať tak vysokonapäťovú batériu pri dobiehaní a brzdení. Rovnako tak dokáže aj vysokonapäťový štartovací generátor spaľovacieho motora vygenerovať dodatočnú rezervu elektriny a tým zabezpečiť dostatočnú energiu, ktorá je kedykoľvek k dispozícii pre systém elektrického pohonu nového BMW i8 Coupe a nového BMW i8 Roadster.

Keď sa aktivuje funkcia navigačného systému, inteligentné riadenie energie zabezpečí, aby bol elektromotor z hľadiska účinnosti využitý čo najviac a čo najefektívnejšie. Systém vyhodnotí celkovú trasu a nastaví riadenie pohonu tak, aby bol napájaný čisto elektrickou energiou, obzvlášť na úsekoch cesty s predpísanou nízkou rýchlosťou.

Každý model má charakteristicky nastavené systémy odpruženia a tlmenia, špeciálne prispôsobené vlastnosti riadenia, pevnejšiu stabilizáciu valcov a cielene upravené parametre DSC, ktoré spoločne zaručujú, že nový BMW i8 Roadster spĺňa všetky prevádzkové a výkonnostné vlastnosti, ktorými sa vyznačujú plug-in hybridné športové vozidlá.

Bezchybná konektivita: BMW Connected a ConnectedDrive.

V štandardnej výbave sú zahrnuté aj služby ConnectedDrive, ktoré zabezpečujú prístup k funkciám ako napr. dopravná situácia v reálnom čase Real Time Traffic Information či informácie o parkovaní On-Street Parking Information, ako aj služby správcu Concierge Services. Osobný asistent mobility BMW ponúka svojim zákazníkom rozhranie pre vybrané dotykové zariadenia, napr. pre smartfón alebo smarthodinky cez flexibilnú platformu Open Mobility Cloud.

Množstvo produktov a služieb, ktoré sú súčasťou balíka 360° ELECTRIC portfolio, je navrhnutých tak, aby sa elektrická mobilita v novom BMW i8 Coupe a novom BMW i8 Roadster stala praktickou súčasťou každodenného života. Obidva modely sú štandardne dodávané s nabíjacím káblom typu 2, ktorý umožňuje nabíjanie vysokonapäťovej batérie z klasickej domácej zásuvky pod 4,5 hodiny. Pripojenie vozidla do BMW i Wallboxu umožňuje nabíjanie pri parametroch 3,6 kW, s úplným nabitím pod tri hodiny. Nabíjacia stanica BMW i Wallbox Connect umožňuje využívať svetovo unikátnu službu digitálneho nabíjania BMW Digital Charging Service, ktorá je kľúčom k inteligentnému nabíjaniu – buď optimalizuje efektivitu nákladov alebo zabezpečuje preferenčné využívanie solárnej energie z vlastných zdrojov.

*Hodnoty spotreby paliva, emisií CO2, spotreby energie a prevádzkového dojazdu boli stanovené podľa Európskej smernice (EC) 715/2007 v znení neskorších predpisov. Tieto hodnoty sú orientačné a vzťahujú sa na vozidlo so základnou konfiguráciou na území Nemecka.