stellacentrum.sk logo
0904 75 75 75
Hyundai i20 reklama na lavej strane, dá sa vypnúť reklama na pravej strane, dá sa vypnúť

Novinka roka 2018: HONDA GL1800 GOLD WING stavila na komfort a bezpečie...

Kompletne prepracovaná nová Honda Gold Wing je kompaktnejšia, ľahšia a vyznačuje sa ostrejšími tvarmi. Jej masívny plochý šesťvalcový motor má teraz štyri ventily na valec a dodáva sa s elektronicky riadenou škrtiacou klapkou, štyrmi režimami jazdy, systémom kontroly trakcie Honda a asistentom rozjazdu do kopca. Nový podvozok má hliníkový rám, dvojité lichobežníkové zavesenie predného kolesa a jednoramennú kyvnú vidlicu Pro-Arm. Tlmenie a predpätie zadnej pružiny sú elektricky nastaviteľné. Súčasťou štandardnej výbavy je aj predný štít s elektrickým ovládaním, systém bezkľúčového otvárania a štartovania vozidla (inteligentný kľúč Smart Key) a systém konektivity Apple CarPlay. V ponuke bude aj úplne nová dvojspojková prevodovka (DCT) tretej generácie od spoločnosti Honda – so siedmimi prevodovými stupňami.

Od roku 1975, keď bola uvedená na trh ako „naháč“ s objemom 1 000 cm3, patrila Honda Gold Wing vždy k tým najlepším v jednostopom cestovaní. Je to motocykel, ktorý v priebehu desaťročí išiel vlastnou cestou, pribúdala mu fyzická veľkosť aj zdvihový objem, a pritom si po celý čas vytváral povesť luxusu, kvality a komfortu.

Pre rok 2018 model GL1800 Gold Wing naberá iný smer a je kompletne nový. Stále má evokujúci plochý šesťvalcový motor, ktorý dodáva príval krútiaceho momentu a výkonu a stále je luxusným vlajkovým vozidlom značky Honda, plným prvkov a funkcií, ktoré zabezpečujú štýlovú jazdu pre dve osoby. No napriek tomu je menší, omnoho ľahší a omnoho svižnejší – skrátka, to pravé pre ozajstných milovníkov motocyklov.

Vďaka tomu všetkému je nový Gold Wing príťažlivý pre širšiu verejnosť a oslovuje aj mladšiu generáciu motocyklistov, ktorí mohli prehliadnuť jeho predchádzajúci dizajn – alebo o ňom jednoducho nevedeli. Gold Wing je rovnako spokojný pri dochádzaní do mesta ako aj na otvorených cestách – je to totiž už motocykel na všetky účely, nielen na jeden.

Predstavenie modelu

Nový Gold Wing so spoločným motorom a platformou podvozka bude v ponuke ako základný model GL1800 Gold Wing a ako edícia „Tour“ s boxom, ktorá bude ponúkať aj verziu vybavenú dvojspojkovou prevodovkou (DCT) a airbagom.

V porovnaní s predchádzajúcim modelom sa v závislosti od variantu ušetrilo až 40 kg.

Motor a podvozok boli navrhnuté spoločne s cieľom posunúť posed jazdca smerom dopredu, čím vznikol oveľa kompaktnejší motocykel. Rám z hliníkových profilov je umiestnený okolo prednej vidlice, ktorá umožnila presun motora ešte viac dopredu (keďže predné koleso sa pohybuje nahor a nadol vo vertikálnejšej rovine) a pritom poskytuje vysokokvalitnú reguláciu odpruženia a stabilitu prednej časti, vďaka svojej tuhosti a nižšiemu treniu. Tlmiče pruženia je možné nastaviť aj elektricky.

Nový plochý šesťvalcový motor s optimalizovanou veľkosťou nestratil nič zo svojej sily, krútiaceho momentu ani návykového výkonu. Pridaná bola elektronicky riadená škrtiaca klapka (Throttle By Wire) a štyri režimy jazdy: „TOUR“, „SPORT“, „ECON“ a „RAIN“. Systém kontroli trakcie Honda (HSTC) udržiava trakciu zadného kolesa, kým tlmiče pruženia a kombinovaný brzdový systém (CBS) sa menia v závislosti od zvoleného režimu jazdy. Asistent rozjazdu do kopca (HSA) a funkcia vypnutia motora počas voľnobehu (Idling Stop) zabezpečujú jednoduché používanie a znižujú spotrebu paliva.

Manuálna prevodovka je odteraz šesťrýchlostná Nová dvojspojková prevodovka (DCT) má sedem prevodových stupňov, pričom charakter spojky, rýchlosť radenia a rozsah otáčok motora pri preraďovaní nahor/nadol sú na mieru prispôsobené každému jazdnému režimu. Prevodovka disponuje aj funkciou veľmi pomalej jazdy dopredu a dozadu. Tento manuálny stroj využíva rovnaký systém spätného chodu ako predchádzajúci dizajn.

Zlepšeniu výkonu zodpovedá aj vyššia miera komfortu a pocitu uvoľnenosti pri jazde: štýlový prúdnicový kryt smeruje prúdiaci vzduch okolo jazdca. Predný štít s elektrickým ovládaním je možné nastaviť podľa potreby a sedadlá zaručujú celodenné pohodlie. K ďalšiemu zvýšeniu komfortu prispievajú aj nové funkcie, ako je systém bezkľúčového otvárania a štartovania vozidla (inteligentný kľúč Smart Key), systém konektivity Apple CarPlay a pripojenie Bluetooth.

Veľa pozornosti sa venovalo aj farebnému laku modelu Gold Wing. Vrchná časť karosérie má tmavší farebný odtieň, kde hrubý priesvitný lak dopĺňajú sedadlá čalúnené kvalitnými materiálmi s vysokou zrnitosťou. Spodná časť karosérie je zvýraznená jasnými textúrami, ktoré sú vizuálne veľmi pôsobivé.

Dizajn a vybavenie

Hlavná línia karosérie, ktorá sa tiahne spredu dozadu, zdôrazňuje odlišné funkcie hornej a spodnej časti karosérie, pričom jasne zvýrazňuje celkovo menšiu veľkosť celého stroja. Ústredným prvkom je prúdnicový kryt s ostrými a jednoliatymi rovnými plochami a jeho jemné aerodynamické detaily. Dodáva napätie, ktoré poukazuje na výkon ukrytý pod ním.

Veľký prúdnicový kryt predošlého motocykla bol navrhnutý tak, aby za sebou vytváral akúsi bublinu stojaceho vzduchu. Podstatou nového prístupu je smerovanie prúdiaceho vzduchu okolo vodiča a spolujazdca, čo vytvára príjemný chladivý vánok. Nižší aerodynamický odpor prispel aj k zníženiu spotreby paliva.

Preč je aj veľké čelné sklo. Na jeho miesto nastúpil menší predný štít s elektrickým ovládaním, ktorý sa ovláda z ľavého riadidla. Zabezpečuje vynikajúcu ochranu pred vetrom (pričom vodič a spolujazdec sú k nemu bližšie než doposiaľ), no zároveň aj pocit voľnosti priestoru a slobody, keď je to potrebné. Uhol a výška predného štítu sa nastavujú plynulo. V rámci voliteľnej výbavy je v ponuke aj väčší štít, plne nastaviteľný spojler pre ramená a hornú časť tela a pevné spojlery pre dolnú časť nôh a chodidlá.

Pokiaľ ide o sedenie, vodič a spolujazdec sú od seba oddelení, rovnako ako na starom modeli – vďaka čomu si vodič môže vychutnávať riadenie motocykla, kým spolujazdec sa môže oprieť a vychutnávať si jazdu. Sedadlo vodiča má pohodlný tvar a poskytuje oporu, no zároveň umožňuje pohyb – aby si mohol vychutnávať dynamiku nového modelu Gold Wing – a zároveň zabezpečuje aj dobrý dosah na zem.

Všetky svetlá disponujú technológiou LED. Spodná časť svetlometov obsahuje päť leštených optických šošoviek po oboch stranách, čo vytvára členený svetelný efekt stretávacích svetiel. Pri použití diaľkových svetiel (v hornej časti) vzniká stereoskopický efekt. Predné smerové svetlá sú umiestnené v spätných zrkadlách a disponujú funkciou automatického vypnutia; systém porovnáva rozdiel v rýchlosti predného a zadného kolesa a vypočíta, kedy má vypnúť smerové svetlá vzhľadom na jazdnú situáciu.

Vývojom prešiel aj tempomat nového modelu Gold Wing: rýchlosť, ktorá je nastavená pomocou ovládača tempomatu (nachádza sa na pravom riadidle), sa odteraz zobrazuje pri tachometri vľavo dolu.

Systém pomocou elektronicky riadenej škrtiacej klapky (TBW) navyše dosahuje hladší prechod na konkrétnu rýchlosť a má oveľa plynulejšie ovládanie, najmä pri jazde hore kopcom. V prípade modelov s manuálnou prevodovkou sa stlačením spojky alebo brzdy, resp. pridaním plného plynu vypne tempomat. V prípade variantu s dvojspojkovou prevodovkou DCT (v režime AT) sa Gold Wing po skončení spomaľovania pri aktívnej prevádzke tempomatu ­– a obnovení predchádzajúcej rýchlosti – vráti na pôvodnú predvoľbu s príslušnou schémou radenia.

„Batožinový“ priestor

Skôr, než sa spoločnosť Honda pustila do návrhu batožinového priestoru, dala si urobiť prieskum, aby zistila, ako majitelia motocyklov Gold Wing svoj stroj používajú. Takto získané informácie viedli značku k rozhodnutiu zmenšiť celkový objem priestoru pre batožinu, pretože zistila, že vodiči väčšinou používajú svoj motocykel na kratšie cesty v trvaní dvoch až troch dní, pri ktorých nepotrebujú so sebou viezť veľké množstvo nákladu.

Zadný box na verziách „Tour“ pojme dve integrálne prilby. V spojení s priestorom pod sedlom je k dispozícii až 110 litrov úložného priestoru. Otvárať ho možno pomocou tlačidla alebo inteligentného kľúča Smart Key. V rámci voliteľnej výbavy je v ponuke aj nosič na box a exkluzívne navrhnuté podsedlové vaky.

Kapacita palivovej nádrže je o štyri litre menšia a predstavuje 21 litrov. No keďže nový Gold Wing je oveľa ľahší a aerodynamickejší, nižšia spotreba paliva 5,6 l/100 km znamená, že jazdný dosah na jednu nádrž je podobný ako v prípade predchádzajúceho modelu.

Manipulácia s batožinou sa zjednodušila. Keď máte pri sebe inteligentný kľúč, stlačením tlačidla sa otvoria priestor pod sedlom a vrchný box. Pomocou diaľkového ovládača je tiež možné dočasne odomknúť batožinový priestor, pričom tlačidlo odomykania na inteligentnom kľúči poskytuje cestujúcemu okamžitý prístup k priestoru pod sedlom a zadnému boxu na batožinu. Plynulosť otvárania a zatvárania zabezpečujú hydraulické tlmiče. Po stlačení a podržaní tlačidla začnú blikať smerové svetlá.

Nový Gold Wing je nielen ľahší a kompaktnejší, ale vývojom prešiel aj jeho audiosystém s vysokovýkonným zosilňovačom. Odľahčené reproduktory sú umiestnené tak, aby vyhovovali novej jazdnej polohe a aby sa dosiahla kvalita zvuku na úrovni živého vystúpenia. K dispozícii je aj ovládač audiosystému pre spolujazdca v záujme dosiahnutia ešte príjemnejšieho zážitku z jazdy. Prepínače sú umiestnené v pravej hornej časti priestoru pod sedlom a možno nimi upravovať hlasitosť, prepínať zvukový zdroj a spustiť rýchle pretáčanie vpred.

Navigačný systém je zobrazený na sedempalcovom plnofarebnom displeji TFT z tekutých kryštálov v centrálnej oblasti prístrojov, pričom obsahuje aj gyrokompas, čo znamená, že navádzanie sa nepreruší ani vo vnútri tunela. Odteraz je možné počas jazdy zrušiť aj ktorúkoľvek zastávku na trase alebo zadať príkaz „choď domov“.

Podvozok

Nový dvojitý rám z hliníka liateho pod tlakom je na novom modeli Gold Wing navrhnutý tak, aby sa doň vošiel (teraz oveľa kompaktnejší) motor, posunutý o 40 mm dopredu. Jeho konštrukčná hrúbka je v každej oblasti optimalizovaná tak, aby zabezpečovala plynulú a stabilnú jazdu už od rýchlosti chôdze, či už v stiesnených uliciach miest alebo na otvorených cestách mimo mesta. Rám a kyvné rameno spolu vážia o 2 kg menej než v predchádzajúcej konštrukcii.

Poloha sedadla vodiča a spolujazdca je teraz posunutá o 36 mm dopredu a vďaka dynamike dvojitého lichobežníkového zavesenia predného kolesa (a uhlom, na ktoré je toto zavesenie nastavené) je zadná časť prednej pneumatiky, pri plnej kompresii odpruženia, o 24 mm vpredu.

Ďalšou výhodou dvojitého lichobežníkového zavesenia predného kolesa je zníženie šmykového trenia (od vychýlenia po nárazoch od nerovností a natočenia riadidiel), ktoré vytvára štandardná teleskopická vidlica, keď sa stĺpiky v ramene vidlice pohybujú nahor a nadol. Predné odpruženie nového modelu Gold Wing je o 30 % hladšie. Vo všetkých spojovacích bodoch systému riadenia a odpruženia sú použité ložiská, čo má za následok ďalšie zníženie trenia.

Natočenie riadidiel – prostredníctvom dvojitých držiakov vidlice – je zároveň oddelené od zavesenia, ktoré poskytuje jediný tlmič, takže model Gold Wing je teraz o 40  % obratnejší a ľahšie ovládateľný. Patentovaná krížová tyč riadenia spája riadidlá s prednou nápravou a poloha čapu riadidiel spolu s jeho menšou celkovou hmotnosťou (plus umiestnenie riadidiel) dodáva vodičovi úplne prirodzený pocit pri jazde.

Dvojitý kombinovaný brzdový systém (D-CBS) optimálne prerozdeľuje brzdnú silu na predné a zadné koleso. Kým v predošlom modeli potreboval systém ABS dva motory, oba boli teraz nahradené jedným menším a ľahším cirkulačným modulátorom ABS, ktorý je integrovaný s brzdovou riadiacou jednotkou, v dôsledku čoho vykazuje brzdová sústava úsporu hmotnosti 1,3 kg. Pracuje tiež v spojení s aktuálne zvoleným jazdným režimom a automaticky prispôsobuje vlastnosti bŕzd jazdnej situácii, čím prispieva k zvýšeniu bezpečnosti. Dvojité predné kotúče s priemerom 320 mm sú vybavené šesťpiestikovými strmeňmi, zadný kotúč s priemerom 316 mm trojpiestikovým strmeňom.

Nový Gold Wing má novú kyvnú vidlicu Pro-Arm, ktorú značka Honda použila po prvý raz; v starej konštrukcii sa používali zošikmené nosné plochy a dosky s kyvným spojom s potrebnou hrúbkou, ktoré zabezpečovali správnu tuhosť. Nové riešenie pomocou kyvnej vidlice Pro-Arm využíva prepracovanú konštrukciu otočného hriadeľa (ktorý čaká na vydanie patentu) a pripája sa k rámu na jeho ľavej strane. Pravá strana slúži ako prístup pre údržbu.

Týmto sa zmenil tlak a sily na otočné dosky kyvného ramena, čo nielenže umožnilo oveľa väčšiu voľnosť dizajnu a uľahčilo riadenie stroja, ale zároveň sa tým zvýšila stabilita. Systém Pro-Link zabezpečuje progresívnu funkciu odpruženia a prispieva k vyššiemu komfortu. Spojovacie dosky sú optimalizované a v celom rozsahu sa použili guľové kĺby, čím sa eliminuje skrut.

Miera tlmenia sa nastavuje elektricky vzhľadom na režim jazdy, ktorý si zvolil vodič. Krokové motory, umiestnené v predných a zadných tlmičoch, ovládajú ihlové ventily regulujúce prietok oleja a prispôsobujú tlmiacu silu jazdnej situácii.

Elektricky sa odteraz nastavuje aj predpätie zadnej pružiny. Ide skôr o intuitívny než číselný systém. Nezávisle od štyroch jazdných režimov sú k dispozícii aj štyri nastavenia predpätia vzhľadom na mieru zaťaženia, od mäkkého po tvrdé: jeden vodič, vodič s batožinou, vodič so spolujazdcom, a vodič so spolujazdcom plne naložení batožinou. Nastavenie sa zobrazuje na displeji TFT a upravuje sa pomocou prepínača.

Sklon prednej vidlice a závlek predného kolesa sú 30,5°/109 mm pri rázvore 1 695 mm. Predchádzajúci model Gold Wing vážil 413 kg (s náplňami), zatiaľ čo nový Gold Wing váži 365 kg (s náplňami). Variant Gold Wing Tour váži 379 kg (s náplňami) a verzia s dvojspojkovou prevodovkou DCT a airbagom váži 383 kg (s náplňami)

Motor

Na realizáciu ambícií nového podvozka z hľadiska ovládateľnosti bolo potrebné prepracovať aj motor s objemom 1 833 cm3. Stále je to horizontálny plochý šesťvalcový motor, no teraz nemá dva, ale štyri ventily na valec, a veľkosťou je omnoho kompaktnejší a ľahší o 6,2 kg.

Najvyšší výkon 93 kW je k dispozícii pri 5 500 otáčkach za minútu a najvyšší krútiaci moment 170 Nm pri 4 500 otáčkach za minútu. Veľkosť vŕtania 73 mm (zo 74 mm) je optimalizovaná veľkosti zdvihu, ktorý je 73 mm, a rozostup medzi osami susedných valcov sa skrátil o 9 mm. Posun ľavého a pravého valca je 4 mm a vložky valcov sú teraz hliníkové. Kompresný pomer je nastavený na 10,5 : 1.

Hlavy valcov Unicam – kde sacie ventily sa ovládajú pomocou jednoramenných vahadiel a výfukové ventily valčekovými vahadlami – využívajú tiež koaxiálny hriadeľ vahadla ventilu pre sacie aj výfukové ventily, čím sa skoncovalo s konštrukciou starého modelu, ktorú tvorilo zdvíhadlo ventilu.

Spaľovacie komory majú odteraz štvorventilovú konštrukciu v tvare „strechy“ (na rozdiel od dvojventilovej v tvare „vane“), kde konštrukcia sacích kanálikov podporuje „vírenie vzduchu“ vo vnútri valcov, v dôsledku čoho sa zvyšuje účinnosť. Plášte piestov majú molybdénový povlak na zníženie trenia.

Pevnejší kľukový hriadeľ je vyrobený z ocele typu SCM440H a umožňuje predsadenie čapov o -4 mm. Z hľadiska dĺžky je nový motor v porovnaní s predchádzajúcim o 33,5 mm kratší. Snímač polohy kľukového hriadeľa (ktorý sníma otáčky motora a polohu piestu pre elektrické vstrekovanie paliva (EFI) a zapaľovanie) je presunutý z prednej časti motora do zadnej, vďaka čomu sa skrátila vzdialenosť medzi predným krytom a kľukovým hriadeľom o 7 mm.

Štyri režimy

Pridaním elektronicky riadenej škrtiacej klapky (TBW) pribudli aj štyri režimy jazdy, ktoré upravujú charakter a výkon motora, v spojení so systémom kontroly trakcie Honda (HSTC), tlmičmi pruženia a dvojitým kombinovaným brzdovým systémom (D-CBS).

Štandardný režim „TOUR“ je základným nastavením pre pohodlnú jazdu a výkon. Poskytuje priamy pomer medzi polohou plynovej rukoväte a škrtiacou klapkou, pričom tlmenie a rozloženie brzdnej sily na predné a zadné koleso je „štandardné“.

Športový režim „SPORT“ poskytuje najvyšší pomer medzi plynom a škrtiacou klapkou a umožňuje prudké zrýchlenie, pričom tlmenie je tvrdšie a rovnako aj vyšší účinok zadnej brzdy.

Úsporný režim „ECON“ ponúka maximálnu úsporu paliva a nenáročnú jazdu pri nižšom pomere medzi plynovou rukoväťou a škrtiacou klapkou, so štandardným nastavením tlmenia a rozdelenia brzdnej sily.

V režime do dažďa „RAIN“ je výkon motora potlačený vzhľadom na klzké jazdné podmienky, pričom pomer medzi plynom a škrtiacou klapkou dosahuje najnižšiu úroveň, rozdelenie brzdnej sily je štandardné a tlmenie mäkké.

Vo všetkých štyroch jazdných režimoch, systém HSTC nepretržite umožňuje riadené zrýchlenie na klzkej vozovke.

Dve škrtiace klapky z predchádzajúceho modelu nahradila jednoduchá a v záujme úspory hmotnosti sa upravil priemer aj hrúbka zberného sacieho potrubia. Objem zberného sacieho potrubia, od škrtiacej klapky po sacie ventily, sa zmenšil približne o 10 %, čím sa urýchlilo prúdenie vzduchu a zlepšila odozva.

K dispozícii sú dva prívody vzduchu, ktoré sú po jednom umiestnené vľavo vpredu a vpravo vzadu. Táto konštrukcia vytvára pri nasávaní vzduchu vírenie, ktorého výsledkom je efektívnejšie využitie celkovej plochy vzduchového filtra a zníženie odporu. Vnútorné tvarovanie oboch kanálov sa optimalizovalo tak, aby sa zosúladilo s nasávacími impulzmi v rozsahu nízkych otáčok motora, čím sa zlepšila odozva a krútiaci moment pri menšom otvorení škrtiacej klapky.

Vizitkou modelu Gold Wing bol vždy zvuk a charakter jeho motora. Hoci nový dvojitý výfuk zachováva vnútornú štruktúru starého modelu (dve spaľovacie komory plus rezonančná komora), v záujme zníženia hmotnosti sa odstránila výplň zo sklenej vaty.

Na doplnenie hlbokého basového zvuku, ktorý je pre tento motor charakteristický, teraz vychádza z výfuku dunivý zvuk bez toho, aby nepríjemne obťažoval okolie. Prierezové plochy výfukového potrubia sa zmenšili o 20 % pre dva zo šiestich valcov, čo prinieslo zmenu hlasitosti aj hĺbky zvuku.

Integrovaný štartér/alternátor (ISG) predstavuje spojenie alternátora a štartéra do jedného komponentu, kde sa z alternátora pri privedení obráteného napätia stáva štartér.

Tlmič slúžiaci pre ovládanie spojky, ktorý prenáša hnaciu silu zo strany ISG aj zo strany kľukového hriadeľa, je zmenený z viskózneho typu, ktorý sa používal pre alternátor predchádzajúceho modelu, na mechanický pomocou oblúkovej pružiny a gumy. Hmotnosť systému ako celku sa pritom znížila približne o 2,4 kg. Pre pohon ISG sa použili kolesá so šikmým ozubením, vďaka čomu sa znížil mechanický hluk motora.

Hlavnou vlastnosťou systému vypnutia motora počas voľnobehu (Idling Stop) je mimoriadne tiché spúšťanie motora vďaka použitiu ISG, a plynulý pocit pri štarte, k dosiahnutiu ktorého prispela kombinácia dvojspojkovej prevodovky DCT a elektronického riadenia škrtiacej klapky (TBW). Keď pri aktívnom systéme Idling Stop vozidlo zastaví na červenú, motor sa po troch sekundách automaticky vypne, a na jeho opätovné naštartovanie stačí, ak vodič iba otočí plynom, a motor sa ihneď spustí.

Systém je riadený tak, že v okruhu DCT prevodovky je dopredu zvýšený tlak oleja, ktorý pri naštartovaní motora aktivuje spojku, čím sa skráti časové oneskorenie od otočenia plynom po pohnutie motocykla. Aby sa obmedzila prudkosť, systém TBW zaisťuje pozvoľné otvorenie škrtiacej klapky a tým aj plynulé zrýchľovanie – ako prináleží modelu Gold Wing. Systém Idling Stop je možné zapnúť („ON“) alebo vypnúť („OFF“) pomocou vypínača na pravom riadidle.

Rozjazdy do kopca na tradičnom motocykli často vyžadujú súčasné uvoľnenie bŕzd, pridanie plynu a použitie spojky v závislosti od gradientu stúpania. Na zmiernenie tejto námahy ponúka Gold Wing funkciu asistenta rozjazdu do kopca (HSA) pre obe verzie prevodovky MT aj DCT.

Ďalšie stlačenie rukoväte ručnej brzdy po zastavení vozidla na svahu rýchlo vedie k tomu, že modulátor ABS generuje hydraulický tlak pre zadný brzdový strmeň. Po vyštartovaní – aj keď je rukoväť ručnej brzdy uvoľnená – hydraulický tlak dočasne udržiava brzdnú silu (asi tri sekundy), a umožní tak rozjazd do kopca len s použitím plynu. O aktivácii systému je vodič informovaný svietiacim indikátorom HSA.

Nová šesťstupňová manuálna prevodovka v porovnaní s predchádzajúcou päťstupňovou znižuje otáčky motora pri ustálenej jazde rýchlosťou 100 km/h. Disponuje tlmičom medzi spojkou a prevodovkou, ktorý oddeľuje zotrvačnú hmotnosť každej z nich, znižuje hladinu hluku a zvyšuje odolnosť a kvalitu radenia prevodových stupňov.

Cam pomocná a klzná spojka (s menším počtom lamiel a nižším hydraulickým trením v uvoľňovacom mechanizme) nahradila hydraulickú pomocnú spojku. Tým sa znížila sila potrebná k ovládaniu spojky o 20 % a zároveň sa zlepšila plynulosť podraďovania. K pocitu kvalitného podraďovania prispieva aj klzný mechanizmus. Mechanizmus spätného chodu je rovnaký ako v odchádzajúcom modeli Gold Wing.

Dvojspojková prevodovka (DCT)

K novému motoru modelu Gold Wing sa prirodzene hodí unikátna dvojspojková prevodovka (DTC) od spoločnosti Honda a vývoj sa točil práve okolo nej ako základného prvku. Je treťou úplne novou generáciou tohto systému a zároveň prvou, ktorá ponúka sedem prevodových stupňov. Tie sú špeciálne určené pre jazdu na dlhé vzdialenosti. Prevodovka sa vyznačuje mimoriadne plynulým chodom a rýchlym preraďovaním a navyše je ľahšia v porovnaní s päťstupňovou manuálnou prevodovkou z predošlého modelu.

Dvojspojková prevodovka zabezpečuje súvislé a plynulé radenie prevodových stupňov nahor i nadol a veľmi rýchlo sa jej používanie stane vašou druhou prirodzenosťou. Prevodovka využíva dve spojky: jedna slúži na rozjazd a prvý, tretí, piaty a siedmy prevodový stupeň, kým druhá je určená pre druhý, štvrtý a šiesty prevodový stupeň. Hlavný hriadeľ každej spojky je umiestnený vo vnútri druhého kvôli kompaktnosti usporiadania.

Každá spojka je nezávisle riadená vlastným elektrohydraulickým obvodom. Keď dôjde k zmene prevodového stupňa, systém vopred nastaví cieľový prevodový stupeň pomocou spojky, ktorá sa práve nepoužíva. Prvá spojka sa následne elektronicky vypne, zatiaľ čo druhá spojka sa súčasne aktivuje.

Výsledkom je súvislé, rýchle a plynulé radenie prevodových stupňov. A keďže tieto dve spojky prenášajú hnaciu silu z jedného prevodového stupňa na ďalší s minimálnym prerušením pohonu zadného kolesa, minimalizujú sa tým aj akékoľvek otrasy či natriasanie stroja vznikajúce v dôsledku zmeny prevodového stupňa. Vďaka tomu vzniká pocit priameho a zároveň plynulého prechodu na inú rýchlosť. K ďalším výhodám patrí dlhá životnosť (keďže ozubené koleso nemožno poškodiť nesprávne zaradeným prevodovým stupňom), nemožnosť náhleho preťaženia motora, jazda v meste bez stresu a zmiernenie únavy vodiča.

V oblasti nižších prevodových stupňoch systému DCT nového modelu Gold Wing sú prevodové pomery blízko seba, čím sa znižujú otrasy pri preraďovaní, a vo vyššom rozsahu otáčok sú nastavené ďalej od seba, aby sa znížili otáčky motora. V prípade oboch rozsahov otáčok sa zvyšuje komfort jazdy, pretože preraďovanie nahor či nadol má tú najvyššiu kvalitu.

Otázka hluku a otrasov vznikajúcich pri radení prevodových stupňov sa riešila v priebehu celého vývoja tretej generácie prevodovky DCT. Akýkoľvek nárazový zvuk či chvenie pri preraďovaní výrazne znižujú gumené tlmiče hluku na oboch koncoch prednej vidlice a hlavného ramena.

Medzi spojkou a hlavným hriadeľom je namontovaný pružinový tlmič, ktorého úlohou je pohlcovať krútiaci moment v smere otáčania, a tým znižovať hluk a otrasy vznikajúce pri kontakte medzi spojkou a hlavným hriadeľom počas zmeny prevodových stupňov.

Prevodovka DCT v novom modeli Gold Wing ponúka „režim chôdze“ pre jazdu veľmi nízkou rýchlosťou: 1,8 km/h pre pohyb dopredu a 1,2 km/h pre pohyb dozadu. „Režim chôdze“ sa ovláda priamo prepínačom s označením „+/-“ na ľavom riadidle.

Hlavný hriadeľ je tvorený dvoma trubkami, pričom vonkajší hlavný hriadeľ, ktorý je spojený s nepárnymi prevodovými stupňami, je spojený s vnútorným hriadeľom reťazou pomocou ozubených kolies na predlohovom hriadeli. V tejto konštrukcii hrá vonkajší hlavný hriadeľ úlohu hriadeľa spätného chodu, výsledkom čoho je ľahký mechanizmus spätného chodu s kompaktnou konštrukciou, bez nutnosti pridávania samostatného hriadeľa pre spätný chod.

Pri aktivácii „režimu chôdze“ sa využívajú obe spojky prevodovky DCT a umožňujú pohyb smerom dozadu so spojkou č. 1 a dopredu so spojkou č. 2. Takto je možný pohyb vpred či vzad rýchlosťou chôdze len s jediným ovládaním spojky, bez potreby radenia prevodových stupňov. Navyše systém elektronického riadenia škrtiacej klapky neustále ovláda zovretie spojok pre zachovanie určitých otáčok motora a zabezpečuje ovládateľnosť s pocitom bezpečia v rôznych situáciách. 

Prevodovka DCT ponúka štyri režimy jazdy. Všetky využívajú rovnaký charakter motora, dodávanie výkonu i nastavenie odpruženia ako pri modeli s MT, ale majú navyše parametre špecifické len pre systém DCT. Režim „TOUR“ má predvolené nastavenia pre plynulé zapojenie spojky a radenie prevodových stupňov v režime AT, v celom rozsahu otáčok. Režim „SPORT“ využíva priamejšie zapojenie spojky a preraďovanie je naprogramované v rozsahu stredných až vysokých otáčok.

Úsporný režim „ECON“ ponúka mäkké zapojenie spojky, držanie zaradeného prevodového stupňa v nízkom až strednom rozsahu otáčok a štandardnú odozvu preraďovania. Režim do dažďa „RAIN“ taktiež využíva mäkkú spojku, držanie zaradeného prevodového stupňa v nízkom až vysokom rozsahu otáčok a pomalšie radenie v režime AT.