stellacentrum.sk logo
0904 75 75 75
Hyundai i20 reklama na lavej strane, dá sa vypnúť reklama na pravej strane, dá sa vypnúť

Rally s dĺžkou 13 000 kilometrov prešli za 110 Eur!

(Londýn, Spojené kráľovstvo) – Manželia Chris a Julie Ramseyovci zo Škótska prešli v Ulan-Ude cieľom pretekov Mongol Rally, a stali sa tak prvým tímom, ktorý dokončil túto náročnú „transkontinentálnu“ súťaž s elektromobilom. Tým elektromobilom je upravený Nissan LEAF z roku 2016 s označením AT-EV (All-Terrain Electric Vehicle). Chris a Julie odštartovali v sobotu 16. júla zo štartového roštu britského okruhu Goodwood Motor Circuit a v súťaži najazdili 13 000 kilometrov. Celkovo prešli 13 krajín a svoje vozidlo nabili 111-krát. Náklady na elektrinu predstavovali do prejazdu cieľom v sibírskej oblasti blízko mongolskej hranice menej než 110 €.

Po skončení Mongol Rally ich Nissan LEAF spolu s ostatnými vozidlami účastníkov súťaže naložili na vlak a cez celý kontinent ho prevezú až do Estónska. Tam si ho Chris a Julie opäť prevezmú a vyrazia na ďalšiu časť cesty, ktorá ich po 4 000 kilometroch dovedie späť domov do mesta Aberdeen. Celkovo teda pár najazdí zhruba 17 000 kilometrov.

Chris Ramsey povedal: „Veľa ľudí ma od súťaže odrádzalo. Hovorili, že elektromobil sa na dlhé cesty nehodí. Po tých tisícich kilometroch, ktoré sme zvládli prakticky bez problémov, však môžem povedať, že sa mýlili. Bola to cesta, ktorú podniknete raz za život. Ani sa mi nechce veriť, že sme už v cieli. Prešli sme veľa krajín, a to s nulovými emisiami a len na energiu z akumulátora. Som z toho vo vytržení. Som nadšený, trochu vyčerpaný, ale ten zážitok ma doslova nabil!“

Pri jazde po Európe využívali Chris a Julie rozsiahlu sieť rýchlonabíjačiek. Nimi je možné akumulátor vozidla nabiť na 80 % kapacity iba za 30 minút. Keď sa však dostali do Bulharska a ďalej, možností rýchleho nabitia vozidla ubúdalo, takže sa museli spoľahnúť na rôzne iné možnosti, ako si zaistiť energiu. Medzi tieto možnosti patrilo nabíjanie v baroch, kaviarňach, hoteloch, nocľahárňach, garážach a predajniach. Došlo však i na nabíjanie v holičstve, na pošte, v predajni traktorov, na policajnej stanici a v troch ruských hasičských staniciach. Uprostred sibírskych lesov dokonca stretli profesionálneho elektrikára, ktorý im ich LEAF pripojil priamo k stožiaru s elektrickým vedením.

V každej krajine, ktorou prechádzali, si Chris a Julie užívali ústretový prístup ľudí, a platili tak len za niekoľko málo nabití v niektorej z nabíjacích staníc. Ich prosbu o nabitie elektromobilu odmietol len málokto. Ľudia ich navyše pozývali na pohárik, k stolu, alebo im dokonca ponúkali možnosť prenocovania. Chris k tomu povedal: „Stretli sme sa s takou obrovskou pohostinnosťou, že viac to už ani hádam ani nejde. Určite sa teraz inak pozeráme i na to, ako sa správať k ľuďom i vo svojej vlastnej krajine. Príklad, ktorý nám zostane v pamäti, je z Ruska. Tam sme sa o druhej ráno objavili v jednej miestnej predajni Nissan. Už tam na nás čakal muž, ktorý nám vozidlo bezpečne pripojil v dielni. Potom nás zaviedol do predajne, uvaril čaj, dal nám najesť a na noc nás uložil na pohodlné pohovky.“

Nissan LEAF tiež potvrdil rolu spoľahlivého spoločníka. Chris povedal: „Čo sa týka spoľahlivosti, vozidlo bolo dokonalé. Raz sme dostali defekt, raz sme zničili hliníkové koleso a spadla zásterka. A niekto nám strhol jednu zo samolepiek. Nič viac!“

K výzvam, ktorými pár prešiel, Chris poznamenal: „Samozrejme, že prišlo i pár krušných chvíľok. V etapách pred koncom cesty sme sa museli popasovať s chorobou, čo bolo náročné. Inak však bolo všetko v pohode. Pri dlhom nabíjaní na čerpacích staniciach uprostred pustatiny nám niekedy nebolo veľmi veselo. Keď sme však prišli do nejakého mestečka alebo dediny a miestni nás vrele privítali, nálada sa hneď zlepšila a príjemne nás to nabudilo.“

Tím Plug In Adventures počas svojej cesty s radosťou propagoval výhody prevádzky elektromobilu. V každej krajine, ktorú manželia navštívili, sa ich cesta i samotný elektromobil stretávali so záujmom miestnych. Chris bol dokonca pozvaný na účasť v panelovej diskusii na výstave EXPO 2017 v Astane, kde sa téma výstavy –„Energia budúcnosti“ – mohla priamo ukázať v praxi. Vozidlo LEAF AT-EV na výstave EXPO poslúžilo nielen ako dopravný prostriedok, ale tiež ako exponát.

Manželia prešli niektoré z úchvatných ciest, ktoré Európa i Ázia ponúka, a to vrátane rumunskej transfagarašskej magistrály. Táto cesta svojimi serpentínami prekonáva horský priesmyk, a poskytuje tak veľa príležitostí na regeneratívne brzdenie v režime B. Najväčšia vzdialenosť, ktorú pár s plne naloženým vozidlom prešiel na jedno nabitie, bola 185 kilometrov. V akumulátore vtedy zostávalo 6 % energie. Vzdialenosť, ktorú Chris a Julie priemerne prešli medzi nabíjaniami, bola 153 kilometrov. V akumulátore bolo vtedy vždy dostatok energie pre prípad presunu k inému zdroju energie. Julie Ramseyová povedala: „Bola to moja životná cesta. Jedli sme neobvyklé jedlá, prespávali na zvláštnych miestach, a dokonca sme šli i nákladnou loďou. Stretávali sme tých najpozoruhodnejších ľudí a všetci nás zahŕňali nielen štedrosťou, ale i záujmom o naše elektrické dobrodružstvo. Povedala by som, že takýto výlet určite nie je pre každého. Niekedy to bolo naozaj veľmi náročné. Zážitky z cesty a ľudia, ktorých sme počas nej stretli, majú však pre nás nevyčísliteľnú hodnotu. Myslím si, že by sme šli do toho bez váhania znovu!“

Precestované krajiny:

1. Škótsko (odchod z domovského mesta Aberdeen)

2. Anglicko (16. júla odchod z okruhu Goodwood Circuit, odkiaľ súťaž Mongol Rally štartovala)

3. Francúzsko

4. Belgicko

5. Nemecko

6. Rakúsko

7. Maďarsko

8. Rumunsko

9. Bulharsko

10. Turecko

11. Gruzínsko

12. Azerbajdžan

13. Kazachstan

14. Rusko (9. septembra cieľ pretekov v meste Ulan-Ude)

 

Plán spiatočnej cesty (koniec septembra až začiatok októbra)

15. Estónsko

16. Lotyšsko

17. Litva

18. Poľsko

19. Nemecko

20. Holandsko

21. Anglicko

22. Škótsko

Najazdené kilometre (do 9. septembra): 13 000 kilometrov (vrátane cesty z Aberdeenu na okruh Goodwood Motor Circuit)

Nabíjanie:

  • 111 nabíjacích cyklov
  • 26 z nich bolo „rýchlych“ (80 % nabitie za      30 minút)
  • 15 z nich bolo „zrýchlených“ (konektorom      Mennekes – typ 2, čas nabíjania 4 – 5 hodín)
  • Zvyšné cykly prebehli pomocou zásuviek domácej siete      (čas nabíjania 12 – 14 hodín)

Celková cena elektriny potrebnej na nabitie modelu LEAF AT-EV: Menej než cca 110 €.

 

O modeli Nissan LEAF AT-EV

Tím Plug In Adventures cestoval bežným modelom Nissan LEAF Acenta z roku 2016, ktorý je vybavený 30 kWh akumulátorom a na jedno nabitie umožňuje dojazd až 250 km.** Aby vozidlo lepšie odolávalo nástrahám, ktoré naň čakali v odľahlých úsekoch, ktorými súťaž povedie, urobil na ňom tím zásadné úpravy. Kvôli lepšiemu výkonu na nespevnených cestách bol Nissan LEAF AT-EV osadený kolesami Speedline SL2 Marmora. Pre jazdu v náročnom teréne bolo vozidlo vybavené ešte oceľovými plátmi navarenými na spodnú stranu trojuholníkových ramien, ďalej opletenými brzdovými hadicami, zásterkami a 6 mm hliníkovým spodným krytom motora. Upravený strešný nosič poskytoval externý úložný priestor a bol navyše osadený svetelnou rampou Lazer Triple-R 16 so svetlometmi LED, ktoré v najodľahlejších úsekoch trasy slúžili ako prídavné nízkonapäťové predné svetlá s intenzitou 16 400 lúmenov.

Súťaž Mongol Rally sa nejazdí na čas a účastníci súťaže si svoje vozidlá upravujú s cieľom dosiahnuť čo najväčšie pohodlie pri ceste na dlhú vzdialenosť. Interiérové úpravy pri vozidle LEAF AT-EV sa týkali predovšetkým zníženia hmotnosti a zväčšenia objemu úložných priestorov. Priestor vodiča a spolujazdca zostal okrem pridaných gumových koberčekov bezo zmeny. Zadný rad sedadiel i s bezpečnostnými pásmi bol z vozidla odstránený. Tým sa podarilo znížiť hmotnosť o 32 kg. V batožinovom priestore pribudol hasiaci prístroj a zdravotnícky set Medi Kit.

O projekte Plug In Adventures

Projekt Plug In Adventures založil Chris Ramsey v roku 2011 vďaka svojej vášni pre dobrodružstvo a elektromobily. Cieľom projektu, do ktorého patrí i skupina škótskych fanúšikov elektromobilov, je osloviť verejnosť netradičným a jedinečným spôsobom, ktorý vyzdvihne všetko, čo súvisí s elektromobilmi. Ľudia z projektu Plug In Adventures nie sú z hľadiska dramatických počinov elektromobilov žiadni nováčikovia. V septembri 2015 iba počas dvoch dní prešli 2 660 kilometrov dlhú trasu z dediny John O‘Groats až na mys Land's End a späť. Vozidlom, ktoré túto trasu absolvovalo, bol 24 kWh Nissan LEAF, ktorý po ceste využíval iba verejne dostupné a bezplatné nabíjacie miesta. V apríli roku 2016 ľudia z projektu úspešne dokončili aj akciu North Coast 500, a to v 30 kWh modeli LEAF. Náročný 805 km dlhý cestný okruh okolo škótskej vysočiny sa volá „Škótska Route 66“.

Všetky tieto dobrodružstvá poslúžili Chrisovi ako príprava na cestu, ktorá je, čo sa týka významu a náročnosti, vrcholom jeho úsilia spojeného s elektromobilmi. Jej názov je Mongol Rally.

Mongol Rally je aj o charite

Mongol Rally je 16 000 km dlhá charitatívna jazda európskymi i ázijskými horami, púšťami i stepami. Koná sa každé leto a prvý ročník sa uskutočnil v roku 2004. Udalosť usporadúva skupina The Adventurists (http://www.theadventurists.com). Táto skupina stojí i za ďalšími akciami, vďaka ktorým sa jej dosiaľ podarilo vybrať na charitu v prepočte už 5,5 miliónov eur. Čaká sa, že každý tím získa v Mongol Rally pre charitu v prepočte najmenej 1 100 €. Podľa pravidiel musia účastníci absolvovať trasu v malom vozidle s motorom s objemom pod 1 liter. Vďaka tomu bude celá akcia ešte náročnejšia a vyššia pravdepodobnosť výskytu poruchy bude pre posádku tiež znamenať viac príležitostí na nadviazanie kontaktu s obyvateľmi krajín, ktorými trasa vedie. Posádky charitatívnej jazdy sa nemôžu spoľahnúť na žiadne „asistenčné tímy“. Účastníci musia všetky problémy zvládnuť vlastnými silami.

V roku 2017 skupina The Adventurists podporila Chrisa v rozhodnutí absolvovať cestu s vozidlom LEAF AT-EV. Išlo by totiž o prvý elektromobil, ktorý by sa na tejto jazde zúčastnil, a zvýraznil tým odhodlanie, s akým sa skupina venuje témam udržateľnosti a životného prostredia.

POZNÁMKY:

* Účasť v súťaži je počinom projektu Plug in Adventures a nie britskej divízie Nissan Motor.

** hodnota podľa predpisu NEDC (Nový európsky jazdný cyklus)