stellacentrum.sk logo
0904 75 75 75
Hyundai i30 fastback reklama na lavej strane, dá sa vypnúť reklama na pravej strane, dá sa vypnúť

SEAT v Ženeve predstavil...

(Ženeva) - Po oficiálnej premiére pred niekoľkými dňami v Barcelone sa ženevský autosalón 2018 stal dokonalou scénou na prezentáciu značky CUPRA medzinárodnému publiku. Nová športová značka má na autosalóne vlastný stánok hneď vedľa expozície SEAT.

CUPRA e-Racer: prvé 100 %-né elektrické pretekársky-cestovné auto na svete

Nová značka CUPRA sa bude venovať aj automobilovému športu. CUPRA preberá všetky úlohy, ktoré doteraz zabezpečovalo oddelenie SEAT Sport. CUPRA bude zastrešovať účasť značky SEAT v automobilovom športe, ktorá trvá vyše 40 rokov. Predpokladá sa, že v budúcnosti aj automobilový šport prejde na alternatívne systémy pohonu, preto má CUPRA ambíciu ukázať cestu a podieľať sa na zmenách vedúcich k efektívnemu a čistému pretekaniu.

V zmysle tejto filozofie má v expozícii novej značky CUPRA na ženevskom autosalóne 2018 osobitné postavenie okruhový špeciál CUPRA e-Racer. Od roku 2014 je SEAT hlavným referenčným bodom pretekov cestovných automobilov na okruhoch TCR International Series s modelom Leon Cup Racer, pričom divízia SEAT Sport vyrába všetky automobily koncernu Volkswagen, ktoré štartujú v šampionáte TCR (Audi RS3 LMS a Volkswagen Golf GTI TCR) na národnej i medzinárodnej úrovni.

CUPRA e-Racer je 100 % elektrický pretekársky automobil, vychádzajúci z benzínového okruhového špeciálu Cup Racer. Okrem šetrnosti k životnému prostrediu je CUPRA e-Racer oveľa tichší ako automobily so spaľovacím motorom a pritom dosahuje vyššie výkony ako tradičný pretekársky automobil. A najlepšie na tom je, že má aj mnoho ďalších výhod. Predovšetkým elektromotor je oveľa jednoduchší, vyžaduje si menšiu údržbu a navyše je aj oveľa efektívnejší z hľadiska využitia energie. Kým spaľovací motor má účinnosť okolo 30 %, elektromotor využíva takmer celú privádzanú energiu. Navyše elektrický pohon dokáže rekuperovať kinetickú energiu pri spomaľovaní a brzdení. A aby to nebolo ešte všetko, aj akcelerácia je oveľa lepšia, pretože elektromotor poskytuje svoj maximálny krútiaci moment prakticky okamžite po stlačení plynu a nečaká na žiadnu úroveň otáčok. Vozidlo preto ani nepotrebuje prevodovku.

CUPRA e-Racer je skutočný pretekársky automobil, ktorý dosahuje trvalý výkon  300 kW (408 k) a maximálny výkon do 500 kW (680 k), a to s jednostupňovou redukčnou prevodovkou a funkciou individuálnej regulácie krútiaceho momentu (torque vectoring) na poháňaných zadných kolesách. Pretekársky špeciál  využíva aj novú technológiu na pohľad dozadu, nahrádzajúcu spätné zrkadlá. Vozidlo má namiesto klasických spätných zrkadiel tri kamery, ktorých obraz sa zobrazuje na displeji pred vodičom.

CUPRA e-Racer dosahuje maximálnu rýchlosť 270 km/h, akceleruje z 0 na 100 km/h iba za 3,2 sekundy a z 0 na 200 km/h iba za 8,2 sekundy.

Zmyslom prototypu CUPRA e-Racer je zvýšiť výkonnosť konvenčných verzií a demonštrovať potenciál technológií CUPRA na všetkých úrovniach. V roku 2018 sa CUPRA e-Racer predstaví na vybraných podujatiach a šampionát pre plne elektrické automobily je plánovaný od roku 2019. Formát, dĺžka a charakter pretekov budú pre jazdcov, tímy a fanúšikov úplne odlišné: oveľa aktívnejšie, mimoriadne dynamické, intenzívne a vzrušujúce.

Verejný debut: CUPRA Ateca

Ďalším magnetom na stánku značky CUPRA je model CUPRA Ateca, ktorý má na ženevskom autosalóne verejnú premiéru. Bude to prvý sériový automobil s novým logom CUPRA. CUPRA Ateca je SUV , ktoré ohlasuje začiatok novej éry a slúži pre zavedenie novej značky. Je to model v segmente, ktorý bol doteraz vyhradený iba prémiovým značkám.

Máloktorá iná značka môže poskytnúť precíznosť a športovosť modelu CUPRA a súčasne ponúknuť vozidlo, ktoré sa hodí na vozenie detí do školy, rodinné nákupy alebo cestovanie s množstvom batožiny – a to všetko pri najvyššom komforte jazdy.  Nová CUPRA Ateca kombinuje elegantný a dynamický dizajn s priestrannou kabínou a veľkým batožinovým priestorom.

Nový benzínový štvorvalec 2.0 TSI modelu CUPRA Ateca dosahuje výkon 221 kW (300 k). Ide o jeden z najmodernejších motorov na trhu, ktorý je vybavený filtrom tuhých častíc a spĺňa najnovšie emisné normy. Motor má energický zvuk a štandardne sa kombinuje s novovyvinutou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG, ktorá bola optimalizovaná pre rýchlejšie, mäkšie a precíznejšie radenie. Prevodovka umožňuje dosahovať vysokú jazdnú dynamiku pri zachovaní priaznivej spotreby paliva a nízkych hodnôt emisií.

CUPRA Ateca má sériovo systém pohonu všetkých kolies 4Drive, ktorý analyzuje v reálnom čase adhézne podmienky, ako aj rýchlosť vozidla, otáčky jednotlivých kolies, polohu volantu, spôsob jazdy vodiča alebo zvolený jazdný režim a podľa toho adaptívne rozdeľuje krútiaci moment na kolesá. Systém pohonu 4Drive so svojimi šiestimi jazdnými režimami poskytuje optimálnu funkciu v rozličných podmienkach. Vodič môže prepínať režimy Normal, Sport, Individual, Snow, Off-Road a prirodzene CUPRA. Pri režime CUPRA sa mení aj zvuk výfukovej sústavy a tlmiče pruženia s adaptívnou reguláciou DCC (Dynamic Chassis Control) sa nastavia na maximálnu jazdnú dynamiku.

V interiéri sú výplne dverí čalúnené alcantarou, na hliníkových dekoračných lištách na prahoch dverí je osvetlené logo CUPRA. Aj sedadlá sú čalúnené čiernou alcantarou so sivými stehmi, bočné časti sedadiel sú potiahnuté materiálom s karbónovým efektom. Sivé stehy má aj poťah športového multifunkčného koženého volantu a radiaca páka prevodovky DSG. Pedále majú hliníkové vyhotovenie, ovládacie prvky automatickej klimatizácie a stredová konzola majú lesklé čierne vyhotovenie. Logo CUPRA sa opakuje na volante, rohožkách, kľúči od vozidla a uvítacej obrazovke multimediálneho systému.

Štandardné vybavenie modelu  sa orientuje podľa troch hlavných princípov: technológia, dizajn a bezpečnosť. Preto obsahuje nasledujúce systémy: odomykanie a štartovanie bez kľúča, priehradku na bezkontaktné nabíjanie mobilného telefónu, anténny zosilňovač GSM, priestorový kamerový systém so záberom 360 stupňov a virtuálnym pohľadom zhora, navigačný systém s dotykovým displejom 20,3 cm (8 palcov), ako aj adaptívny podvozok DCC, digitálny združený prístroj SEAT Digital Cockpit a parkovací asistent.

V ponuke vybavenia na želanie je napríklad komplet Performance Pack s brzdami Brembo zväčšeného priemeru, karbónový dizajnový komplet na karosériu (zadný nárazník a kryty spätných zrkadiel), karbónový komplet do interiéru (karbónový prístrojový panel) a kožené sedadlá. Exkluzívne škrupinové sedadlá CUPRA budú k dispozícii od polovice roka 2019.

CUPRA Ateca dosahuje maximálnu rýchlosť 245 km/h a z 0 na 100 km/h akceleruje za iba 5,4 sekundy.

SEAT Leon CUPRA R ST

Ťažisko pozornosti je síce upreté na značku CUPRA, no aj značka SEAT žiari na autosalóne v Ženeve. V expozícii španielskej značky zvlášť vyniká nový model Leon CUPRA R ST, poháňaný benzínovým motorom 2.0 TSI s výkonom 221 kW (300 k) s prevodovkou DSG a pohonom všetkých kolies  4Drive.

So svojim atraktívnym lakom karosérie v odtieni Magnetic Grey sa model Leon CUPRA R ST odlišuje logami v rovnakej medenej farbe, akú majú aj 19-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny. Za diskami, obutými v pneumatikách Michelin Pilot Sport Cup 2, sa skrývajú úačinné brzdy Brembo na prednej náprave. Aj predný nárazník s novými bočnými otvormi na vstup vzduchu obsahuje detaily medenej farby. Horizontálna lišta predného spojlera (splitter) je vyrobená z karbónu, rovnako ako kryty vonkajších spätných zrkadiel, bočné lišty na prahoch, nový zadný spojler a zadný difúzor, ktorý lemujú výrazné koncovky výfuku po stranách.

Pri nastupovaní do kabíny vodiča privítajú hliníkové plakety na prahoch predných dverí s logami CUPRA R ST. Čalúnenie dverí je vyhotovené z látky s karbónovým vzorom, po stlačení gombíka štartéra sa na displeji s uhlopriečkou 20,3 cm (8 palcov) v stredovej konzole zobrazí exkluzívna uvítacia obrazovka pre model CUPRA R ST. Na stredovej konzole je vygravírované logo “CUPRA R”. Aj v interiéri sú detaily medenej farby – na mriežkach ventilácie, na stredovej konzole, medenú farbu má aj logo SEAT na volante a prešívanie koženého poťahu volantu a poťahu z alcantary škrupinových športových sedadiel. Prístrojové vybavenie tvorí SEAT Digital Cockpit.

Výroba modelu SEAT Leon CUPRA R ST sa začne v decembri 2018, pričom špecifické prvky CUPRA budú domontované ručne vo výrobných zariadeniach novej značky .

Leon s novým motorom 1.5 TSI EVO

Ďalším exponátom na stánku SEAT je model Leon, poháňaný motorom 1.5 TSI EVO s výkonom 110 kW (150 k). Štvorvalcový benzínový motor je vybavený systémom priameho vstrekovania paliva common rail so vstrekovacím tlakom 350 barov, prepĺňaním turbodúchadlom a vylepšeným systémom vypínania valcov pri čiastočnom zaťažení ACT (Active Cylinder Management). Motor 1.5 TSI využíva novo konštruovaný filter tuhých častíc benzínového motora OPF (Otto Particulate Filter System), vďaka čomu spĺňa najprísnejšie emisné normy. Okrem nízkych emisií sa vyznačuje aj zvlášť priaznivou spotrebou paliva. Leon 1.5 TSI sa bude dať objednávať od leta tohto roku. 

Ibiza TGI FR

V Ženeve má premiéru aj najekologickejší SEAT – verzia Ibiza TGI, poháňaná motorom na stlačený zemný plyn CNG, a to po prvý raz v športovej verzii vybavenia FR. Automobil s ekologickým pohonom sa odteraz dá objednať vo všetkých verziách vybavenia.

SEAT Digital Cockpit

V Ženeve, okrem oficiálnej premiéry novej značky Cupra, vystavil SEAT niekoľko modelov s inovatívym prvkom technológie Full Digital Cockpit. Tá ponúka pohodlné a na mieru prispôsobené zobrazovanie vybraných informácií počnúc základnými údajmi o rýchlosti, otáčkach motora cez údaje o spotrebe či ubehnutých kilometroch až po zobrazenie navigácie či práve prehrávaných audio titulov.

V prípade SEATu ide o nasadenie najnovšej druhej generácie digitálnej palubnej dosky v rámci koncernu Volkswagen.

Nový digitálny združený prístroj Digital Cockpit  je jednou z významných noviniek v expozícii značky na ženevskom autosalóne. Digital Cockpit je namontovaný vo vystavených modeloch CUPRA Ateca, SEAT Leon CUPRA R ST, Leon 1.5 TSI EVO FR a Arona. Digitálny združený prístroj je konštruovaný ako interaktívny displej. Má všestranný dizajn, poskytujúci funkčnosť a dá sa personalizovať podľa preferencií vodiča. Pre modely CUPRA bola vyvinutá špecifická verzia digitálneho združeného prístroja, ktorá má emocionálnejšiu grafiku a výraznejšie zobrazuje otáčky motora a rýchlosť jazdy.

Tento prvok výbavy sa dá objednať do modelov Ateca a Leon, v modeloch Cupra je súčasťou sériovej výbavy a koncom leta pribudne vo výbave modelov Arona a Ibiza.

K dispozícii sú tri základné masky nastavenia zobrazení, pričom každú z nich možno ďalej individuálne upravovať. Vybranú a nastavenú masku si možno uložiť a takto prispôsobený vzhľad svojej prístrojovej dosky potom bez obmedzení používať ďalej. Na svoje si prídu tak stúpenci minimalistického dizajnu bez zbytočného zahlcovania informáciami ako aj informatickí fanatici vyžadujúci v každom momente dostupnosť informácií o všetkom.Uhlopriečka hlavného displeja pred vodičom meria 10,25“.