Testy áut: BMW X3 M40i: Rýchlo a radostne...
stellacentrum.sk logo
0904 75 75 75

BMW X3 M40i: Rýchlo a radostne...

Tento model je zvláštny: majiteľovi dokáže až nebezpečne zdvihnúť sebavedomie. A naopak: majiteľov slabších „bavorákov“ riadne vytočiť. Vyskúšali sme si, aké to je, keď vám väčšina majiteľov prémiových značiek, na ktorých sa pravidelne „kazia“ smerovky, s úctou dáva prednosť v meste a pokorne opúšťa dokonca aj ľavý jazdný pruh diaľnice. Zväčša to nerobia radi, no keď zbadajú, ako rýchlo sa predná maska tohto vozidla zväčšuje v ich spätných zrkadlách, pochopia, že sa k nim blíži naozaj nebezpečný exemplár a v ostatnej chvíli „zmäknú“...

Menší, ale nasrdený...

Menší model X3 je luxusné kompaktné SUV, ktoré sa vyrába v už tretej generácii (od roku 2017). Značka BMW dokázala skvelo vyladiť model, ktorý v sebe spája neodškriepiteľné nadanie pre skutočne športovú jazdu po pevnom asfaltovom povrchu s pozoruhodnými jazdnými vlastnosťami aj v náročnejšom teréne.

Výhodou tohto modelu je, že tí, ktorí nie sú fanatickými vyznávačmi značky BMW, toto auto považujú za bežnú „ixtrojku“, ktorá ich nijako nevzruší, pretože si myslia, že až čierna X5 býva tým silnejším autom. Preto sa s ním dá bez problémov jazdiť pokojným tempom bez toho, aby ste zbytočne provokovali okolie. Nemá červené brzdiče a aj dvojica koncoviek na prvý pohľad vyzerá ako bežná kamufláž...

Dovnútra sa zmestí pätica pasažierov, civilne pôsobí aj slušný batožinový priestor s objemom 550 litrov, ktorý sa dá nafúknuť po sklopení zadných operadiel až na 1600 litrov. Kožené sedačky dávajú okoliu na známosť, že je to predsa len vozidlo vyššej triedy a volant s „emkovým“ označením pri pohľade cez okno nikoho nevzruší, pretože dnes si už aj najmenší z modelov BMW kúpite s paketom, ktorý je označený písmenom M a majiteľovi dodáva neraz až nezdravé sebavedomie...

Nálož pod kapotou!

BMW X3 M40i dostáva do pohybu poctivý trojlitrový šesťvalec s výkonom 354 koní. Emisná norma Euro 6c rokmi overený agregát ochudobnila o 6 koníkov, no našťastie to vodič nijako nepocíti. Aj vďaka tomu, že krútiaci moment 500 Nm zostal zachovaný. Motor má priame vstrekovanie paliva, dvojstupňový pohon rozvodov a dvojité turbo.

Pocit ťahu sme zažívali už od veľmi nízkych otáčok (1520) a jeho kontinuálnosť bola nemenná až po zásah obmedzovača. Ak si uvedomíte, že aj plne naložené auto, s hmotnosťou takmer 2,5 tony, dokáže rozbehnúť na 100 km/h za približne 5,5 sekúnd (pri obsadení iba vodičom za 4,8 s) tak potom musíte uznať, že v tomto prípade sa už bavíme o naozaj športovom náradí.

Najviac naše motoristické uši tešil zvukový prejav. Každé preradenie (v móde označenom ako Sport+) smerom hore sprevádza basové „zachrchlanie“ a pri podraďovaní dostáva konkurentov na ceste na lopatky ostré strieľanie z dvojice poctivo veľkých výfukových koncoviek. To je to, čo u auta považujeme za dôkaz krásnej práce motorárskych ladičov. A tak trocha osobnejšie: Chlapci z BMW ste fakt dobrí, pretože to výfukové potrubie ste dokázali vyladiť tak, že pri predpisovej jazde v meste si nás vôbec nikto nevšímal, jeho zvukový prejav je pri nej naozaj iba „šepkaním“...

Resumé

Je zbytočné zdržiavať nás emocionálnymi opismi jazdy. Ten kto dokáže zosúladiť vyššiu hmotnosť vozidla s jeho brutálnym výkonom  si ho naozaj bude užívať. Pomôže mu pritom vpredu McPherson a vzadu päťprvkové zavesenie, ktoré je súčasťou príplatkového adaptívneho podvozka.

Motor spolupracuje s 8-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá patrí k tomu najlepšiemu, čo v civilno-retailovom segmente na trhu momentálne je. Stačí si zvoliť požadovaný režim a na pokus o subjektívne inteligentnejšie manuálne radenie môžete pokojne zabudnúť. Inteligenciu automatu pokoríte len málokedy. Iné to však je, ak chcete „odstreliť presným audio výstrelom“ niekoho, kto sa na vás snaží zozadu nalepiť. Vtedy vystrelíte z výfuku vtedy, keď manuálne (krídelkom pod volantom) podradíte.

Samozrejme poslednými tromi vetami vám prezradíme spotrebu:
1. Pri bežnom jazdení v meste a na „okreskách“ sa budete pohybovať v okolí hranice 10 litrov.
2. Pri ľahkej nohe sa však dokážete dostať aj pod hranicu 9 litrov.
3. Podľa nás sa však pod ňu dokážu s takýmto výkonovým potenciálom dostať iba tí, ktorí dokážu prežiť bez potreby zvýšenej hladiny adrenalínu...

Foto a text: www.stellacentrum.sk

 

 

PLUSY

+ výkon motora

+ kvalita spracovania interiéru

+ kvalita radenia prevodovky

+ naladenie a komfort podvozka

 

MÍNUSY

- neparkuje v našej garáži

 

Technické údaje:

Motor
radový 6-valec, prepĺňaný, benzín

Zdvihový objem (cm3)
2998

Výkon (kW/k/ot/min)
260/354/5 500 – 6 500

Krútiaci moment (Nm/ot/min)
500/1520 - 4800

Pohon
štyroch kolies

Prevodovka
8-stupňová automatická

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
4,8

Maximálna rýchlosť (km/h)
250

Spotreba podľa výrobcu (mesto/mimo/kombinovaná l/100 km)
11,1/7,0/8,4

Dĺžka x šírka x výška (mm)
4708 x 1891 x 1676

Rázvor (mm)
2864

Objem batožinového priestoru (l)
550/1600

Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové

Celková hmotnosť (kg)
1885 - 2455

Cena vozidla od (€)
67 100

Cena testovaného vozidla (€)
83 435