Názov Focus je v motoristickom žargóne tak známym, že nik ani na tisícinu sekundy nezapochybuje, že to je hlavne: Ford. Model Focus, to je už historicky overený úspech automobilky. A preto sa nemožno čudovať, že nedávno na trh dostala už jeho štvrtá generácia. Tentoraz si priniesla karosériu aj v podobe kombi. Kombi v hlboko modrej farbe sa tvárilo príjemne, a tak sme sa rozhodli vyskúšať ako tento naleštený fešák jazdí. Pod kapotou lákal na vyskúšanie zaujímavý 1,5-litrový trojvalcový benzínový agregát, s výkonom 150 koní, ktorý sľuboval napriek svojmu výkonu aj dobrú spotrebu...
Exteriér
Focus vo verzii kombi ponúka auto, ktoré vyzerá veľmi dobre a jeho bočný profil je naozaj pôsobivý. Krivky karosérie prezrádzajú, že s aerodynamikou je na tom veľmi dobre, a tak určite dobrou bude i spotreba.
Foto: Andrej
Na prednej časti nás upútala robustná čierna mriežka pred chladičom a spodný spojler, na ktorom musí aj laik uvidieť, že je rovnako skvelo aerodynamicky tvarovaný. V okolí hmloviek má zaujímavo riešené hrany. Pri pozornejšom skúmaní si všimnete, že sú vlastne prúdnicami, ktoré smerujú vzduch presne na brzdové kotúče prednej nápravy, a tak ich vlastne pomáhajú účinne ochladzovať.
Na testovaných autách si začíname zvykať na veľkorozmerné kolesá. Pre jazdu po meste (hlavne na Slovensku, na ktorom máme kvalitných cestárov asi toľko ako je na Sibíri kvetov šafranu) nie sú ideálne. Kolesá s veľkými priemermi diskov sa výrobcovia snažia do podblatníkov vtesnať za každú cenu a robia to tak, že využívajú pneumatiky s nízkym bočným profilom. Napriek tomuto racionálnemu tvrdeniu však musíme uznať, že na Focuse 18-palcové kolesá vyzerajú naozaj dobre. Pri verzii kombi ponúkajú na kvalitných vozovkách citeľne vyšší jazdný komfort aj pri plne naloženom vozidle.
Nastupujeme...
Pri otváraní dverí v stiesnených priestoroch klientského parkoviska sme si všimli zaujímavú mechanickú pomôcku. Plastovú lištu, ktorá sa vysúva z dverí tak, že ochraňuje nielen hranu dverí Focusu, ale aj dvere nesprávne zaparkovaného auta, ktoré obmedzuje priestor potrebný pre pohodlné nastupovanie ostatných. Nenápadná lišta funguje spoľahlivo a vďaka čisto mechanickému riešeniu je minimálna šanca, že sa pri pričastom otváraní pokazí...
Vo vnútri nás privítali pohodlné sedadlá. Testovaný model bol vybavený automatickou prevodovkou, ktorá sa ovládala otočným voličom medzi sedadlami, ale aj malými tlačidlami na vonkajšej strane volantu. Tie musíme špeciálne pochváliť, pretože na rozdiel o veľkých radiacich „krídiel“ vodičovi ani pri razantnom krútení volantom absolútne nezavadzajú. Automat má k dispozícii i volič jazdných režimov: Normal, Sport a Eco.
Pre komfort posádky sú určené: automatická dvojzónová klimatizácia, elektrické ovládanie a vyhrievanie sedadiel, odkladacie priestory na poháre a mobily. Vodič má k dispozícii aj parkovaciu kameru a tempomat. Pre audiofilov je k dispozícii špičková súprava šiestich reproduktorov.
Priestor pre posádku je na túto triedu veľkorysý, a to nielen vpredu. Aj v druhom rade sedadiel sa dospelí usadia nečakane pohodlne. Pre batožinu je určený objem 608 litrov, ktorý sa po sklopení zadných operadiel (delené sú v pomere 60:40) zväčší až na 1 653 litrov. Chválime variabilitu batožinového priestoru, ktorý má dostatok praktických kotviacich prvkov i variabilnú podlahu. Pod ňou sa dokonca nachádza aj rezervné koleso!
Jazdíme...
Výkon 3-valcového benzínového agregátu je prekvapujúci. Informácia výrobcu o 150-tich koňoch pod kapotou naozaj nie je iba ambicióznym tvrdením. Motor si rozumie s 8-stupňovým automatom, dobre funguje i radenie tlačidlami. Charakteristika auta sa v športovom móde naozaj mení. Jediné čo nám pri jazdení v meste prekážalo boli oneskorené reakcie prevodovky po zaradení „spiatočky“. Vždy sme museli chvíľu počkať, a to pri parkovaní v rušnej premávke občas spôsobovalo nevôľu ostatných vodičov.
S veľmi dobrým motorom spolupracuje dobre nielen prevodovka, ale aj podvozok. Ten vodičovi, vďaka viacprvkovému zaveseniu zadnej nápravy ponúka spoľahlivé vedenie vozidla nielen v priamom smere, ale aj pri ostrom prejazde zákrut s nie práve ideálnym povrchom. Napriek použitiu 18-palcových kolies podvozok výborne filtruje všetky priečne nerovnosti, do kabíny sa nedostávajú žiadne nepríjemne mechanické zvuky.
Foto: Andrej
V dobrom musíme zaspomínať i na adaptívne LED svetlá, ktoré využívajú aj informácie z GPS a po prečítaní značiek prispôsobujú svetelný kužeľ pre čo najbezpečnejšiu jazdu v aktuálnom úseku.
V spotrebe sme pri jazde po meste sme sa dokonca dostali na hranicu sľubovanú výrobcom, a tak sme 7,4 l/100 km. Pri vyhodnocovaní kombinovanej spotreby sme sa dostali na hodnotu 6,9 l/100 km.
Verdikt
Dobre vyzerajúce, živé a komfortné auto s prijateľnou spotrebou. Pre viacčlennú rodinu je verzia kombi ideálnou voľbou.
Foto: Andrej
Text: www.stellacentrum.sk
PLUSY
+ exteriér s ochrannými prvkami
+ voľba jazdných režimov
+ pružnosť motora
+ odhlučnenie vo vnútri
+ komfort podvozka
+ riadenie, stabilita v zákrutách
+ variabilita batožinového priestoru
MÍNUSY
- reakcie na volič automatickej prevodovky
Technické údaje:
Motor
benzínový R3, prepĺňaný
Zdvihový objem (cm3)
1497
Výkon (kW/k)
110/150
Krútiaci moment (Nm)
240
Pohon
prednej nápravy
Prevodovka
8-stupňová automatická
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
8,9
Maximálna rýchlosť (km/h)
208
Spotreba podľa výrobcu (kombinovaná l/100 km)
6,7 – 7,4 (v teste 6,9)
Dĺžka x šírka x výška (mm)
4668 x 1825x 1469
Rázvor (mm)
2700
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Objem batožinového priestoru (l)
608/1653
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1370
Celková hmotnosť (kg)
1980
Cena vozidla od (€)
24 590
Cena testovaného vozidla (€)
30 625