Kia Ceed vzbudila pozornosť už pri prvej verzii. Na trh prišlo vozidlo, ktoré sa snažilo svojim európsky poňatým interiérom dostať do priazne svojich budúcich majiteľov. Tretia generácia, ktorú sme si mohli v teste vyskúšať nám potvrdila, že tento model patrí do kategórie vozidiel, ktoré pozitívne prekvapujú...
Exteriér
Je zvláštne, že každá z generácie tohto modelu má majiteľov, ktorí tvrdia, že práve tá ich verzia je najkrajšia a že nepotrebujú za každú cenu kupovať vždy novší model. A to je skvelé. Dizajn najnovšieho modelu Ceed zaujme tým, že sa „nepodsúva“ extravagantnými tvarmi. Jeho profil zaujme príjemne kompaktným tvarom troch okien, ktoré odvážne zasahujú do zadného stĺpika.
Predná skrátená časť pôsobí robustne a predné združené svietidlá svojimi „ľadovými kockami“ sebavedomo prezrádzajú, že za čírym plastom sa skrýva najmodernejšia LED technika. Rovnaká je aj v zadných svetlách, ktoré sú osadené do elegantne tvarovaného veka batožinového priestoru.
Interiér
Vpredu nás prekvapil veľkorysý priestor nielen v oblasti nôh, ale aj v oblasti ramien a nad hlavou. Posed vodiča je príjemne nižší a pôsobí až športovo. K dobrému pocitu prispieva i výrazná opora trupu operadlami, ktoré majú veľkorysé bočné opierky.
V interiéri sú pohľadovo príjemné plasty, ktoré s z veľkej väčšiny mäkčené. Palubná doska je „obšitá“ umelou kožou. Prieduchy klimatizácie, kľučky a pedále sú z hliníka. Pred vodičom sú umiestnené klasické analógové ukazovatele. Ich optiku zlepšuje využitie hlbších tubusov. Na prístrojovej doske v strede dominuje samostatne nainštalovaná dotyková obrazovka.
Páči sa nám, že aj popri najnovšej technike sa výrobca rozhodol zachovať ovládanie viacerých funkcií aj klasickými tlačidlami. A tak sme sa nemuseli na neudržiavaných cestách sústreďovať na triafanie dotykovej plochy, keď sme si chceli zapnúť vyhrievanie volantu, sedadiel, alebo navoliť režim klimatizácie...
Príjemný agregát
Nový štvorvalec s označením 1,4 T-GDi môže byť pre záujemcov o tento model najlepšou alternatívou. Jeho akustický prejav je veľmi sebavedomý a korešponduje aj s jeho skutočnou dynamikou. Priebeh výkonu je rovnomerný v celom spektre prevádzkových otáčok. Maximálny krútiaci moment dosahuje už pri 1500 otáčkach. Z nuly na stovku vás dostane za 9,2 sekúnd, ochotne sa dá vytáčať do vyšších otáčok, a tak nie je problémom ani razantné predbiehanie. Sedemstupňová automatická prevodovka radí rýchlo a dobre reaguje na príkazy plynového pedála.
Spotreba v meste sa pohybuje v okolí 7,7 litra na 100 km. Na diaľnici je to približne rovnaké a pri dodržiavaní rýchlostných limitov na voľných okresných cestách sa nám podarilo dostať na dlhodobú spotrebu 7,5 litra. Konečný účet v podobe priemernej spotreby nám počítač vystavil na hodnotu 7,3 l/100 km.
To najlepšie na záver:
Už pri prvej generácii nás upútal podvozok. Pri tej tretej nás doslova nadchol. Je naozaj málo vozidiel z tejto triedy, ktoré vás budú voziť po rozbitých cestách tak komfortne ako Ceed. O nekompromisné držanie vozidla na ceste sa stará predsunutie predných kolies, zväčšený rozchod, vektorovanie krútiaceho momentu s asistenciou ESC a zadné kolesá s nezávislým zavesením. Auto sa, vďaka tuhšie naladenému podvozku, v zákrutách takmer nenakláňa. Riadenie má príkladne nastavený elektrický posilňovač. u ktorého sa konštruktérom podarilo úplne eliminovať pocit akýchkoľvek „umelých“ korekcií, a tak sa bežné a hlavne každodenné vozenie stáva príjemnou záležitosťou...
Foto a text: www.stellacentrum.sk
PLUSY
+ príjemný exteriér
+ kvalita spracovania interiéru
+ naladenie a komfort podvozka
+ bohaté doplnkové vybavenie
+ prijateľná spotreba
MÍNUSY
- lepiaca sada namiesto dojazdového kolesa
Technické údaje:
Motor
4/16 DOHC Turbo
Zdvihový objem (cm3)
1353
Výkon (kW/ot/min)
103/6000
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
242/1500
Pohon
predných kolies
Prevodovka
7-stupňová automatická
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
9,2
Maximálna rýchlosť (km/h)
205
Spotreba podľa výrobcu (mesto, mimo, kombinovaná l/100 km)
6,6/4,8/5,5
Dĺžka x šírka x výška (mm)
4310 x 1800 x 1447
Rázvor (mm)
2650
Objem batožinového priestoru (l)
395
Objem palivovej nádrže (l)
50
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1412
Cena vozidla od (€)
13 990
Cena testovaného vozidla (€)
22 790