Testy áut: KIA Niro PHEV: Áno, či nie?
stellacentrum.sk logo
0904 75 75 75

KIA Niro PHEV: Áno, či nie?

Kia Niro patrí medzi reprezentantov aktuálnej doby, v ktorej sa automobilky snažia zachytiť pokrok, nesúci sa v znamení alternatívnych pohonov. Toto Niro rozoznáte ľahko: v ľavom prednom blatníku má kryt elektrickej zásuvky...

Exteriér

Okrem, už spomenutého, krytu zásuvky v blatníku sa tento model odlišuje od svojich štandardných súkmeňovcov iba LED svetlometmi s vlastnou architektúrou a modrými akcentmi na nárazníkov. Pozornejší si ešte všimnú dvojfarebné logo „eco plug-in“. Dovolíme si ešte raz upozorniť, že nie „eco hybrid“ ale „eco plug-in“. A ten rozdiel v logu už dnes vari ani netreba vysvetľovať. Ak áno: tak teda ten „plug-in“ nabíja svoje akumulátory aj z bežnej elektrickej zásuvky a nie iba s pomocou spaľovacieho motora...

Interiér

Aj vo vnútri na palubnej doske si vďaka viditeľnému štítku ihneď uvedomíte, že sedíte v netradičnom aute. Na prístrojovej doske pribudol ukazovateľ dojazdu na akumulátor, tlačidlo na voľbu medzi elektrickým a zmiešaným režimom, ktoré je pri radiacej páke prevodovky. Pod volantom na ľavej strane sú ďalšie tlačidlá, pomocou ktorých sa dá navoliť spôsob nabíjania akumulátorov.

Sofistikovaný multimediálny systém pomáha zvoliť si stratégiu dobíjania akumulátorov a spoľahlivo zobrazuje predpokladaný dojazd podľa aktuálneho stavu nabitia akumulátorov.

Sedenie na prednom i na druhom rade sedadiel zostalo nezmenené, zmenil sa iba batožinový priestor, ktorý sa pre batérie zmenšil o 100 litrov. Dno sa zdvihlo vyššie, a tak zanikla vysoká nakladacia hrana, čo pre niekoho môže byť pozitívnym zistením. Ale pozor: 100 litrov z objemu, ktoré jednoducho museli zmiznúť, môže posádke pri dlhších cestách predsa len chýbať...

Pod kapotou

Kia Niro má teda dve verzie – je zaujímavé, že napriek rozdielnym konceptom je pod kapotou rovnaký atmosférický benzínový štvorvalec s výkonom 77 kW a s krútiacim momentom 147 Nm. Pozor však: rozdiel je v elektromotoroch, teda presnejšie v ich výkone. Pri hybridnej verzii má výkon 32 kW a pri plug-in verzii má výkon 44 kW. Krútiaci moment 170 Nm je rovnaký.

Rozdielne sú aj akumulátory, hybrid má kapacitu 1,56 kWh a plug-in 8,9 kWh. Podľa výrobcu so silnejším akumulátorom dokáže vozidlo v čisto elektrickom móde prekonať vzdialenosť 55 kilometrov. Pri jazdení v chladnom počasí pri preplnených komunikáciách však môžete rátať s bezpečným dojazdom do 35 kilometrov...

Reálna spotreba?

Kia Niro PHEV má v meste slušné zrýchlenie. Pri snahe o dynamickú jazdu spoločne pracujú elektrický i spaľovací motor. Pri veľmi pokojnej jazde sa vozidlo pohybuje iba vďaka elektrine. Na diaľnici, sa pri povolenej maximálke k spaľovaciemu motoru pridáva automaticky i elektromotor.

V meste sa nám darilo pri elektrickom režime jazdiť – samozrejme – iba za cenu, ktorú nám naúčtoval domáci elektromer (závisí od tarify). Zaujímavejší azda bude pre vás údaj, akú spotrebu sme dosahovali v bežnej premávky, pri využití oboch motorov. Takže, v meste sme dokázali jazdiť do 2,4 l/100 km, pozitívne zistenie nastalo pri jazde mimo mesta, keď sa nám vybil akumulátor: neprekročili sme spotrebu 4,6 litra. A to je celkom pozitívne zistenie.

Resumé

Túto verziu Kia Niro možno odporúčať tým, ktorí majú možnosť aj viackrát denne nabíjať vozidlo zo zásuvky a môžu využiť dotačný systém. Ideálne je toto vozidlo pre majiteľov rodinných domov a garáží, ktorí dennodenne jazdia kratšie trasy po meste, pri nich o ekonomickej návratnosti netreba veľmi diskutovať. Ostatní, ktorí by mohli vozidlo zo zásuvky dobíjať iba občas by mali zvážiť, či sa im táto verzia za sumu, ktorá štartuje od 31 tisíc hore oplatí...

Foto a text: www.stellacentrum.sk

PLUSY

+ kvalita spracovania interiéru

+ naladenie a komfort podvozka

+ tichá jazda

+ spotreba v prípade možnosti pravidelného dobíjania

 

MÍNUSY

- cena - návratnosť

- menší batožinový priestor

 

Technické údaje:


Motor
R4 + elektromotor

Zdvihový objem (cm3)
1580

Výkon (kW/k/ot/min)
77/105/4000 + 44/60k

Krútiaci moment (Nm/ot/min)
147/4000 + 170

Pohon
predné kolesá

Prevodovka
6-stupňová dvojspojková

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
10,8

Maximálna rýchlosť (km/h)
172

Spotreba podľa výrobcu (mesto/mimo/kombinovaná l/100 km)
2,1/5,2/4,4

Dĺžka x šírka x výška (mm)
4355 x 1805 x 1545

Rázvor (mm)
2700

Objem batožinového priestoru (l)
324/1322

Objem palivovej nádrže (l)
43

Celková hmotnosť (kg)
1651 - 2000

Cena vozidla od (€)
22 690

Cena testovaného vozidla (€)
38 080