Testy áut: Kia Optima PHEV: Ticho a komfortne...
stellacentrum.sk logo
0904 75 75 75

Kia Optima PHEV: Ticho a komfortne...

Kia pri modelovom označení Optima ponúka toto vozidlo vo viacerých nielen karosárskych prevedeniach, ale hlavne s viacerými alternatívami pohonu. Do nasledujúcich riadkov sa vám pokúsime čo najstručnejšie sprostredkovať dojmy z jazdy so sedanom, ktorý sa spolieha nielen na benzín ale aj na elektrinu. Importér nám totiž na parkovisko pripravil sedan s označením PHEV...

Exteriér

Optima PHEV sa od verzií s klasickým pohonom líši už na prvý pohľad. Na prednej časti si nemožno nevšimnúť čiernu masku chladiča, do ktorej výrobca implementoval aktívne ovládané klapky (vďaka nim dosahuje odpor vzduchu hodnotu Cd=0,27) a LED svetlomety. Oproti iným verziám sú pri tejto dobre viditeľné masívnejšie nárazníky i nástupné prahy. Pre to, aby nik ani na chvíľu nemohol zapochybovať o tom, že v tomto prípade ide o vozidlo s hybridným pohonom, slúžia nielen tyrkysové prvky (po celom obvode vozidla) ale predovšetkým dobre viditeľné (ale hlavne aj dobre prístupné) viečko zásuvky pre nabíjanie. To je umiestnené na ľavom prednom blatníku.

To, čo sme si pri pohľad zboka ihneď všimli boli pneumatiky. Pri tejto verzii výrobca uprednostnil užšie „obutie“ s vyšším bočným profilom. Táto voľba je však plne pochopiteľná, veď hybrid sa má pohybovať po asfalte s minimálnym valivým odporom, ktorý podporuje dlhšie „plachtenie“ pri ktorom si dokáže dobíjať akumulátor. No táto voľba má výhodu – jazda po nekvalitnej vozovke je oveľa pohodlnejšia.

Interiér

Viacerí z kolegov v redakcii sme sa zhodli v tom, že interiér patrí kategórie, za ktorý sa, v prípade služobného vozidla,  manažér nebude musieť hanbiť. Kvalita použitých materiálov zodpovedá nárokom na vyššiu strednú triedu. Optima vo vnútri ponúka veľkorysý priestor a v spojení s dobre naladeným podvozkom i pocit mimoriadne pohodlnej jazdy.

Veľké zmeny oproti ostatným verziám sme vo vnútri nezaznamenali. Otáčkomer nahradil prehľadným analógový ukazovateľ čerpania energie, všetky dôležité údaje sú dobre čitateľné a vďaka zrozumiteľným piktogramom rýchlo dešifrovateľné. Na stredovej konzole pribudlo tlačidlo na prepínanie medzi hybridným a elektrickým režimom.

V prípade dlhších služobných ciest, alebo pri prípravách na rodinný výlet však zamrzí menší priestor na batožinu. Kým v prípade vozidiel so spaľovacím, alebo vznetovým motorom je hodnota jeho objemu reprezentovaná slušnou číslicou 510 litrov, tak v tomto prípade je to iba 307 litrov. Pretože akumulátor je umiestnený za zadným sedadlami, tak ho nemožno zväčšiť ani prípadným sklopením operadiel zadného radu... Navyše: pod podlahou kufra už nie je miesto ani pre dojazdovú rezervu a pri nakladaní batožiny počítajte aj s tým, že určitý priestor budú zaberať i nevyhnutne potrebné nabíjacie káble s dvojicou koncoviek...

Hybrid v praxi...

Optimu PHEV poháňa elektromotor s výkonom 50 kW, ktorému dodáva „šťavu“ akumulátor, do ktorého možno „natlačiť“ 9,8 kWh elektrickej energie. Páčilo sa nám, že pod prednú kapotu sa dostal slušný benzínový atmosférický dvojliter s výkonom 156 konských síl, ktorý je zárukou toho, že aj keby náhodou nebolo dosť elektrickej energie, tak si s väčším sedanom bez problémov poradí. Oba pohonné agregáty prenášajú svoj výkon na kolesá cez šesťstupňovú automatickú prevodovku.

Pri jazde po meste funguje jazda v čisto elektrickom režime výborne. Krútiaci moment 250 Nm zabezpečí, že z každej z križovatiek budete odchádzať nielen ticho, ale aj dynamicky. Jediné, čo prezradí, že nesedíte v jednoduchom aute na elektrinu bude, že prevodovka aj v čisto elektrickom režime zaraďuje podľa režimu jazdy jednotlivé prevodové stupne. Ak si vozidlo pred jazdou cez zásuvku plne nabijete mali by ste prejsť približne 54 kilometrov. V prípade hrboľatých slovenských ciest, s mnohými križovatkami a netolerantnými účastníkmi cestnej premávky však rátajte skôr s dojazdom o desať kilometrov kratším.  Aj to je však slušná hodnota, ktorú môžete neustále predlžovať napríklad aj tým, že budete využívať režimy plachtenia a brzdenia, pri ktorých sa akumulátor dobíja.

Benzínový štvorvalec pri poklese zásob elektrickej energie, alebo pri razantnejšom zrýchľovaní aktívne pomáha prednej náprave. Po tichej elektrickej jazde trocha prekvapí jeho hrubý akustický nástup, no ten je stále ešte znesiteľný, pretože vnútornú kabínu sa podarilo konštruktérom slušne zvukovo odizolovať. Keď sa benzín a elektrina spoja tak vozidlo zrýchľuje na stovku (pri výkone 205 konských síl) za 9,4 sekundy. Nie je to síce ohurujúca hodnota, no pre jej ospravedlnenie slúži spotreba. V meste sa s hybridom dokážete pohybovať so spotrebou 5,0 – 5,5 litra benzínu, mimo mesta to zvládnete s iba decilitrom benzínu navyše a na diaľnici sa dostanete na dlhodobú priemernú spotrebu 6,7 l/100 km.

Resumé

Optima je automobil, ktorý je vďaka komfortu vhodný nielen na každodenné cestovanie po meste, ale aj na dlhé trasy. Hoci v tomto prípade pred ich plánovaním treba počítať s menšou batožinou. Verzia plug-in poteší spotrebou a hlavne tým, že vodičovi dáva príležitosť na – nazvime to – kreatívne jazdenie. Verte nám, že pri pohybovaní sa po preplnenom meste vás bude veľmi baviť jazda s ľahkou nohou, pri ktorej sa ručička palivomera nepohne smerom dole ani o tisícinu milimetra.

Verziu spaľovacieho a elektrického motora, pri Optime môžeme zodpovedne odporúčať: pri jej výbere, však zvažujte či naozaj potrebujete každý z veľkého množstva prvkov príplatkového vybavenia.  Nie všetky totiž budete pravidelne využívať a ak si ich dokážete odoprieť, tak sa môžete dostať na zaujímavejšiu cenu aj bez výraznejšej straty jazdného komfortu...

foto a text: stellacentrum.sk

PLUSY

+ image sedanu pre manažérov
+ priestrannosť a kvalita interiéru
+ komfort podvozkovej platformy
+ alternatívny pohon
+ spotreba

MÍNUSY

- menší kufor

 

Technické údaje:

Motor
benzín R4 a elektromotor

Zdvihový objem (cm3)
1999

Výkon (kW/ot/min)
115/56/6000 + 50 kW/67k

Krútiaci moment (Nm/ot/min)
189/4000 + 250 Nm

Pohon
predných kolies

Prevodovka
6-stupňová dvojspojková automatická

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
9,4

Maximálna rýchlosť (km/h)
192

Spotreba podľa výrobcu (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
0,0/5,3/1,6

Dĺžka x šírka x výška (mm)
4855 x 1860 x 1465

Rázvor (mm)
2805

Objem batožinového priestoru (l)
307

Pohotovostná hmotnosť (kg)
1700

Celková hmotnosť (kg)
2200

Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové

Cena vozidla od (€)
24 990

Cena testovaného vozidla (€)
43 690