Prvá generácia malého auta s „pikantným“ názvom sa objavila v roku 2003, darilo sa jej zrejme veľmi dobre, pretože jej tvorcovia sa pre druhú generáciu rozhodli až v roku 2011. Aj tú považovali za vydarenú, pretože v roku 2015 ju upravili iba miernym faceliftom. S treťou – aktuálnou – generáciou však už tak dlho nevyčkávali a na trh ju poslali už v roku 2017.
Exteriér
Na prvý pohľad sa ostatná verzia od tých predchádzajúcich výrazne nelíši. Ale ak sa naň pozriete bližšie zistíte, že celý jej vzhľad sa výrazne hlási k aktuálnemu dizajnu veľkej rodiny Kia. Vpredu je to neodmysliteľný tigrí nos, výrazné LED svietidlá s ostrými líniami a nádielka chrómu. Nechýba ani veľký perforovaný „gril“ v prednom nárazníku pre priamu distribúciu vzduchu do motorového priestoru, ale aj pre účinnejšie chladenie brzdových kotúčov na prednej náprave.
Pri bočnej siluete sme si všimli dobre zvládnutú prácu technických návrhárov, ktorí dokázali aktuálnu líniu karosérie prispôsobiť tak, že každé z kolies sa dostalo až do jej kútov. Pri tretej verzii modelu sa im navyše podarilo predĺžiť rázvor o ďalších 15 milimetrov a tým pre každého zo záujemcov už vopred sebavedomo prisľúbiť, že toto malé autíčko v zákrutách, z cesty len tak ľahko „neodlepí“.
Zadná časť je dizajnovo čistá, združené svietidlá sú umiestnené vyššie, čím zabezpečujú dobrú viditeľnosť vozidla, v kolíznych situáciách.
Interiér
Páčilo sa nám, že nové Picanto zapracovalo na vzhľade tvrdených plastov palubnej dosky, ktoré sú s prihliadnutím na udržanie nízkej ceny malého vozidla nevyhnutne použité aj v ostatných častiach interiéru. Ich povrch nepôsobí vôbec lacno a ak sa ich priamo nedotýkate, tak ich od mäkčených nerozoznáte.
Pre vodiča je dôležité, že volant má príjemne väčší priemer a sú na ňom umiestnené najdôležitejšie ovládacie prvky. Dobre umiestnené sú aj tlačidlá pre ovládanie okien, klimatizácie a audia. Kaplnka s kruhovými prístrojmi je pre vodiča dobre čitateľná aj pri slnečnom počasí. Tomu možno vďačiť nielen dostatočnej hĺbke, ale aj výrazne vysunutému hornému „šiltu“.
Výhľad vodiča do všetkých strán je bez obmedzení. Napriek subjektívnemu pocitu menšiemu priestoru je dostatočný aj výhľad cez zadné okno.
Sedadlá sa dajú nastavovať aj výškovo, ich tvrdosť je optimálna a neunavujú ani pri dlhších cestách. Na zadný rad sedadiel sa zmestia maximálne dvaja dospelí, v prípade, že je vodič vyšší jeden z nich môže mať problém v oblasti kolien... Tento nedostatok sa však snažili konštruktéri odstrániť tenšou konštrukciou zadného radu sedadiel.
Menším nedostatkom však je, že pasažieri sediaci vzadu nemajú k dispozícii v dverách žiadny odkladací priestor. Telefón, alebo peňaženku si môžu dať maximálne do otvoru, ktorý slúži ako úchyt pri zatváraní dverí.
Batožinový priestor si v tretej generácii polepšil. Narástol o 55 litrov, a tak ho teraz reprezentuje hodnota 255 litrov. Tým sa stáva toto auto víťazom nad konkurentom v triede, vozidlom Škoda Citigo. Zaujímavé je, že sa môže smelo porovnávať aj s vozidlami s mierne väčšími rozmermi (Ignis, Smart...).
Jazdenie
Malé autá majú výhodu nielen v bezproblémovom zaparkovaní, ale aj v obratnosti. K tej modelu Picanto, okrem malého polomeru otáčania, výdatne pomáha atmosférický štvorvalec s objemom 1,2 litra s maximálnym výkonom 62 kW, čo je 84 koní, ktorý dosahuje pri 6000 otáčkach za minútu. Z nuly na stovku to zvláda za 12 sekúnd, čo určite nie je obdivuhodný údaj, no pri dosahovaní maximálnych rýchlostí povolených v meste je dynamika vozidla vyhovujúca.
Motor je spriahnutý s päťstupňovým manuálom. Ten v meste stačí, no na diaľnici by sa 6. stupeň určite zišiel, pretože jazda pri vyššej rýchlosti prestáva byť akusticky komfortná a zbytočne sa zvyšuje aj spotreba. Ale ten, kto často jazdí dlhšie trasy sa pre tento model veľmi pravdepodobne nerozhodne, a tak dobrá správa pre mestských jazdcov od nás je: pri pravidelnom presúvaní po meste sme nemali problém dosahovať priemernú spotrebu okolo 5l/100 km.
Verdikt?
Ako auto do mesta je Picanto vhodnou a úspornou alternatívou (maximálne však pre dvoch dospelých a dve deti). Pri príprave na dlhšie dovolenky by však pre viacčlennú rodinu mohol byť problematickým nedostatočný batožinový priestor a na diaľnici by mohol chýbať 6. prevodový stupeň...
Foto a text: stellacentrum.sk
PLUSY
+ náklady na prevádzku
+ exteriér
+ naladenie a komfort podvozka
+ spotreba
MÍNUSY
- miesto na sedenie vzadu
Technické údaje:
Motor
radový 4-valec, benzín
Zdvihový objem (cm3)
1248
Výkon (kW/k/ot/min)
62/84/6000
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
124/4000
Pohon
prednej nápravy
Prevodovka
5-stupňová manuálna
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
12
Maximálna rýchlosť (km/h)
173
Spotreba podľa výrobcu (mesto/mimo/kombinovaná l/100 km)
5,8/3,7/4,5
Dĺžka x šírka x výška (mm)
3595 x 1595 x 1485
Rázvor (mm)
2400
Objem batožinového priestoru (l)
255
Objem palivovej nádrže (l)
35
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Pohotovostná hmotnosť (kg)
860-975
Celková hmotnosť (kg)
1400
Cena vozidla od (€)
8 640
Cena testovaného vozidla (€)
11 260