Kia Rio pokračuje štvrtou generáciou, do ktorej vkročila s upraveným dizajnom, so zvýšenou starostlivosťou o bezpečnosť posádky a s pridanými asistenčnými systémami. Ako si rozumie toto auto s naftovým agregátom sme skúšali celý týždeň. A ako to dopadlo? Nech sa páči, čítajte...
Iné nielen zvonka
Aktuálne Rio dostalo dlhšiu kabínu a ostrejší výraz prednej časti. K zaujímavému vzhľadu prispieva použitie chrómu v kombinácii s čiernym plastom. Na dôležitosti mu pridávajú aj veľkorozmerné združené svietidlá, ktoré ho výrazne opticky rozširujú. Nemožno si však nevšimnúť aj veľkorozmerný „gril“, ktorý je v spodnej časti nárazníka. Ten zabezpečuje dostatok vzduchu nielen pre motorový priestor, ale spoľahlivo ho distribuuje aj na brzdové kotúče prednej nápravy.
Zadnej časti dominujú svetlá pozdĺžneho tvaru a výrazný prelis piatych dverí. Pod nimi sa skrýva objem batožinového priestoru 325 litrov v základe a po sklopení zadných sedadiel až 989 litrov.
Svojimi vonkajšími rozmermi Rio dôstojne obstojí aj v súboji v segmente menších automobilov a oprávnene môže spôsobovať nepokoj v radoch konkurentov, ktorými sú Nissan Micra, Renault Clio, Hyundai i20 alebo Opel Corsa.
Komfort?
Hoci v tomto segmente nemožno očakávať sedenie ako na obývačkovej pohovke, musíme priznať, že vpredu je priestor prekvapujúco štedrý. Poteší, že predné sedadlá majú aj veľmi dobré bočné držanie trupu. Vzadu je miesto pre dvoch dospelých, v prípade núdze aj pre tretieho, avšak iba menšieho pasažiera.
Vodiča poteší veľký multifunkčný volant s dostatočne hrubým vencom, ergonomicky prístupné ovládacie prvky a dobre čitateľná obrazovka v strede palubnej dosky.
Ako jazdí?
Pod kapotou je agregát, u ktorého zvýšili hodnotou krútiaceho momentu o 20 Nm a zmenili krivku jeho priebehu. V spolupráci so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou dokáže vozidlo k stokilometrovej rýchlosti rozhýbať za dvanásť sekúnd a v zrýchľovaní pokračuje až po hranicu 175 km/h. Subjektívne začína vodič zažívať pocit zrýchľovania od hranice 1500 otáčok. Kontinuálny ťah pokračuje po hranicu 3000 otáčok a za ňou postupne vädne. Tento efekt sa nám však darilo eliminovať dynamickejším preraďovaním rýchlostných stupňov, v ktorom nám pomáhala presná prevodovka s relatívne krátkymi dráhami.
Auto sa na ceste správa predvídateľne, vyššiu hmotnosť naftového motora sme však vnímali najmä pri ostrých nájazdoch do zákrut, pri ktorých sa prejavovala nedotáčavosť. O dobré držanie na ceste sa stará predná nápravu typu McPherson a vzadu vlečné ramená spojené torznou tyčou. Pocit bezpečia vodičovi pridávajú použité stabilizačné systémy, ktoré riadi elektronika. Nečudo, že takto pripravené vozidlo bezproblémovo dosiahlo plný počet hviezdičiek pri nárazových skúškach Euro NCAP.
Napriek veľmi ostrej jazde sme však nezaznamenali žiadny nedostatok týkajúci sa skrutnej tuhosti karosérie. Tú technici eliminovali tým, že do karosérie pridali viac vysokopevnostnej ocele, a tak sa im podarilo dosiahnuť zvýšenie tuhosti o 30 percent. Zaujímavé je, že pri tom dokázali znížiť hmotnosť vozidla o 17 kilogramov.
Resumé
Kia Rio je slušný hatchback, ktorý sa so slušným vybavením nevtiera vodičom podozrivo nízkou cenou. Naftová verzia je podľa nášho názoru vhodná najmä pre dvojicu, ktorá jazdí na dlhé výlety pokojným cestovným tempom. Pre jazdu na krátke trasy s prevahou kilometrov po meste by sme odporúčali skôr jeho benzínovú alternatívu...
Foto a text: stellacentrum.sk
PLUSY
+ náklady na prevádzku
+ exteriér
+ naladenie a komfort podvozka
+ spotreba
MÍNUSY
- cena v porovnaní s benzínovou verziou
Technické údaje:
Motor
radový 4-valec, nafta
Zdvihový objem (cm3)
1396
Výkon (kW/k/ot/min)
66/90/4000
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
240/1500 - 2500
Pohon
prednej nápravy
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
12,0
Maximálna rýchlosť (km/h)
175
Spotreba podľa výrobcu (mesto/mimo/kombinovaná l/100 km)
4.3/3,4/3,8
Dĺžka x šírka x výška (mm)
4065 x 1725 x 1450
Rázvor (mm)
2580
Objem batožinového priestoru (l)
325/980
Objem palivovej nádrže (l)
45
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové/bubnové
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1303
Celková hmotnosť (kg)
1680
Cena vozidla od (€)
10 740
Cena testovaného vozidla (€)
16 910