Testy áut: KIA Stinger 3,3 V6 T-GDI AWD: Poctivo rýchly šesťvalec...
stellacentrum.sk logo
0904 75 75 75

KIA Stinger 3,3 V6 T-GDI AWD: Poctivo rýchly šesťvalec...

Je príjemné dostávať sa pri testovaní pod kožu aj autám, ktoré magnetizujú pohľady okoloidúcich a cítiť sa pri tom extravagantne. Tak akosi by sme mohli zhrnúť naše pocity zo stretnutí s modelom, ktorý vznikol odvážne a rýchlo v dielni automobilky Kia. Pri prvých nákresoch sa zdalo, že Stinger v realite nikto neuvidí. No v koncerne opäť raz prekvapili a na trh mimoriadne rýchlo uviedli auto, ktoré je naozaj príťažlivé a skutočne aj dobre jazdí...

Exteriér

Už proporcie karosérie vizuálne prezrádzajú, že Kia to s útokom na prémiovú triedu športových vozidiel myslí absolútne vážne.

Mimoriadne sa nám páčila bočná silueta vozidla, v ktorej auto pôsobí naozaj prémiovo. Krátky predný previs za ktorým pokračuje sebavedomo dlhá kapota. Ocenili sme aj naozajstné prieduchy v blatníkoch na chladenie kotúčov predných bŕzd a poctivé dvojité koncovky výfukov.

Už na prvý pohľad je zrejmé, že rázvorom prekonáva aj takých konkurentov, spomedzi, ktorých ako najlepší argument môžeme spomenúť napríklad priestorovo veľmi pohodlný model Škoda Superb.

Interiér

Po usadení sa dovnútra sa vodič naozaj cíti ako v rýdzo športovom kupé. A neprispievajú k tomu len sympaticky zachované „analógové ciferníky“, ale aj výškové umiestnenie radiacej páky (na vrchnej časti robustného tunela), ktorá sa akoby sama ponúkala do dlane. Vodičovi bude najskôr chvíľu trvať, kým si uvedomí, že okrem sedadla pre spolujazdca vedľa seba má za sebou ešte aj plnohodnotný priestor pre ďalších dvoch pasažierov...

K interiéru treba azda už dodať len to, že je naozaj nabitý luxusom. Ten reprezentujú nielen elektricky ovládané kožené sedadlá s vyhrievaním a s ventilátormi, ale aj elektricky ovládané nastavenie volantu, dvojzónová klimatizácia, vyhrievané čelné sklo, vyhrievaný volant, vyhrievané zadné sedadlá, cúvacia kamera, head-up displej a hlavne: Harman/Kardon s pätnástimi reproduktormi.

Ako sa nám jazdilo...

Riadenie a radenie prevodovky plnia do písmena to, čo svojím exteriérom vozidlo sľubuje. Riadenie je v športovom režime agilnejšie ale veľmi presné, prevodovka radí spoľahlivo podľa režimu, ktorý si vodič zvolí, manuálne spoľahlivo podraďuje (ak to aktuálne spektrum otáčok povolí) a navodzuje tak celkom uveriteľný pocit, že vodič je jediným vládcom nad celou elektronikou...

Keď sme otvorili prednú kapotu zistili sme, že stabilitu karosérie okrem 55-tich percent vysokopevnostnej ocele podporujú i uhlopriečne - v smere jazdy nainštalované - vzpery. Tie sú síce použité vo všetkých verziách motorizácií, no netreba zabúdať, že karoséria musí zvládať hlavne túto verziu s benzínovým šesťvalcom, ktorý má výkon až 272 kW (370 koní). A ten už dokáže skelet vozidla v zákrutách pri zrýchlení na 100 km/h za 4,9 s  riadne ponamáhať...

Podvozok s nezávislým zavesením kolies drží vozidlo na ceste ako pribité.  Je vybavený adaptívnymi tlmičmi, s elektronicky nastaviteľným pružením ECS (Electronic Controlled Suspension), a tak dokonca ani 19-palcové kolesá s nízkym profilom nerobia jazdu nekomfortnou. Zaujímavosťou je, že tento systém dokáže v potrebný moment zmäkčiť pruženie prednej nápravy a zároveň pritvrdiť zadnú, čím eliminuje možnú nedotáčavosť prednej časti a pretáčavosť zadnej.

Pohon AWD je naladený veľmi dobre, potešil nás, že aj pri zapnutých bezpečnostných systémoch ponúka možnosť čiastočného „driftu“ vďaka absencii samosvorného diferenciálu. Práve táto koncepcia dáva šancu prednej náprave, aby vozidlo zo zákrut efektne „vyťahovala“ bez toho aby nekontrolovane „uletela“ zadná časť. Pri nastavení športového režimu elektronika síce viac uprednostňuje zadnú nápravu, no nastavenie je ukážkové. K bezpečnému športovému jazdeniu jednoznačne prispievajú aj brzdiče Brembo. Vpredu so štyrmi piestikmi, vzadu s dvoma – dokážu vozidlo zastaviť mimoriadne účinne aj v tých najkritickejších situáciách.

Šesťvalec s brutálnym výkonom je jednoznačne alternatívou pre tých, ktorí motorizmus milujú. Jazdenie s ním je skutočným zážitkom, no trocha nás mrzelo, že aj po poriadnom prišliapnutí plynového pedála sa cez štvoricu koncoviek nedostával von zvuk, ktorý by všetkých už vopred upozornil na to, v ako „nadupanom“ aute prichádzame...

Zrýchlenie na stovku za 4,9 sekundy patrí do spektra najšportovejších vozidiel, a taj priemerná spotreba 13,2 litra benzínu na 100 km nie je šokujúca – veď ešte raz musíme pripomenúť, že nejde o malú, ľahkú a nevýkonnú „štvorkolku“. Ak si trocha „prišliapnete“ určite to nebudete ľutovať – no o dosahovanej spotrebe pri vyslovene športovej jazde zámerne písať nebudeme, ten pocit je totiž naozaj: nezaplatiteľný!

Resumé

Stinger vyzerá mimoriadne dobre, no dá si za to aj zaplatiť, technikou a vybavením však útočí na prémiových konkurentov naozaj zdatne. Ak v budúcnosti popracuje na občas vŕzgajúcich plastoch v zadnej časti interiéru a pridá na piate zadné dvere aj tlačidlo pre zamknutie celého vozidla nebude to určite chybou. O tom, ako sme si v Stellacentre vyskúšali a nadchla nás aj jeho naftová verzia už sme na našej stránke písali. 

 

Foto a text: www.stellacentrum.sk

 

PLUSY

+ atraktívny exteriér
+ kvalita spracovania interiéru
+ naladenie a komfort podvozka
+ spotreba
+ batožinový priestor
+ plnohodnotné rezervné koleso

MÍNUSY

- absencia možnosti zamknutia vozidla tlačidlom vzadu
- utlmený zvuk výfukovej sústavy

 

Technické údaje:

Motor
6-valec, prepĺňaný

Zdvihový objem (cm3)
3342

Výkon (kW/k/ot/min)
272/370/6000

Krútiaci moment (Nm/ot/min)
510/1300 - 4500

Pohon
štyroch kolies

Prevodovka
8-stupňová automatická

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
7,6

Maximálna rýchlosť (km/h)
270

Spotreba podľa výrobcu (mesto/mimo/kombinovaná l/100 km)
14,2/8,5/10,6

Dĺžka x šírka x výška (mm)
4830 x 1870 x 1400

Rázvor (mm)
2905

Objem batožinového priestoru (l)
406/1114

Objem palivovej nádrže (l)
60

Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové

Celková hmotnosť (kg)
1834 - 2263

Cena vozidla od (€)
40 900

Cena testovaného vozidla (€)
59 500