Ponuka vyskúšať si čokoľvek zo segmentu pickupov s pohonom všetkých kolies poteší každého motoristického novinára. Niet nad vozidlo, ktoré počas testu možno vyskúšať nielen na ceste ale bez obáv aj v naozaj brutálnom teréne. Navara predchádzajúcej generácie nás v dávnejšom teste príjemne prekvapila, nepáčila sa nám na nej iba tuhá, neustále odskakujúca, zadná náprava. A keďže v Japonsku si „určite“ prečítali našu námietku, vypustili do sveta auto, na ktorom tú zadnú nápravu vymenili. Ak máte chuť prečítajte si v nasledujúcich riadkoch, ako sa nám na tomto zaujímavom aute jazdilo...
Nissan Navara patrí medzi impozantne pôsobiace vozidlá a v bronzovej farbe, v akej sme ju na testovanie dostali, pôsobí ešte aj elegantne. Prvé čo sme pri preberaní vozidla hľadali boli parkovacie senzory. Pri testovaní predchádzajúcej generácie totiž absentovali a my sme pri parkovaní s vozidlom s dĺžkou takmer 5 a pol metra zažívali nie celkom veselé chvíle. Nebudeme zdržiavať: našli sme ich a spolu s nimi aj objektív kamery. A aby bolo uľahčenie práce vodiča absolútne, tak ku kamere vzadu pridali v Nissane ešte ďalšie dopredu a v spodných hranách spätných zrkadiel. Spoločne dokážu na displej umiestnený v strede palubnej dosky prenášať tzv. vtáčí pohľad, pri ktorom vidíte celé vozidlo z nadhľadu. Nemáte tak problém uvidieť prekážky nielen vpredu a vzadu, ale aj po stranách. Zjednodušene: s takto vybaveným pickupom sa už parkuje naozaj bez problémov. A to aj napriek tomu, že aktuálny Nissan Navara stále nie je malým autom. Má dĺžku 5,33 m, výšku 1,84 m a šírku (medzi vonkajšími hranami zrkadiel) 2,08 m. Rázvor má hodnotu 3,15 m a polomer otáčania dosahuje hodnotu 12,4 m!
Interiér
Prirodzene by cestujúci v terénnom (a najmä pracovnom aute) očakávali strohý vnútrajšok. V Navare ale strohým určite nie je. Naopak – ambiciózne sa približuje k hranici, za ktorou sa začína definícia luxusu. Použité materiály reprezentujú vyššiu kategóriu, nechýbajú: veľkoplošný displej s navigáciou, rádio s USB a ani klimatizácia. Kožou potiahnutý volant má príjemný priemer i hrúbku (škoda len, že sa nastavovať iba v jednej ose), všetky ovládacie prvky sú v dosahu a po niekoľkých dňoch používania už ich vodič nachádza intuitívne. Sedadlá nie sú síce výrazne anatomicky tvarované, poskytujú však veľmi pohodlné držanie trupu a ich sedacie plochy ani po stovkách kilometrov neútulné. Páčilo sa nám, že vo vnútri bol dostatok zásuviek určených pre nabíjanie a aj pripojenie elektronických prístrojov.
Sedenie v zadnom rade je pohodlné, nástup aj napriek vyššej svetlosti podvozka je bezproblémový. Priestor v oblasti kolien i ramien je dostatočný. Jediným limitujúcim faktorom pre osoby vyššie ako 190 centimetrov môže byť menšia výška kabíny.
Pohľad vodiča
„Papierový“ údaj o objeme motora spočiatku nenadchne. Na tak veľké auto by logicky malo byť 2298 cm3 a iba štyri valce málo. No nie je to tak. Silu agregátu podporuje dvojica turbodúchadiel, a tak z neho dokáže vydolovať 190 koní s krútiacim momentom 450 Nm. Takáto kombinácia si s príťažlivo rozmerným autom dokáže slušne poradiť.
Už vopred sme si uvedomovali, že malý nákladniak, ktorý má pod prednou kapotou pohonný agregát s objemom hlboko pod tri litre určite pretekárskym náradím nemôže byť. Pozitívnym zistením však bolo, že to čo „malému“ motoru výrazne pomáhalo bola solídne pracujúca automatická prevodovka. Nazvať preraďovanie jednotlivých stupňov „zamatovým“ sa pri off-roade možno ani nehodí, no automat sa naozaj správa mimoriadne kultivovane. Jeho režim je podriadený dodržiavaniu normy Euro5 a preto vozidlo zrýchľuje veľmi pokojne. Pocitová hranica zrýchlenia je až za 2000 otáčkami. Keď sa však už rozhýbe na limity rýchlostí, ktoré sú povolené na „okreskách“ a na diaľniciach, predvádza sa solídnou cestovnou dynamikou. Počas celého testu sme nezaznamenali absenciu dynamiky pri predbiehaní, alebo pri výjazdoch do prudkých stúpaní. Prevodovka plynulo a bez trhaní preraďovala v oboch smeroch.
Ako vodičov nás príjemne prekvapila spotreba. S ubúdajúcou naftou v nádrži sme postupne prechádzali na čoraz ekonomickejší štýl jazdenia. S ľahkou nohou a s cestovnou rýchlosťou, pri ktorej sme nespomaľovali ostatných, sme sa mimo mesta dostali na spotrebu 6,9 – 7,1 l/100 km. V meste sme dokázali jazdiť v priemere za 7,9 – 8,2 l/100 km.
Neočakávaný komfort
Taký komfort, aký ponúka Navara, sa v pracovných vozidlách hľadá skutočne iba veľmi ťažko. Výborné sedadlá, dotykový displej, navigácia, klimatizácia, pripojenie USB, dostatok napájacích konektorov, „vtáčí“ pohľad kamier, LED svetlá, elektricky nastaviteľné zrkadlá, automatické núdzové brzdenie...
Ale hlavne: chceli by sme zdôrazniť veľmi pozitívne pocity z cestovania. V kabíne pri nižších rýchlostiach, hlavne v meste, sme síce zaznamenávali výraznejšie priečne nerovnosti, no tie sa prejavovali viac akusticky ako mechanicky. Upravená zadná náprava už neodskakuje, a tak ak bola jama v zákrute a vošli sme na ňu rýchlejšie ako sme mali, tak už sme (na rozdiel od predchádzajúcej generácie Navary) nezaznamenali ani náznak pretáčavosti vozidla.
Navara ale akékoľvek náznaky nedokonalosti podvozka eliminuje pri jazde na dlhé trasy. Komfort na diaľnici je porovnateľný s luxusom osobných áut zaradených do minimálne strednej triedy. A pozor: to si dovolíme tvrdiť aj o akustickej pohode v kabíne! Motor počuť výraznejšie iba pri štartovaní a pri rozbiehaní vozidla z pokoja. Pri plynulej jazde už je jeho zvuk iba príjemnou kulisou.
Resumé
Čo viac si ešte od „nákladniaku“, (ktorý okrem kultivovaného jazdenia po asfalte dokáže pokoriť aj brutálny terén) možno želať? Podľa nás už nič. Nám tentoraz nádielka Nissanu naozaj stačila a prezradila nám, že aj v tomto segmente sa začal nekompromisný súboj o zákazníka. A to je dobre, pretože na tom môžu záujemci o takéto typy áut len a len profitovať...
zdroj: stellacentrum.sk
PLUSY
+ image
+ vzhľad interiéru
+ dynamika motora
+ priechodnosť terénom
+ využiteľnosť nákladnej plochy
+ podvozok
+ spotreba
MÍNUSY
- parkovanie v meste
Technické údaje:
Motor
V6 naftový
Zdvihový objem (cm3)
2 298
Výkon (kW/ot/min)
140/4 000
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
450/1 500
Pohon
všetkých kolies
Prevodovka
7-stupňová automatická
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
10,8
Maximálna rýchlosť (km/h)
180
Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
8,7/6/7
Dĺžka x šírka x výška (mm)
5 300 x 1 850 x 1 840
Rázvor (mm)
3 150
Rozmery batožinového priestoru d x š (mm)
1 537 x 1 560
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 958
Celková hmotnosť (kg)
3 010
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Cena vozidla od (€)
25 270
Cena testovaného vozidla (€)
38 010