stellacentrum.sk logo
0904 75 75 75
Hyundai i20 reklama na lavej strane, dá sa vypnúť reklama na pravej strane, dá sa vypnúť

Peugeot 308 GTi: 270 koňová výzva...

Dostať sa ku kľúčikom od niečoho zábavného nás v Stellacentre vždy poteší. Hoci zo začiatku to tak nevyzeralo... Veď kto by očakával emócie od malej „jednašestky“? No už prvé metre v tomto zvláštne dvojfarebnom Peugeote nás poučili, že nie každé auto je dvojfarebným iba pre to, aby predstieralo dôležitosť...

Peugeot 308 GTi určite pripravili ľudia, ktorí chceli umožniť menej solventným nadšeným motoristom, priblížiť sa k euforickým pocitom, ktoré zažívajú majitelia prémiových superšportov. Priznáme sa, že na hranici dopravných predpisov sa to darilo zažívať aj nám a po dlhom čase sme si jazdu v meste užívali s pocitom rovnocennosti. A verte, že nás tešilo, keď sa z nás „nadsamci“ v nadrozmerných autách (na ktorých zásadne nepoužívajú smerovky) dostávali do nepríčetných stavov, keď potupne prehrávali krátke šprinty medzi semaformi...

Dôstojný pokračovateľ...

Možno vás prekvapíme, no nám tento model pripomenul slávnu ikonu z osemdesiatych rokov – Peugeot 205 GTi. Škoda len, že Francúzi sa po ukončení jeho výroby rozhodli cestu hot-hatchov opustiť na veľmi dlhé obdobie. Nuž ale po týždňovom jazdení musíme uznať, že čakať sa oplatilo, pretože prišli s viac ako dôstojným pokračovateľom príbehu „Peugeot-hot-hatch“.

Páči sa nám, že to nie je typ iba nevyhnutne vybaveného vozidla, ktoré by pre bežné jazdenie mohol používať iba ten, kto je pripravený na mnohé kompromisy. Vo vybavení nechýbajú: bezkľúčový prístup a štartovanie, detekcia poklesu tlaku v pneumatikách, predný a zadný parkovací asistent, elektricky sklápateľné spätné zrkadlá, dažďový senzor, automatická dvojzónová klimatizácia, výškovo nastaviteľnými športovými sedadlami (pri ktorých sa dá nastaviť i podpora v oblasti bedier), multifunkčným dotykovým displejom, s navigáciou a dokonca aj s výklopnou opierkou rúk pred cestujúcich vzadu...

Ako sa jazdí „naostro“?

Pocit vodiča v anatomicky tvarovaných sedadlách je výborný. Volant je príjemne menší, dobre padne do ruky a na takýto typ vozidla sú jeho hrúbka i priemer adekvátne. Pedále sú, tak ako sa to u športového auta požaduje, kovové a priestorovo dobre situované. Jediné, čo nás nemilo prekvapilo bolo, že chýba poctivá páka ručnej brzdy. Namiesto nej je v kokpite iba tlačidlo, ktoré elektronicky blokuje zadné kolesá. Mimoriadne dravý predný náhon preto jazdci zo starej školy v pravouhlých zákrutách nemôžu využívať naplno a bude im – tak ako aj nám - chýbať. Ale aby sme neboli nespravodliví – predsa len to nie je auto, určené výlučne na okruhy, prípadne na ľahšie rally, a tak v mestskej premávke je elektronická parkovacia brzda výhodou...

 Po otvorení kapoty sme užasli nad malým motorom. Kým sme nenaštartovali a nezošliapli pedál plynu nemohli sme uveriť, že to, čo je pred nami dokáže vyprodukovať výkon 270 koní a dosiahnuť maximálny krútiaci moment 330 NM už pri 1900 otáčkach za minútu. Ale... Stačilo vyraziť do prvej ostrej zákruty, ktorá navyše bola v stúpaní a presvedčili sme sa o tom, že zábavy si užijeme počas testovania nadostač...

Vyššiu tuhosť podvozka sme vnímali iba v meste, aj to iba vtedy, keď bol povrch vozovky mimoriadne nerovný. V zákrutách sme si užívali samosvorný diferenciál Torsen. Domnievame sa však, že práve vďaka nemu je toto vozidlo určené do rúk trocha skúsenejších vodičov. Vzhľadom na menšiu hmotnosť výkonného agregátu má vozidlo tendencie ku kontrolovanej nedotáčavosti. Citlivou prácou s plynovým pedálom sa však dá presúvať ťažisko vozidla medzi prednou a zadnou nápravou, a tak sú jazda v horských serpentínach, ale aj „myšičky“ v meste skutočne excelentnými zážitkami. A poznámka pre menej skúsených a zatiaľ nerozhodnutých: nebojte sa, auto má naozaj skvelé štvorpiestikové brzdy.

Resumé

Jedinou, no rozvinutou vetou: Príjemne priestrannejší model, s priestorom pre štyroch pasažierov a aj ich batožinu, s ostrým motorom, ktorý si však vyžaduje aspoň základné skúsenosti so športovou jazdou a vyššiu sebakontrolu.

Foto a text: stellacentrum.sk

 

PLUSY

+ image

+ naladenie podvozka

+ dynamika pohonu

+ spotreba

 

MÍNUSY

- tvrdší podvozok v meste

 

Technické údaje:
Motor

benzínový preplňovaný 4-valec

Zdvihový objem (cm3)

1598

Výkon (kW/ot/min)

200/6000

Krútiaci moment (Nm/ot/min)

330/1900

Pohon

predných kolies

Prevodovka

6-stupňová manuálna

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

6,0

Maximálna rýchlosť (km/h)

250

Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)

8,1/4,9/6,0

Dĺžka x šírka x výška (mm)

4253 x 1804 x 1446

Rázvor (mm)

2620

Objem batožinového priestoru (l)

420/1228

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1205

Celková hmotnosť (kg)

1790

Brzdy vpredu/vzadu

kotúčové

 

Cena vozidla od (€)

31 350.-

Cena testovaného vozidla (€)

32 590.-