Testy áut: Renault Mégane Grandtour 1,3 TCe: S novým „srdcom“ pod kapotou...
stellacentrum.sk logo
0904 75 75 75

Renault Mégane Grandtour 1,3 TCe: S novým „srdcom“ pod kapotou...

Renault Mégane je modelom, ktorý automobilka môže oprávnene označovať za žiadaný. Ten, kto si vedel do neho vybrať dobrú motorizáciu s ním dokáže bez väčších problémov jazdiť aj desaťročia. Verzia kombi je navyše aj praktickou alternatívou. Ostatná evolúcia exteriéru tohto modelu je opäť dizajnovo vkusná, a keď sme si boli prevziať jeho čiernu verziu, museli sme uznať, že táto farba mu naozaj pristane. Farba je však druhoradá, nás totiž najviac zaujímalo ako si Mégane rozumie s novým pohonným agregátom s objemom 1,3 litra...

Čo čaká vo vnútri?

U značky Renault už azda ani neprekvapí, že vpredu vodiča a spolujazdca vždy privíta pár výnimočne dobre tvarovaných a pohodlných sedadiel. Škoda len, že „koža“ na ich najexponovanejších častiach zjavne prezrádza, že je produktom chemickej alchýmie, ktorý veľmi pravdepodobne, už po niekoľkých rokoch aktívneho používania nemusí vyzerať práve najlepšie...


Foto: Andrej

Za všetko ostatné – v prednej časti interiéru – môžeme Renault pochváliť. Ergonómia je zvládnutá dobre. Ovládacie prvky sú v dosahu, škoda len, že klasicky mechanických tlačidiel a kruhových voličov je vďaka veľkému dotykovému displeju primálo. Uznáme však, že na to, že na malé dotykové plôšky budú musieť triafať slovenskí vodiči na rozbitých cestách, tvorcovia z francúzskej automobilky myslieť logicky nemohli...


Foto: Andrej

Už po posadení sa sme si s veľkou radosťou všimli, že k dispozícii zostala aspoň poctivá ručná brzda, za ktorú môže kedykoľvek zatiahnuť aj pozornejší spolujazdec, ak by bol vodič náhle zdravotne indisponovaný. Nehovoriac o tom, že „mechanika“ umožňuje skúseným vodičom využívať dokonale potenciál motora, ktorého elektronika sľubuje aj športový režim. Ale o tom, až nižšie...

Sedenie v druhom rade sedadiel je tiež pohodlné a bez výrazných obmedzení sa na ňom odvezie dvojica pasažierov s výškou aj nad 180 centimetrov.


Foto: Andrej

Pre batožinu je určený objem 521 litrov, ktorý sa dá jednoduchým sklopeným zadných operadiel (páčkami, ktoré sú ľahko prístupné na bokoch batožinového priestoru) zväčšiť na hodnotu 1504 litrov. Po sklopení operadiel do auta dostanete aj úzke predmety s dĺžkou až 2,70 metra.

Praktická je aj variabilita dna, ktoré sa dá výškovo nastavovať a má aj deliacu priečku, ktorá sa veľmi jednoducho vyklápa a dokáže udržať náklad na mieste aj pri prudkom brzdení. K modelu dodáva výrobca aj elastickú sieť, pod ktorou možno zafixovať náklad tak, že sa jej cípy pripnú na niektoré z kovových očiek, ktoré sú v priestore pevne zabudované.

Nový motor? Stojí za zváženie!

Nový motor má označenie TCe 140 GPF. Prepĺňaný benzínový agregát má výkon 103 kW (138 koní) a maximálny krútiaci moment 240 Nm. Ten dosahuje už od 1600 otáčok.


Foto: Andrej

Nás motor veľmi prekvapil svojou akustickou kultivovanosťou. Jeho zvuk sa dovnútra takmer nedostával, a tak sme neraz nevedeli, či ho náhodou už aj počas jazdy nezastavoval aktívny systém štart-stop. Nie, naozaj nezastavoval, motor fungoval spoľahlivo aj napriek svojej tichosti.

V začiatku testu sme spomínali aj režim Sport. To, že ho má vodič aktivovaný indikuje červené podsvietenie digitálneho otáčkomera. V tomto režime sme sa úplne zbavili „komplexu“, že jazdíme s relatívne maloobjemovým motorom. Jazda je aj vďaka primerane komfortnému podvozku zábavná a dokáže byť aj veľmi dynamická. Tlmenie priečnych nerovností je slušné, neprekážajú ani veľké kolesá. Sebavedomie pri dôrazných nájazdoch do ostrých zákrut vodičovi poskytuje a väčšia šírka pneumatík.

Agregátu pri dynamike pomáha presnosť manuálnej 6-stupňovej prevodovky (aj tá totiž prešla významným vývojom a je oproti predchádzajúcim generáciám je až podstatne lepšia). Vďaka nej skúsený vodič dokáže „súkať“ rýchlostné stupne v tempe, aké si pri športovej jazde predstavuje. Ale aby sme boli stále objektívni – hoci sa nemeckým manuálom už vyrovná, na japonskú presnosť stále ešte celkom nemá...

Príjemne agilný motor nás pozitívne prekvapil hodnotami spotreby. Pri týždňovom testovaní v meste, no aj na diaľniciach a „okreskách“ si z nádrže za každých 100 kilometrov vyžiadal v priemre 6,9 litra benzínu. Pri snahe o šetrnú jazdu sa nám odmenil údajom palubného počítača – 5,5 l/100 km. A to na rodinné kombi naozaj slušný údaj. A zároveň dôkaz, že nový motor sa značke Renault naozaj vydaril...

Resumé

Mégane si aj vo verzii kombi s novým motorom veľmi dobre rozumie. Benefitmi, ktoré môžu zavážiť pri rozhodovaní sú: pohodlie a nízka spotreba.

Foto: Andrej by Canon
Text: www.stellacentrum.sk

 

PLUSY

+ odhlučnenie interiéru
+ dobrý motor a spotreba
+ ešte stále poctivá
ručná brzda
+ exteriér
+ pohodlie na predných sedadlách
+ variabilný batožinový priestor
+ pohodlný podvozok

MÍNUSY

- veľmi aktívna funkcia štart-stop
- zložité dotykové ovládanie klimatizácie
- lacno pôsobiace časti umelej kože na sedadlách

 

Technické údaje:

Motor
benzínový 4-valec

Zdvihový objem (cm3)
1333

Výkon (kW/k/ot/min)
103/5 000

Krútiaci moment (Nm/ot/min)
240/1 600

Pohon
prednej nápravy

Prevodovka
6-stupňová mechanická

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
9,8

Maximálna rýchlosť (km/h)
205

Spotreba podľa výrobcu (kombinovaná l/100 km)
6,1 – 6,6

Dĺžka x šírka x výška (mm)
4626 x 1814 x 1449

Rázvor (mm)
2712

Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové

Objem nádrže (l)
47

Objem batožinového priestoru (l)
521/1504

Pohotovostná hmotnosť (kg)
1287

Užitočná hmotnosť (kg)
462

Cena vozidla od (€)
14 990

Cena testovaného vozidla (€)
18 740