stellacentrum.sk logo
0904 75 75 75

BMW : 50. výročie oslávilo aj v Danubiane...

Danubiana: Spoločnosť BMW Slovenská republika pripravila v bratislavskom múzeu moderného umenia Danubiana jedinečnú oslavu 50 rokov od založenia divízie BMW Motorsport, ktorá sa neskôr pretransformovala na BMW M. Vďaka tejto divízii vzniklo najvýkonnejšie písmeno na svete – M.

Na podujatie THE PRIVATE COLLECTION by BMW v Danubiane prišlo okrem priaznivcov značky a milovníkov umenia aj niekoľko vzácnych hostí na kolesách. Najväčšou hviezdou je ikonické BMW M1 ART CAR, pričom ide o prvé vozidlo z kolekcie Art Car, ktoré sa vôbec objavilo na Slovensku. BMW Art Car je kolekcia 19 vozidiel značky BMW, na ktorých sa od roku 1975 umelecky prejavili najvýznamnejší umelci danej doby. Najčastejšie ich pomaľovali, no nájdu sa aj výtvory, ktoré sú sochami či posúvajú výsledné dielo do priestoru medzi fyzickým a digitálnym svetom. Viaceré z týchto umeleckých vozidiel štartovali dokonca na významných pretekoch, najčastejšie na 24-hodinovke v Le Mans.


foto: stellacentrum.sk

Ktoré vozidlá boli vystavené v Danubiane

 BMW M8 GTE

BMW M8 GTE je vlajkovou loďou kategórie GT. Poháňa ho motor V8 s technológiami BMW TwinPower Turbo, ktorého zdvihový objem je predpismi obmedzený na 4 litre a v závislosti od špecifikácie dosahuje nominálny výkon presahujúci 368 kW (500 k). Blok motora a hlava valcov sú prevzaté zo sériového motora modelov BMW M8, o prenos výkonu na zadné kolesá sa stará sekvenčná šesťstupňová pretekárska prevodovka. Pri vývoji tohto vozidla intenzívne spolupracovali konštruktéri z oblasti sériového vývoja spolu so špecialistami z oddelenia motoršportu, pričom mnohé z riešení používajú sériové vozidlo BMW M8 ako aj pretekársky špeciál BMW M8 GTE. 

BMW 3.0 CSL

Skratka CSL znamená Coupé, Sport a Lightweight, čiže kupé, ktoré je športové a ľahké. BMW 3.0 CSL je legenda, ktorá pre mníchovskú automobilku vyhrala množstvo pretekov a dvakrát sa stala vzácnym Art Car. Dokonca túto, dnes už legendárnu zbierku umelecky spracovaných automobilov, v roku 1975 zakladala. Prvý raz sa na nej v roku 1975 umelecky prejavil Alexander Calder a o rok neskôr Frank Stella. CSL sa v roku 1973 stalo najrýchlejšou verziou svojho modelového radu. Inžinieri dali šesťvalcu výkon, konkurencieschopný charakter, vďaka masívnemu využitiu hliníkových dielcov a výmene sklenených okien za plexisklové odľahčili konštrukciu a na karosériu pribudli výrazné aerodynamické doplnky. BMW 3.0 CSL z roku 1973 nepoznalo v pretekoch premožiteľa. Za jeho volantom sa objavili veľké pretekárske esá: Hans-Joachim Stuck, Chris Amon či Niki Lauda, ktorý pilotoval Alpinou upravenú E9. Na konci pretekárskej kariéry malo BMW na konte 6 majstrovských titulov z európskych šampionátov. V súčasnosti nesie skratku CSL špičkový športový model BMW M4 CSL. 

 BMW M3 (E30)

Písal sa rok 1985 a automobilový svet sa nedočkavo pozeral na autosalón vo Frankfurte. Hovorilo sa, že BMW tam predstaví niečo prevratné a inšpirované motoristickým športom. Výsledok v podobe modelu BMW M3 (E30) prekvapil všetkých a vozidlo sa stalo predmetom túžob niekoľkých ďalších generácií nadšencov vysoko výkonných automobilov. Prvú generáciu poháňal radový atmosférický 4-valcový motor s objemom 2,3 litra, ktorý využíval vstrekovanie paliva. V prvej verzii dosahoval výkon 147 kW (200 k) a krútiaci moment 240 Nm. Na rýchlosť 100 km/h sa z pokoja dostal za 6,7 sekundy a ručička rýchlomera sa zastavila až na hodnote 235 km/h. V tom čase išlo o údaje z ríše automobilových snov. Tak sa zrodila legenda, kult a meradlo pre všetky ďalšie športové vozidlá. 

 BMW 740d M Sport

Nové BMW radu 7, ktoré sa predstavilo v apríli tohto roka a v rámci svetovej premiéry sa predstavilo aj v bratislavskej galérii moderného umenia Danubiana, predstavuje smer, ktorým sa vydajú možnosti v oblastiach ako radosť z jazdy, jedinečný komfort cestovania a digitálny zážitok na najvyššej úrovni. Po 45 rokoch od debutu BMW radu 7 prichádza siedma generácia tohto modelu na scénu ako najpokročilejšie a najinovatívnejšie vozidlo v luxusnom segmente. Nová verzia zároveň zaujme celkovou dizajnovou jednotou, ktorej sa nevyrovná žiadny konkurent. BMW radu 7 je preto opäť symbolom inovatívnej sily a schopností spoločnosti BMW Group. Nové BMW radu 7 prvýkrát ponúka na výber spaľovacie motory, plug-in hybridné systémy (s dojazdom do vzdialenosti viac ako 80 kilometrov), ako aj plne elektrický pohon. Verziu 740d, predstavenú v Danubiane počas podujatia THE PRIVATE COLLECTION by BMW, poháňa 3-litrový radový 6-valcový naftový motor, ktorý využíva 48 V mild hybridnú technológiu a dosahuje výkon 220 kW (300 k) podporený krútiacim momentom 670 Nm. Vďaka tomu zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy, no spotrebuje iba 6,9 — 5,9 l/100 km (WLTP). 

BMW M 1000 RR

Model BMW M 1000 RR, alebo skrátene M RR, oslávil svoju svetovú premiéru v septembri 2020 ako prvý model M od BMW Motorrad, pričom vychádzal zo sériového modelu S 1000 RR. Pri príležitosti 50. výročia divízie BMW M GmbH, založenej v roku 1972 ako BMW Motorsport GmbH, predstavil výrobca prémiových motocyklov BMW Motorrad jubilejný model M 1000 RR 50 Years M v žltej farbe Sao Paulo Yellow a s historickým emblémom 50 Years BMW M. Tento jubilejný model so svojimi nápadnými M farbami napĺňa filozofiu M a pretekárskeho ducha z takmer 100-ročnej konštrukcie motocyklov BMW Motorrad a 50 rokov výroby vozidiel BMW M. Motocykel M RR 50 Years M je preto štandardne vybavený balíkom M Competition. Okrem rozsiahleho balíka M frézovaných dielov a exkluzívneho M karbónového balíka sú súčasťou štandardnej výbavy aj ľahšia kyvná vidlica zo strieborného eloxovaného hliníka, odblokovací kód pre M GPS okruhové stopky, ako aj reťaz M Endurance, balík pre sedadlo spolujazdca a kryt sedadla spolujazdca. 

Uvítanie vo farbách M

Svetlomodrá, tmavomodrá a červená. To sú farby divízie BMW M. A niet lepšieho privítania návštevníkov podujatia THE PRIVATE COLLECTION by BMW v Danubiane, ako v podobe trojice vozidiel BMW M3 Sedan, BMW M4 Coupé a BMW M4 Cabrio presne v týchto farbách. Milovníci automobilov a umenia sa tak hneď pri vchode zoznámia s najnovšími verziami ikonických modelov v troch farbách BMW M. Dvojica modelov BMW M4 Competition a BMW M4 Cabrio zároveň vytvára aj pomyselný záver výstavy v záhrade na umelom polostrove uprostred majestátneho toku rieky Dunaj. Modely poháňa vysokootáčkový radový šesťvalcový motor s výkonom až 375 kW (510 k) s technológiou M TwinPower Turbo. V závislosti od verzie modelu sa jeho sila prenáša na zadné kolesá prostredníctvom 6-stupňovej manuálnej prevodovky, alebo 8-stupňovej prevodovky M Steptronic s radiacim softvérom Drivelogic. V prípade záujmu môže pomocou technológie pohonu M xDrive plne variabilne smerovať aj na všetky štyri kolesá. 

M rýchliky

Zostavu automobilov BMW M na podujatí THE PRIVATE COLLECTION by BMW v Danubiane dopĺňajú vozidlá, ktoré patria na špičku v oblasti jazdných vlastností, športového srdca a schopnosti prepraviť vodiča a posádku do cieľa v mimoriadne krátkom čase – BMW M8 Cabrio a BMW X6 M, zástupca mimoriadne populárneho segmentu Sport Activity Coupé, ktoré dokazuje, že vysoký výkon sa môže spájať aj s veľmi praktickou a príťažlivou karosériou. Popri tom im ponúknu nenapodobiteľné emócie, ktoré ponúka 4,4-litrový benzínový motor V8 s technológiou BMW M TwinPower Turbo dodáva výkon až 460 kW (625 k) a drvivý krútiaci moment 750 Nm. 

ZDROJ: BMW Slovensko
FOTO: stellacentrum.sk