stellacentrum.sk logo
0904 75 75 75

Dacia Duster 1,33 TCe Prestige: Opäť vybavenejší Duster.

Prvú generáciu modelu Duster, viacerí prijali skepticky. Dacia totiž historicky nikdy nepatrila medzi značky, ktoré by oslňovali svojím exteriérom, spoľahlivosťou a ochranou proti korózii. Renault, pod ktorého krídla táto značka patrí, sa však rozhodol, že ju vytiahne z tieňa a z ľudového SUV spraví žiadaný produkt. Podarilo sa, a tak nečudo, že prišla druhá generácia, ktorá dostala lepšie motory, zmenený dizajn a bohatšie vybavenie. Vyskúšali sme si benzínovú verziu s pohonom všetkých kolies...

Exteriér

Duster zaznamenal mnohé karosárske zmeny. Tentoraz sa dopredu dostali združené svietidlá, do ktorých sú integrované aj LED pásy určené pre denné svietenie. Dvojicu svietidiel spája nová mriežka pred motorovým priestorom, „podopiera“ ju off-roadový kryt spodnej časti motorového priestoru, ktorý je súčasťou predného nárazníka. Celá predná časť nadobudla masívnejší výraz, čo je pri vozidle s pohonom všetkých štyroch kolies iba vítaným a aj požadovaným bonusom.

Do zadnej časti auta sa dostali zaujímavejšie zadné svietidlá, ktoré výrazne pripomínajú svetlá aktuálnych modelov automobilky Jeep. Aj na zadnej časti je dobre viditeľný ochranný kryt výjazdovej hrany, ktorý je však iba estetickým doplnkom, pretože je z plastu (rovnako ako aj vpredu).

Bočnú siluetu výborne opticky zvyšujú 17-palcové disky kolies, k drsnejšiemu vzhľadu prispievajú i čierne plastové doplnky. Páčilo sa nám výrazné ukončenie hrany predných blatníkov. Hoci to bola iba falošná mriežka „chladenia“ predných kotúčových bŕzd, páčilo sa nám ako do jej plochy osadili dizajnéri obrysové svetlá a súčasne aj zdôraznenie, že pri tomto modeli ide naozaj o štvorkolku. A ostatný príjemný detail? Vkusné označenie Duster na strešných nosníkoch určených pre montáž strešného boxu.

Interiér

Duster sa vo vnútri nesnaží zakrývať dôvod svojej výhodnej ceny. Áno na väčšine plôch sú použité tvrdé plasty, ktorých sa však, na rozdiel od iných recenzentov, takmer nikdy nedotýkame a neprekážajú nám. Skôr sme ocenili, že sa budú ľahko čistiť. Na palubnej doske sme si všimli, že všetky časti sú precízne zlícované a spoje majú iba minimálne medzierky, do ktorých by sa mohli dostávať nečistoty.

Sedenie na prednom rade je porovnateľné s inými značkami v segmente, pri vizuálne väčšom aute však prekvapí menej miesta na zadnom rade sedadiel a aj horšie nastupovanie.

Z pohľadu vodiča

Ergonómia vo vnútri je zvládnutá veľmi dobre. Všetko je v dosahu, nič netreba ani po prvom posadení sa zdĺhavo hľadať. Poteší volant, ktorý sa dá nastavovať v dvoch smeroch. Multimediálny systém sa ovláda cez stredovú dotykovú obrazovku a je v ňom rádio, navigácia a základné nastavenia vozidla.

Auto je v teréne veľmi sebavedomé, podvozková platforma si dobre rozumie s distribúcou pohonu na obe nápravy. Manuálna prevodovka je pre terén vyladená dobre, prvý rýchlostný stupeň je nastavený tak, aby si dobre rozumel s uzávierkou pohonu oboch náprav, ktorá je nastavená pre pomalšiu jazdu. Duster je teda jednoznačne autom, ktoré skúseného off-roadového jazdca do neriešiteľných situácií nedostane.

Pri jazde po spevnených cestách sa prezradia nie celkom presné dráhy radiacej páky. Pri nájazdoch do prudších zákrut sa negatívne prejavuje vyššie ťažisko karosérie i menej komunikatívne odozvy volantu.

Dynamikou vozidlo vyniká iba pri rozbehoch v meste a pri jazde v teréne. Na okreskách a diaľniciach mu pri vyšších rýchlostiach pri predbiehaní trvá relatívne dlho, kým dosiahne požadované dynamické zrýchlenie. Pri diaľničných rýchlostiach sme všimli výrazné prenikanie aerodynamického hluku do interiéru vozidla, ktoré nám pri dlhších trasách naozaj prekážalo.

Resumé

Duster nás prekvapil tým, že aj v prípade bohatého dovybavenia sa jeho cena stále pohybuje v oblasti pod 20 tisíc Eur. Presvedčil nás, že aj v ťažkom teréne patrí medzi podstatne drahších premiantov. Ponúkol nám prijateľnú kombinovanú spotrebu, ktorá sa pohybovala v okolí 8,1 l/100 km. Odporúčať ho, rovnako ako výrobca, môžeme: chatárom, remeselníkom a motoristom, ktorí hľadajú za rozumnú cenu auto, ktoré pri následnom predaji nemusí stratiť veľa zo svojej nadobúdacej ceny.

Foto: Andrej by Canon

Text: www.stellacentrum.sk

PLUSY

+ jazda aj v ťažkom teréne
+ široká paleta príplatkového vybaveni
+ kvalita interiéru
+ plnohodnotné rezervné koleso

MÍNUSY

- hlučnosť, ktorá sa zvonka prenáša do kabíny
- nepresné dráhy radiacej páky
- priestor pre posádku vzadu

Technické údaje:

Motor
R4, prepĺňaný

Zdvihový objem (cm3)
1332

Výkon (kW/k/ot)
110/150/5250

Krútiaci moment (Nm)
250/1700

Pohon
oboch náprav

Prevodovka
6-stupňová manuálna

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
neudáva

Maximálna rýchlosť (km/h)
196

Spotreba podľa výrobcu (kombinovaná l/100 km)
6 – 6,4

Objem palivovej nádrže (l)
50

Rázvor (mm)
2676

Objem batožinového priestoru (l)
411

Rozmery dxšxv (mm)
4341 x 2052 x 1693

Pohotovostná hmotnosť (kg)
1470

Celková hmotnosť (kg)
1845

Cena vozidla od (€)
18 190

Cena testovaného vozidla (€)
19 819