stellacentrum.sk logo
0904 75 75 75

Dacia Duster Extreme TCe 100 Eco: Bohatý priestor pre dlhé cestovanie...

Dacia Duster patrí medzi veľmi zaujímavé voľby. Je to najmä pre jej cenu, nadanie pre jazdu v teréne, no aj pre úspornosť, ktorú by mali ponúkať verzia s kombináciou: benzín - LPG. Vyskúšali sme si toto nesporne príťažlivé a zaujímavé auto v týždňovom teste. Kúpili by sme si ho? To sa dozviete v závere testu...

Exteriér

Označenie Extreme reprezentuje špeciálny zelený metalický lak, žraločia anténa a na čierno lakované kolesá, bohaté ochranné oplastovanie krosérie a doplnky s medeným vzhľadom.

Zaujímavé sú aj čierne dekorácie na B-stĺpikoch, ktoré pripomínajú topografickú mapu. Celkovo môžeme smelo tvrdiť, že dizajn Dusteru sa každou verziou zlepšuje a auto už vôbec nevyzerá ako pôvodná a lacná verzia SUV.

Interiér

S topografickými motívmi sa stretneme aj po otvorení dverí. Sú aplikované na prahové lišty a gumové rohože. Na dizajnovo vydarenej palubnej doske upútajú rámčeky vo farbe medi, ktoré lemujú výduchy klimatizácie, no imitáciu medi nájdeme aj na rámiku okolo manuálnej prevodovky na stredovom tunely.

Sedadlá sú z kvalitnej látky, na dotyk veľmi príjemnej, v kombinácii šedej s čiernou. Na predných operadlách je viditeľné logo značky. Veľmi vkusné je i „medené“ prešívanie na oboch radoch sedadiel a zároveň aj na lakťovej opierka a v čalúnení dverí.

Klasické analógové prístroje sú prehľadné, dopĺňa ich displej, na ktorom sa zobrazujú údaje o úrovni paliva, dojazde, spotrebe a ďalšie – pre vodiča – potrebné informácie.

Na palubnej doske je umiestnený 8-palcový displej, cez ktorý sa dá poľahky spojiť s aplikáciami v rôznych typoch telefónov. Veľmi chválime kamerový systém Multiview. Cez neho vidno nielen dozadu, ale aj na obe strany vozidla. Bezpečnosť pri cúvaní okrem kamery navyše podporujú aj cúvacie senzory.

Páčilo sa nám, že ovládanie klimatizácie a aj niektoré z ďalších dôležitých funkcií je prostredníctvom fyzických ovládačov.

Batožinový priestor reprezentuje objem 445 litrov, po sklopení zadných operadiel je to 1478 litrov, škoda, že ho trocha obmedzuje to, že sa operadlá nesklápajú do úplnej roviny. V jeho priestore nájdeme háčiky na zavesenie nákupu a praktickú 12V zásuvka.

Motorizácia a jazdné vlastnosti

 Testovaná verzia mala vo vybavení trojvalec s nepriamym vstrekovaním. Ten fungoval nielen na benzín ale aj na skvapalnený plyn. Agregát je spriahnutý so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, ktorú musíme pochváliť za presné dráhy.

Agregát ponúka výkon podľa toho, aké palivo práve spotrebúva. Pri benzíne je to 67 kW (4400 – 4900 ot/min), krútiaci moment sa dostáva na hodnotu 160 Nm (2200 – 3750 ot/min). Pri pohone na LPG výkon stúpne na 74 kW (4600 – 5000 ot/min) a krútiaci moment sa zmení na 170 Nm (2000 – 3500 ot/min). Rozdiel je aj v maximálke, no iba o dva kilometre takže, či auto ide 166, alebo 168 km/h nemáte šancu zaregistrovať.

Spotreba v režime LPG sa v kombinácii pohybuje medzi 7,5 – 8,5 l/100 km. Pri jazde na benzín sme jazdili v kombinovanom režime so spotrebou 7 – 8 l/100 km. Netreba azda zdôrazňovať, že z ekonomických dôvodov sme benzín takmer ani netankovali.

Zaujalo nás, že pri spaľovaní LPG motor pracoval kultivovanejšie. Rozdiel v dynamike však bol minimálny a auto nepôsobilo ani pri pohone na benzín lenivo. Pri svižnej jazde sme ocenili podvozok, ktorý veľmi dobre filtruje všetky druhy nerovností. Vytknúť podvozku by sme ale mohli jeho vyššiu hlučnosť a mäkšie pruženie, pri ktorom sa vozidlo v zákrutách citeľnejšie nakláňalo.

Záver

Duster Extreme je už naozaj príťažlivým autom. Ak by sme sa rozhodli pre túto verziu, museli by sme si v sebe ujasniť: či chceme auto, ktoré ponúka vďaka veľkej benzínovej a aj plynovej nádrži dojazd bez tankovania cez 1000 kilometrov, čo je dnes stále vzácnosťou, alebo viac využijeme smädnejšie a silnejšie verzie s pohonom 4x4 (ktoré sú v ponuke). Extréme si exteriérom totiž, podľa nás, ten výlet do ťažkého terénu priam vyžaduje...

Foto: Andrej
Text: www.stellacentrum.sk

PLUSY

+ príťažlivý exteriér
+ pohodlie v kabíne
+ priestor
+ komfort podvozka

 

MÍNUSY

- hlučnosť podvozka

Technické údaje:
Motor
R3, prepĺňaný DOHC

Zdvihový objem (cm3)
999

Výkon (kW)
74

Pohon
prednej nápravy
 

Prevodovka
6-stupňová manuálna
 

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
13,8

Maximálna rýchlosť (km/h)
168

Rozmery (dxšxv mm)
4 341 x 2 052 x 1 693

Rázvor (mm)
2 673

Objem batožinového priestoru (l)
445

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1 331 - 1364

Cena vozidla od (€)
18 830