stellacentrum.sk logo
0904 75 75 75

Kia Niro – hybrid

Ak sme si na Slovensku chceli vyskúšať hybridný pohon, tak sme vždy jednoznačne zamierili iba k Toyote. Keď nám však rovnakú príležitosť ponúkla Kia, zostali sme najskôr prekvapení, no údiv v okamihu vystriedala mimoriadna zvedavosť. Veď pokoriť dominanciu japonskej dôkladnosti nebolo pre konkurenciu nikdy jednoduché. Kórejčania sú však rovnako dôslední a tak sme sa po niekoľkých dňoch testovania presvedčili o tom, že skutočný hybrid už dokážu vyrobiť aj za hranicami Japonska...

Kia Niro pôsobí už na prvý pohľad ako vozidlo, ktoré poskytne svojej posádke dostatok pohodlia a komfortu aj pri veľmi dlhom cestovaní. Bočná silueta prezrádza nadštandardnú výšku i dĺžku. Kto by sa však domnieval, že rozmery sú väčšie kvôli tomu aby bolo vo vnútri dosť miesta aj pre batérie, bude sklamaný.

Kia Niro – Konečne hybrid

Nielen v časti určenej pre posádku, ale ani v batožinovom priestore sme nenašli nič čo by prezrádzalo, že okrem benzínového motora je tu aj elektromotor a veľkorozmerné batérie.

Kia Niro – Konečne hybrid

Batožinový priestor ponúka objem slušných 427 litrov a po sklopení zadných operadiel sa tento údaj zvýši na hodnotu vyjadrenú hodnotou 1 425 litrov. Zaujímavosťou v ňom je umiestnenie kvalitného subwoofera, ktorý aj napriek tomu, že podporuje kvalitný prejav celej sústavy reproduktorov (od firmy JBL), tak vôbec nezmenšuje objem batožinového priestoru. Za to tvorcov auta výrazne chválime...

Kia Niro – Konečne hybrid

Miesta v oblasti lakťov, ramien i hlavy je nadostač. Interiér je moderný, dizajnéri použili kvalitné a slušné materiály. Prístrojová doska je bez otáčkomeru, no ponúka všetky dôležité informácie o aktuálnom druhu pohonu, o spotrebe i o rezerve nabitia akumulátorov.

Kia Niro – Konečne hybrid

Odkladacích priestorov je dostatok, poteší možnosť bezdrôtového dobíjania smartfónu, ak si ho vodič položí na plôšku pred voličom prevodovky. Naopak trocha zamrzí, že do dverí sa zmestí maximálne litrová fľaša...

Benzín a elektrina...

Benzínový štvorvalec, ktorý sa dostal pod kapotu modelu Niro má výkon 77 kW a krútiaci moment 147 Nm. Kia ho pripravila špeciálne pre hybridný model, motor pracuje výhradne v Atkinsonovom cykle, pri ktorom kvôli nižšiemu krútiacemu momentu využíva podporu elektromotora. Použitá koncepcia predstavuje klasický hybrid, pri ktorom energiu ukladanú do Li-Pol akumulátorov produkuje vozidlo spaľovacím agregátom a aj s využitím rekuperácie brzdovej energie.

Kia Niro – Konečne hybrid

Rozdiel oproti ostatným hybridom je ten, že pohon nie je spriahnutý cez elektrickú prevodovku CVT, ale cez 6-stupňovú dvojspojkovú prevodovku. Preto nás pozitívne prekvapilo, že nás to ušetrilo od „vysávačového“ efektu, aký sme zažívali pri iných, doteraz testovaných vozidlách a pozor: nielen pri hybridoch. Ale aby sme boli objektívni, musíme priznať, že nám prekážalo občasné váhanie automatu (najmä pri snahe o dynamickejšie zrýchľovanie), ktorý smerom nahor preraďoval s citeľným oneskorovaním.

S ľahkou nohou...

Ak by ste mali obavy, že s modelom Niro odštartujete z križovatky medzi poslednými, môžeme vás upokojiť. Rozbiehanie je mimoriadne dynamické, no predsa len musíme prezradiť, že vo vyšších rýchlostiach už svojím zrýchľovaním neohúri. Auto sa správa v meste dobre, v limitoch do 80 km/hod je svižným a na pohonné hmoty nenáročným spoločníkom. V meste využíva elektrický pohon veľmi často, iné to však je pri jazde mimo mesta a najmä v kopcovitých úsekoch. Priestranné vozidlo nabáda k dlhým cestám a aj k vyšším rýchlostiam. Do tých sa však dostáva pomalšie a s vyššou spotrebou.

Kia Niro – Konečne hybrid

Nebudeme vás napínať: žiadna dramatická konfrontácia medzi nami dosiahnutou spotrebou a údajmi výrobcu sa nekonala. Musíme sa však priznať, že sme boli féroví a jazdili sme skutočne „hybridne“ - teda s ľahučkou nohou na plynovom pedáli. A vtedy sa naša spotreba pohybovala medzi 4,8 – 5,8 l/100 km. A to je na tak priestranné auto veľmi slušný výsledok.

Resumé

Kia Niro je zdatným, ba až nebezpečným súperom pre producentov hybridných vozidiel. Prvým pokusom Kia nesklamala. Ponúkla auto, ktoré dobre vyzerá, má vo vnútri slušný priestor a pri prevodovke a akumulátoroch používa zatiaľ to najlepšie, čo na trhu momentálne je. Dobré je, že aj pre tento model ponúka luxusné príplatkové vybavenie v takom rozsahu, že vodičovi a posádke zabezpečí skutočný komfort.

Kia Niro – Konečne hybrid

A záverečný verdikt? Ak by bol podvozok o čosi tuhší a auto by sa v zákrutách menej nakláňalo a ak by prevodovka radila smerom nahor o čosi „ochotnejšie“ určite by sme toto auto vo svojej garáži chceli mať, takto si ešte počkáme na jeho vylepšených pokračovateľov, ktorí určite budú nasledovať onedlho...

foto a text: stellacentrum.sk

PLUSY
+ image
+ priestrannosť interiéru
+ dynamika pohonu
+ spotreba

MÍNUSY
- menší kufor
- spotreba pri dynamickejšom spôsobe jazdy


Technické údaje:

Motor
1,6 GDI benzín R4 a elektromotor

Zdvihový objem (cm3)
1580

Výkon (kW/ot/min)
77/105/5200 + 32 kW/43k

Krútiaci moment (Nm/ot/min)
147/4000 + 107 Nm

Pohon
predných kolies

Prevodovka
6-stupňová dvojspojková automatická

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
11,5

Maximálna rýchlosť (km/h)
162

Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
4,4/4,5/4,4

Dĺžka x šírka x výška (mm)
4355 x 1805 x 1545

Rázvor (mm)
2 700

Objem batožinového priestoru (l)
427/1425

Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 587

Celková hmotnosť (kg)
1 930

Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové

Cena vozidla od (€)
22 990

Cena testovaného vozidla (€)
30 620