Model Proceed spočiatku reprezentoval odvážne vykročenie značky do sféry športovo ladených vozidiel, určených pre zákazníkov, ktorí hľadali cenovo prístupný model s označením oznamujúcim všetkým navôkol, že je iný ako ostatné. Spočiatku trojdverové modely, so siluetou hatchback, v ostatnej generácii nahradilo kombi. Naozaj praktické kombi označované aj ako shooting brake. Pri testovanom kúsku môžeme smelo zopakovať: evolúcia dizajnu sa vydarila. Ale je pod vydareným „kabátom“ aj čosi, čo spôsobuje radosť vodiča? Skúsili sme to zisťovať (najmä kvôli vám) v celotýždňovom teste...
Exteriér má krásny „zadok“...
Nezvykneme začínať stručný popis zovňajšku auta zadnou časťou. No to, čo má tento Proceed za zadnými dverami je ukážkou skvelej úrovne dizajnérov koncernu.
Začína sa to na bočnej siluete, nenápadným chromovaným trojuholníkom, ktorý ohraničuje zadné bočné okienko. Na prvý pohľad zvláštny, no už na druhý pohľad veľmi invenčný akcent.
Páči sa nám aj zadný spojler, ktorý opticky znižuje zadnú časť a tým ju dostáva do sféry, v ktorej hovoríme o modely shooting brake. Zaujímavé však, je, že hoci zadná časť opticky klesá smerom k podvozku, vo vnútri posádku v priestore nad hlavou vôbec neobmedzuje.
Vyšperkovaním „zadku“ je riešenie svetelnej optiky. Svetlá sú spojené decentnou linkou, ktorá podčiarkuje celú odtrhovú hranu zadných dverí. Sú štíhle a decentné, preto dávajú šancu vyniknúť aj aerodynamickým hranám karosérie a dvojici chrómovaných výfukových koncoviek (v skutočnosti sú iba dekoráciou, pretože klasický výfuk nenápadne vytŕča spod nich).
Interiér
V prednom rade sedadiel sú dobre tvarované a najmä pohodlné sedadlá. Dosah vodiča na všetky ovládacie prvky je dobrý, na dôležité informácie slúži 10,24-palcový dotykový displej. Ten obsahuje, samozrejme, aj navigáciu. Pred vodičom sú prehľadné ukazovatele, poteší ho nielen vyhrievané sedadlo (má ho aj spolujazdec) ale v zime aj vyhrievaný veniec multifunkčného volantu. Páčilo sa nám, že klimatizáciu i vyhrievanie sedadiel ovláda vodič cez klasické tlačidlá, a tak nemusí prácne triafať na malé piktogramy na dotykovej obrazovke.
Sedenie na zadnom rade sedadiel je primerane komfortné, dostatok priestoru nad hlavami pasažierov sme už spomenuli. V oblasti kolien sa budú cítiť komfortne cestujúci s výškou pod 180 centimetrov. Za cestujúcim vzadu je priestor pre batožinu s objemom 594 litrov – po sklopení operadiel až 1545 litrov.
Jazda
Pohonným agregátom skúšaného vozidla bol naftový štvorvalec označený ako 1,6 CDRi, s výkonom 136 koní. Jeho maximálny krútiaci moment dosahoval hodnotu 320 Nm. Spriahnutý bol so 7-stupňovým automatom, ktorý sprostredkúva kontakt s vozovku cez prednú nápravu. Nastavenie prevodovky je príjemné, pri jazde sme nezaznamenali náznaky chaotického preraďovania a trhania.
Hoci Proceed patrí k reprezentantom mierne vyššej hmotnostnej kategórie (vďaka naftovému agregátu je to 1496 kg) na jazdnom komforte mu to neuberá. Iba pri naozaj agresívnom nájazde do zákrut sa prejaví mierna nedotáčavosť. Podvozok modelov Proceed hodnotíme v Stellacentre už od prvej generácie ako prekvapujúco komfortný a najmä – spoľahlivý. Riadenie je naozaj presné a primerane tuhšie. Celkové naladenie podvozka prezrádza, že pod kapotou toto vozidlo bez problémov znesie aj výkonnejšie agregáty (napríklad 1,6 litrový benzínový štvorvalec, s výkonom 204 koní, ktorý má automobilka v ponuke).
Naftová verzia sa vodičovi, ktorému pre vyjadrenie športových ambícií vystačí označenie GT, odmení naozaj skromnou spotrebou. V meste sme jazdili svižným tempom za 6 litrov, mimo mesta za 5 litrov a na diaľnici so spotrebou 5,4 litra. Auto nám predviedlo, že zrýchliť na 100 km/h dokáže za – v tomto segmente primeraných - 10 sekúnd. Na uzavretom okruhu sa nám podarilo dosiahnuť deklarovanú tachometrovú rýchlosť 200 km/h.
Resumé
Za tento model automobilku Kia chválime. Je to príťažlivé a úsporné auto, s dostatočne dlhou zárukou (7-rokov). Podľa našich zistení je to určené nielen na komfortné cestovanie na dlhšie vzdialenosti, ale veľmi príjemné aj na jazdu po rozbitých mestských komunikáciách, ktoré na Slovensku, žiaľ stále prevažujú...
Text: www.stellacentrum.sk
PLUSY
+ exteriér
+ pružnosť motora
+ odhlučnenie vo vnútri
+ komfort podvozka
+ riadenie, stabilita v zákrutách
+ variabilita batožinového priestoru
MÍNUSY
- absencia predných parkovacích senzorov
Technické údaje:
Motor
vznetový R4, prepĺňaný
Zdvihový objem (cm3)
1598
Výkon (kW/k/ot)
100/136/4000
Krútiaci moment (Nm)
320/2000 - 2250
Pohon
prednej nápravy
Prevodovka
7-stupňová automatická
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
10,1
Maximálna rýchlosť (km/h)
200
Spotreba podľa výrobcu (kombinovaná l/100 km)
5,1 – 5,3 (v teste 5,4)
Dĺžka x šírka x výška (mm)
4605 x 1800x 1422
Rázvor (mm)
2650
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Objem batožinového priestoru (l)
594/1545
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1496
Cena vozidla od (€)
21 290
Cena testovaného vozidla (€)
24 890