stellacentrum.sk logo
0904 75 75 75

KIA Sorento 1,6 T-GDi PHEV: Keď batérie neprekážajú...

Nastupujúca generácia vozidiel, ktoré popri klasickom motore majú aj batériový box s nabíjaním zo „zásuviek“, prináša v tomto segmente mnohých rivalov. Kia Sorento je SUV, za ktoré sa jeho majiteľ určite nemusí na žiadnom z luxusných parkovísk hanbiť. Vyskúšali sme si vozidlo, ktoré už len svojím robustným exteriérom vzbudzuje dôveru. Boli sme zvedaví na jeho technické vychytávky, no najmä na to, ako jazdí v rôznych režimoch, ktoré ponúka...

Priestor a technológie

Interiér sa nesie v znamení priestoru. Ponúka tri rady sedadiel, v tom treťom sú však iba dve sedadlá určené skôr pre menších spolujazdcov. Všade sú použité prémiové materiály, sedenie vodiča je ergonomicky zvládnuté veľmi dobre. To, čím nás verzia s možnosťou nabíjania zaujala bolo, že batérie a s nimi spojené technické prvky priestor vôbec nezmenšujú. Batérie sú umiestnené pod podlahou v priestore sedadiel vodiča a spolujazdca, nabíjacia jednotka sa dostala pod podlahu kufra bez toho, aby ubrala z jeho priestoru.

Hybridný pohon vozidla je kombináciou 1,6-litrového preplňovaného zážihového motora, ktorý ponúka silu 132 kW (180 k), krútiaci moment 265 Nm, a synchrónneho elektromotora s permanentnými magnetmi, ktorý je vsadený medzi benzínový motor a prevodovku a vyvinie 67 kW (91 k), krútiaci moment 304 Nm. Kombinovaný výkon systému je 195 kW (265 k), krútiaci moment 350 Nm. Hybridné Sorento využíva šesťstupňový automat klasickej konštrukcie s planétovými prevodmi. Na Slovensku sú v ponuke iba verzie s pohonom všetkých štyroch kolies, v ktorých je pohon AWD riešený mechanicky. V praxi to znamená, že výkon na zadné kolesá prenáša hnací hriadeľ z prevodovky pod podlahou kabíny. Aby to bolo možné, akumulátor dostal špeciálny sedlovitý tvar.

Poznatky z jazdy

To, že sa v tomto aute sedí veľmi pohodlne, vám bude jasné už po krátkom prezeraní záberov z interiéru. Kombinácia kože a kvalitne spracovaných kovových prvkov, oprávnene navodzuje pocit prémiového zážitku. Ten výborne dopĺňa jazda v elektrickom režime. Je to skvelý zážitok, keď sa tichý pohyb snúbi s prekvapujúcim zrýchľovaním. Akumulátor s kapacitou 13,8 kWh sľubuje dojazd 57 kilometrov, v meste pri pokojnej jazde – 70 kilometrov. Počas týždňového testu sa nám podarilo dosahovať spoľahlivý dojazd v meste do 55 kilometrov.

Nabitie akumulátora trvá približne 3,5 hodiny, rýchlosť nabíjania limituje nabíjací konektor typu Mennekes. V nákupných centrách do akumulátora veľa energie nedostanete a preto sme to po prvom dni prestali skúšať, ideálne je preto najmä nabíjanie cez noc doma.

Dobrým riešením je voľba režimu, pri ktorom si môžete elektrickú energiu ušetriť a využívať ju najmä na jazdu po meste. Pri stlačení tlačidla HEV síce pôjdete prednostne na benzín, no v prípade potreby rýchlejšej akcelerácie bude využívaná aj energia z akumulátora. Tá sa však bude čiastočne vracať v podobe rekuperácie pri brzdení. To, v akom režime práve jazdíte, sa dozviete aj bez toho aby ste pozerali na prístrojovú dosku. Benzínový agregát je predsa len počuť viac ako by ste očakávali...

Pretože Sorento nie je vôbec drobcom, zaujímala nás veľmi spotreba benzínu a to, ako ju ovplyvní jazdenie na „elektrinu“. Dlhoročné skúsenosti s hybridnými vozidlami nás naučili pohrávať sa s plynovým pedálom a využívať dojazdy a aj rekuperáciu. Sorento sa správalo férovo, pretože nám ponúkalo buď šetrenie, alebo dynamiku, no vždy na to upozorňovalo prehľadnou elektronickou štatistikou, ktorá sa zobrazovala na veľkoplošnom displeji. Po meste a okreskách sme dokázali jazdiť s kombinovanou spotrebou benzínu v rozmedzí 6,5 – 12,5 l/100 km.

Resumé

Verzia Kia Sorento PHEV je určená pre tých, ktorí si môžu nabíjať vozidlo za nízku tarifu vo vlastnej garáži cez noc. Elektrický pohon je výhodný pre tých, ktorí denne po meste najazdia maximálne 50 – 60 kilometrov. Pre častejšie jazdenie mimo mesta by sme si zvolili naftovú verziu. Pri nej je Sorento skromné na pohonné hmoty a prekvapujúco pri zrýchľovaní pocitovo dynamckejšie... Pri oboch verziách sa však určite nemusíte obávať toho, že by ste si vybrali auto, v ktorom sa nebudete cítiť dostatočne komfortne a bezpečne.

Foto: KIA
Text: www.stellacentrum.sk

PLUSY

+ exteriér a image
+ komfort vo vnútri
+ naladenie podvozka
+ riadenie, stabilita v zákrutách
+ priestor aj na zadných sedadlách

 

MÍNUSY

- zvuk benzínového motora v kabíne

Technické údaje:
Motor
R4/16V prepĺňaný

Zdvihový objem (cm3)
1598

Výkon (kW/k/ot)
132/180/5500

Krútiaci moment (Nm)
265/4500
 

Max. výkon elektromotora (kW/k)
67/91

Krútiaci moment elektromotora (Nm)
304

Max. systémový krútiaci moment (Nm)
350

Max. systémový výkon (kW/k)
195/265

Pohon
všetkých kolies

Prevodovka
6-stupňový automat
 

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
8,7

Maximálna rýchlosť (km/h)
193 podľa stavu batérie

Spotreba (kombinovaná l/100 km)
od 4,3 do 12,6

Dojazd v EV režime (km)
70 mesto – 57 mimo

Dĺžka x šírka x výška (mm)
4810 x 1900 x 1700

Rázvor (mm)
2815
 

Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové

Objem batožinového priestoru (l)
604

Pohotovostná hmotnosť (kg)
2099

Cena vozidla od (€)
49 790

Cena testovaného vozidla (€)
57 890