stellacentrum.sk logo
0904 75 75 75

Kia Stonic 1,0 T-GDi Gold: Na cesty s výhľadom...

Kia Stonic je prijateľnou verziou pre tých, ktorí mať vďaka vyššiemu sedeniu lepší prehľad o dianí najmä na mestských komunikáciách. Vyskúšali sme auto, ktorého pohonnú jednotku sme testovali už aj v iných modeloch Kia, no zaujímalo nás ako si porozumie s autom, ktorého ťažisko je vyššie a posádke ponúka slušný vnútorný komfort, ktorým konkuruje viacerým rivalom na súčasnom trhu...

Exteriér

Stonic je vozidlom, ktoré opakovane vstúpilo na trh v čase, keď už sa o jeho zabratie snažili modely Arona, Captur, alebo Juke. A aby toho nebolo málo vo vlastnom „košiari“ mal konkurenta zo sesterskej značky Hyundai s názvom Kona. Nástup zvládol dobre, pretože sa predsa len čímsi odlišoval – ľahko zapamätateľným a príjemným exteriérom. K dobrému vzhľadu prispelo moderné osvetlenie LED, výraznejšie hmlové svetlá a v prípade skúšaného vozidla i dôstojne čierny lak.

Interiér

Vyššie sedenie sme už spomenuli, treba k nemu však dodať, že je dostatočne priestranné a pohodlné. Viac miesta ako by ste pri pohľade zvonka očakávali je aj na zadnom rade sedadiel. Na stredovom paneli dominuje 8-palcová obrazovka, ktorá má mimoriadne dobrú haptickú odozvu a veľmi rýchle reakcie. Materiály, ktoré sú použité na obklady interiéru sú prevažne tvrdé, no kvalitne osadené. Ergonómia ovládania je zvládnutá dobre.

Za druhým radom sedadiel je batožinový priestor s objemom 332 litrov, ktorý ponúka dve výškové polohy dna a čoraz vzácnejšie rezervné koleso. Po sklopení zadných operadiel získate objem batožinového priestoru s hodnotou 1 150 litrov.

Pohon a jazdné vlastnosti

Motor je trojvalcový s výkonom 74 kW (100 k), poháňa prednú nápravu a je spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Jej dráhy sú dostatočne presné a krátke. Pocit dynamického zrýchľovania v meste je dostatočne presvedčivý. Pri prudkých zmenách smeru sa podvozok správa neutrálne (čo nás ako u každej z „Kií“ neprekvapuje, pretože podvozkové platformy patria medzi tie najlepšie v triede). Vďaka menším rozmerom vozidla i jeho nižšej hmotnosti sú brzdy výnimočne ostré a aj po dlhšom brzdení pri zjazdoch „nevädnú“. V teste sme sa v kombinovanom režime prevádzky – mesto, mimo a diaľnica – pohybovali dlhodobo so spotrebou pod 7 litrov na 100 km.

Resumé

Stonic stojí za zváženie pre tých, ktorí hľadajú vozidlo s vyšším sedením. Jeho výhodami sú: slušná cena, prijateľná spotreba, plnohodnotné rezervné koleso, variabilita batožinového priestoru a aj napriek menším vonkajším rozmerom komfort sedenia na oboch radoch sedadiel. Ak patríte k tým, ktorí častejšie cestujú za hranice mesta, môžete pouvažovať aj nad verziou, ktorá je vybavená štvorvalcovým motorom bez turba s objemom 1,2 litra, ktorý Kia pre tento model tiež ponúka.

 

Foto: Andrej Brtáň by Canon

Text: www.stellacentrum.sk

 

PLUSY

+ exteriér a image
+ komfort vo vnútri
+ naladenie podvozka
+ riadenie, stabilita v zákrutách
+ spotreba

 

MÍNUSY

- pri neobsadenom vozidle tvrdšia zadná náprava

Technické údaje:

Motor
benzínový trojvalec

Zdvihový objem (cm3)
998

Výkon (kW/k/ot)
73,6/4500 - 6000

Krútiaci moment (Nm)
172/1500 - 4000
 

Pohon
prednej nápravy
 

Prevodovka
6-stupňová manuálna
 

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
10,7

Maximálna rýchlosť (km/h)
183

Spotreba podľa výrobcu (kombinovaná l/100 km)
5,4 – 5,9

Dĺžka x šírka x výška (mm)
4140 x 1760 x 1485

Rázvor (mm)
2580

Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové

Objem batožinového priestoru (l)
332

Pohotovostná hmotnosť (kg)
1120 - 1223

Užitočná hmotnosť (kg)
450

Cena vozidla od (€)
13 190

Cena testovaného vozidla (€)
16 690