Stonic je reprezentantom triedy menších crossoverov. Do ponuky automobilky Kia sa dostal v roku 2017 a odvtedy prešiel vkusnými omladzovacími kúrami. Auto si pre svoju kompaktnosť vyslúžilo stabilný okruh priaznivcov. To, ako sa s ním jazdí, ak si pod kapotu zvolíte trojvalec a stiúeň vybavenia Gold, vám priblížime v nasledujúcich riadkoch...
Stonic je v ponuke s troma stupňami vybavenia: Silver, Gold a GT Line. Hodnota kovov na svetových burzách je vyjadrená aj vo vybavení. Logické teda je, že „strieborné“ vozidlo je menej vybavené ako „zlaté“ a GT Line je v športovejšom duchu.
Nami testovaná verzia niesla označenie Gold a mala pod kapotou výkonnejšiu verziu motora označenú ako T-GDi. Vo vybavení tejto verzie sú 16-palcové disky z ľahkých zliatin, tempomat, zadné parkovacie senzory s kamerou, denné LED svietenie, vyhrievané predné sedadlá a volant.
Poteší palubný počítač so 4,2-palcovým LCD displejom, infotainment s 8-palcovým displejom (pod ktorým nechýbajú klasické tlačidlá na ovládanie najdôležitejších funkcií pre komfort v kabíne), smerovky integrované do zrkadiel. Najcennejšou a doslova „zlatou“ je slušná vybavenosť bezpečnostnými systémami, medzi ktoré patri varovanie pred kolíziou, sledovanie únavy vodiča, strážca jazdných pruhov a automatické prepínanie medzi diaľkovými a stretávacími svetlami.
Jazdenie
Podvozková platforma sa pri prejazde nerovností javí ako tvrdšia, tým však zlepšuje smerovú stabilitu vozidla v zákrutách, v ktorých je crossover prekvapujúco istý. Pri jazdení po menej kvalitných cestách sme však museli skonštatovať, že dokonalosť podvozka, aká je u modelu Kia Ceed, sa u menšieho vozidla predsa len dosiahnuť nepodarilo. A pritom rozdiel v rázvore je iba 70 milimetrov v neprospech modelu Stonic. Nuž ale teba férovo priznať aj to, že Stonic je predsa len lacnejší.
Vnútorný priestor je vpredu dostatočne veľký pre dvojicu urastenejších dospelých (aj nad 180 cm), zadná časť je priestorovo vhodnejšia pre menších spolujazdcov, najideálnejšie pre deti. Za druhým radom operadiel je k dispozícii 352-litrový kufor.
Motor
Vrcholom ponuky motorizácie tohto modelu je 88 kW (120 koní) benzínový mildhybrid s označením 1,0 T-GDi MHEV, ktorý sa kombinuje buď so 7-stupňovým dvojspojkovým automatom, alebo s inteligentnou manuálnou prevodovkou iM6 s elektronickým spojkovým pedálom. My sme mali na test slabšiu (74 kW) a neelektrifikovanú verziu trojvalcového benzínového motora 1,0 T-GDi, doplnenú klasickou manuálnou prevodovkou. U tejto verzie predpokladáme, že v našich končinách bude patriť k najpredávanejším. Ak by ste k nej chceli dvojspojkový automat, tak pri rovnakej výbave si priplatíte 1 500 eur.
Agregát ponúkal zrýchlenie svojej sto koňovej čriedy z 0 na 100 za 10,7 sekundy. Pocitovo sme však zažívali dostatočnú a najmä v meste svižnú akceleráciu. Keď sme spriemerovali spotrebu za celý týždeň dostali sme sa v kombinovanom režime na hodnotu 6,2 litra na 100 kilometrov.
Resumé
Ak jazdíte prevažne sami, vo dvojici a maximálne s dvoma menšími deťmi môžete nad týmto modelom uvažovať. Ponúkne vám pocitovo dostatočnú dynamiku a istotu v zákrutách. Bonusom je aj jeho príťažlivý exteriér. Ak však túžite po vyššom komforte, pozrite si ponuku modelov Ceed. Ak chcete o čosi menšie vozidlo pozrite sa na Rio. Mimochodom: Ceed je v ponuke s rovnakým motorom a s minimálnym cenovým rozdielom, takže voľba nemusí byť pre vyznávačov značky veľkým problémom...
Foto: Andrej by Canon
Text: www.stellacentrum.sk
PLUSY
+ exteriér a image
+ komfort sedenia vpredu
+ riadenie, stabilita v zákrutách
+ spotreba
MÍNUSY
- priestor pre dospelých vzadu
- tvrdší podvozok
Technické údaje:
Motor
1,0 T-GDi spaľovací 3/12
Zdvihový objem (cm3)
998
Výkon (kW/k/ot)
73,6/100/4500 - 6000
Krútiaci moment (Nm)
172/4000
Pohon
predných kolies
Prevodovka
6-stupňová, manuálna
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
10,7
Maximálna rýchlosť (km/h)
183
Spotreba podľa výrobcu (kombinovaná l/100 km)
5,4 – 5,9
Dĺžka x šírka x výška (mm)
4140 x 1760 x 1485
Rázvor (mm)
2580
Objem batožinového priestoru (l)
352
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1120 - 1223
Cena vozidla od (€)
13 490
Cena testovaného vozidla (€)
19 870