Stonic je reprezentantom triedy menších crossoverov. Do ponuky automobilky Kia sa dostal v roku 2017 a odvtedy prešiel vkusnými omladzovacími kúrami. Auto si pre svoju kompaktnosť vyslúžilo stabilný okruh priaznivcov. Stonic na našej stránke predstavujeme vo viacerých verziách, tentoraz sa sústredíme na to, čím je odlišná verzia GT.
Stonic je v ponuke s troma stupňami vybavenia: Silver, Gold a GT Line. Hodnota kovov na svetových burzách je vyjadrená aj vo vybavení. Logické teda je, že „strieborné“ vozidlo je menej vybavené ako „zlaté“ a GT Line je v športovejšom duchu.
GT Line znamená: efektné dvojfarebné lakovanie karosérie, viac plochy určenej pre zvýraznené nasávacie otvory v prednom nárazníku, svetlomety do hmly v striebornom leme nájazdovej hrany, kolesá s profilom 205/55/R17, novú grafiku LED svetlometov a dve koncovky výfuku, z ktorých je jedna iba ako dekorácia.
Vo vnútri sa GT Line odlišuje výborne tvarovaným volantom so skosenou spodnou časťou a sedadlami so špeciálnou povrchovou úpravou, ktoré zabezpečujú kvalitné bočné držanie trupu.
Testovaná verzia okrem výrazných exteriérových zmien mala pod kapotou najvýkonnejšiu verziu motora označenú ako T-GDi SmartStream. Vo vybavení tejto verzie sú 17-palcové disky z ľahkých zliatin, tempomat, zadné parkovacie senzory s kamerou, denné LED svietenie, vyhrievané predné sedadlá a volant.
Poteší palubný počítač so 4,2-palcovým LCD displejom, infotainment s 8-palcovým displejom (pod ktorým nechýbajú klasické tlačidlá na ovládanie najdôležitejších funkcií pre komfort v kabíne), smerovky integrované do zrkadiel. Najcennejšou a doslova „zlatou“ je slušná vybavenosť bezpečnostnými systémami, medzi ktoré patri varovanie pred kolíziou, sledovanie únavy vodiča, strážca jazdných pruhov a automatické prepínanie medzi diaľkovými a stretávacími svetlami.
Jazdenie
Podvozková platforma sa pri prejazde nerovností javí ako tvrdšia, tým však zlepšuje smerovú stabilitu vozidla v zákrutách, v ktorých je crossover prekvapujúco istý. Pri jazdení po menej kvalitných cestách sme však museli skonštatovať, že dokonalosť podvozka, aká je u modelu Kia Ceed, sa u menšieho vozidla predsa len dosiahnuť nepodarilo. A pritom rozdiel v rázvore je iba 70 milimetrov v neprospech modelu Stonic. Nuž ale teba férovo priznať aj to, že Stonic GT Line je predsa len iný typ vozidla.
Vnútorný priestor je vpredu dostatočne veľký pre dvojicu urastenejších dospelých (aj nad 180 cm), zadná časť je priestorovo vhodnejšia pre menších spolujazdcov, najideálnejšie pre deti. Za druhým radom operadiel je k dispozícii 352-litrový kufor.
Motor
Vrcholom ponuky motorizácie tohto modelu je 88 kW (120 koní) benzínový mildhybrid s označením 1,0 T-GDi MHEV, ktorý sa kombinuje buď so 7-stupňovým dvojspojkovým automatom, alebo s inteligentnou manuálnou prevodovkou iM6 s elektronickým spojkovým pedálom. My sme mali na test verziu s dvojspojkovým DCT automatom, ktorý – vzhľadom na to, že treba rešpektovať tvrdé emisné normy – radil spoľahlivo a bez zbytočných páuz.
Agregát ponúkal. s pomocou elektromotora, zrýchlenie svojej stodvadsať koňovej čriedy z 0 na 100 za 10,4 sekundy. Pocitovo sme zažívali dostatočnú a najmä v meste svižnú akceleráciu. Keď sme spriemerovali spotrebu za celý týždeň dostali sme sa v kombinovanom režime na hodnotu 6,1 litra na 100 kilometrov.
Resumé
Ak jazdíte prevažne sami, vo dvojici, alebo maximálne s dvoma menšími deťmi môžete nad týmto modelom uvažovať. Ponúkne vám, okrem pocitu výnimočnosti, dostatočnú dynamiku a istotu v zákrutách. Bonusom je - pri verzii GT Line - skutočne neprehliadnuteľný exteriér.
Foto: Andrej by Canon
Text: www.stellacentrum.sk
PLUSY
+ exteriér a image
+ komfort sedenia vpredu
+ riadenie, stabilita v zákrutách
+ spotreba
MÍNUSY
- priestor pre dospelých vzadu
- tvrdší podvozok
Technické údaje:
Motor
1,0 T-GDi spaľovací 3/12
Zdvihový objem (cm3)
998
Výkon (kW/k/ot)
88,3/120/6000
Krútiaci moment (Nm)
200/200 - 3500
Pohon
predných kolies
Prevodovka
7-stupňová, automatická
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
10,4
Maximálna rýchlosť (km/h)
185
Spotreba podľa výrobcu (kombinovaná l/100 km)
5,7
Dĺžka x šírka x výška (mm)
4140 x 1760 x 1520
Rázvor (mm)
2580
Objem batožinového priestoru (l)
352
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1185 - 1288
Cena vozidla od (€)
13 490
Cena testovaného vozidla (€)
21 990