Pri príchode Triedy A sa začalo rozprávať o tom, že je to auto určené ženám. Ako kompaktné MPV bolo ideálom na prevážanie nákupných tašiek a detského kočíka. Z MPV sa však postupne stal menší hatchback, za ktorý sa nemusia hanbiť ani chlapi, najmä keď má na sebe detaily z vybavenia AMG. A práve taký sme si vyskúšali, v mild hybridnej verzii.
Na týždňový test sme dostali faceliftovanú štvrtú generáciu vozidla. Zmeny sa dotkli prednej masky s hviezdnym dizajnom, ktorá podčiarkuje prednú klesajúcu kapotu s dvoma prelismi, ktorej hovoria žraločí nos (shark nose). To všetko, najmä v noci ozvláštňuje spoľahlivo a výrazne svietiaca LED technika.
Facelift priniesol nový dizajn diskov a dozadu difúzor. Vo vnútri sa zmenila grafika prístrojového štítu, ktorá ponúka štyri druhy zobrazení: klasické s dvojicou okrúhlych ukazovateľov, alebo športový pri ktorom mu dominuje centrálny otáčkomer. „Prístroje“ sa zobrazujú na dvoch 10,25-palcových displejoch.
Infotainment využíva konektivitu Apple CarPlay a Android Auto. K dispozícii je rýchlejšia a výkonnejšia navigácia a hlasový asistent. Škoda len, že zo stredovej konzoly odstránili dizajnéri touchpad, ktorý umožňoval pohodlnejšie ovládanie infotainmentu, akým je to, ktoré sa premiestnilo na volant v podobe haptických tlačidiel. Namiesto neho je v strede iba odkladací box s USB-C portom.
Nedá sa inak – v prípade M-B sa musíme opakovať: vo vnútri posádka nájde iba prvotriednu kvalitu materiálov a ich zostavenia. Sedenie v prednom rade sedadiel je, napriek tomu, že ide o najmenší z mercedesov, pohodlné, s dostatkom priestoru vo všetkých smeroch.
Vodič má k dispozícii aktualizovaný balík asistenčných systémov, v rámci ktorého dostáva aktívnu reguláciu riadenia a vylepšené ovládanie asistenta udržiavania v jazdnom pruhu. Nový je aj parkovací balík, ktorý spoľahlivo asistuje pri parkovaní v pozdĺžnom smere a je doplnený 360-stupňovým zobrazovaním okolia vozidla.
Mercedes sa vďaka implementácií nových technológií stále udržiava na špičke, dokazuje to najmä v oblasti riešenia plug-in hybridných riešení, pri ktorých sa nebojí ani naftových agregátov. V tomto prípade však píšeme o čisto mild-hybridnej 48 V technológii. Pri nej remeňom poháňaný štartér-generátor s výkonom 1,3 kW zabezpečuje štartovanie s menšími vibráciami a s menším hlukom oproti bežnému štartéru. Systém umožňuje plachtenie s vypnutým motorom a pri brzdení a aj pri pomalom presúvaní rekuperáciou podporuje 12-voltový elektrický systém a dobíja aj 48-voltový akumulátor. Energiu z neho využíva pri zrýchľovaní, na podporu spaľovacieho agregátu, čím pomáha znižovať jeho spotrebu benzínu. Nám sa darilo dlhodobo jazdiť v kombinovanom priemere spotreby za 6,4 litra.
Agregát s objemom 1,33 litra spojený so štartér-generátorom a so 7-stupňovým dvojspojkovým automatom jazdí naozaj príjemne. Radenie stupňov je bez akýchkoľvek trhnutí, zrýchlenie 9,2 sekundy na 100 km/h síce neohúri (pri podpore elektromotora by sme očakávali lepšiu hodnotu), no v meste neurazí. Napokon, táto verzia nie je športovou, a tak si posádka bude radšej užívať mimoriadne komfortne naladený podvozok. Pre ten nie sú ani výraznejšie priečne nerovnosti problémom.
Mercedes-Benz triedy A môže byť dobrou voľbou pre tých, ktorí hľadajú prémiovo pôsobiace kompaktné vozidlo, s ktorým sa budú pohybovať najmú po meste. Ku komfortu jazdy určite prispeje systém, ktorý nevyrušuje vibráciami pri častom štartovaní a spoľahlivo šetrí pohonné hmoty. Dvojica cestujúcich sa v ňom však pohodlne môže vybrať aj za hranice miest, cesta bude určite pokojná a prekvapujúco komfortná...
Foto: Andrej
Text: www.stellacentrum.sk
PLUSY
+ exteriér a image
+ komfort vo vnútri
+ naladenie podvozka
+ riadenie, stabilita v zákrutách
+ brzdy
MÍNUSY
- menšia podpora elektromotorom
Technické údaje:
Motor
radový zážihový R4/16V + MHEV
Zdvihový objem (cm3)
1332
Výkon (kW/k/ot)
100/136/5500
Krútiaci moment (Nm/ot)
230/1660-3000
Elektromotor výkon (kW/Nm
10,3/150
Prevodovka
7-stupňová dvojspojka
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
9,2
Maximálna rýchlosť (km/h)
215
Spotreba podľa výrobcu (kombinovaná l/100 km)
5,8 – 6,4
Dĺžka x šírka x výška (mm)
4428 x 1796 x 1440
Rázvor (mm)
2729
Objem batožinového priestoru (l)
350
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1920
Cena vozidla od (€)
33 960
Cena testovaného vozidla (€)
46 636