stellacentrum.sk logo
0904 75 75 75

Mercedes-Benz GLE 350 de: Plug-in hybrid s naftou!

Automobilka, najmä u prémiových značiek, ktorá nezachytila vlnu nástupu elektromobility môže mať v nadchádzajúcej ére problém. Preto nečudo, že najmä tradiní premianti sa do produkcie vozidiel s batériami pustili naplno. Súťažia medzi sebou zaujímavými kombináciami: hybrid, plug-in, plug-in hybrid alebo iba akumulátory. Ten, kto si myslel, že éra nafty je na konci, by si určite mal – tak ako my – vyskúšať Mercedes-Benz. Konkrétnejšie: model označený ako „de“. V prípade modelu GLE 350 de ide totiž o mimoriadne nápaditú koncepciu. Vozidlo sa dokáže dobíjať rekuperáciou, ale aj zo „zásuvky“ a v prípade, že by sa mu „elektrina“ úplne minula postará sa o úspornú jazdu klasický dieselový agregát...

Zatiaľ ešte stále nie celkom bežná kombinácia pohonu má svoju logiku. Pri hmotnosti a rozmeroch tohto modelu by v prípade čisto elektrického pohonu batérie zvýšili jeho hmotnosť tak, že by to výrazne obmedzovalo jeho dojazd. Napriek tomu, že ide o hybrid pod jeho podlahu sa podarilo dostať akumulátor s úctyhodnou kapacitou – 31,2 kWh. S ním by malo vozidlo (podľa výrobcu) prejsť 106 kilometrov. Nám sa podarilo skončiť tesne pod hranicou 80 km pri jazde čisto po meste. No s veľmi „ľahkou nohou“. V ďalších dňoch testovania, keď sme mali v meste naponáhlo sme sa dostali na hranicu 65 kilometrov. Neťažkáme si, pretože aj tento nájazd nám nielenže vystačil na celý deň, niekedy sa nám podarilo jazdiť po meste bez nutnosti nabíjania aj aj viac dní.

Spotreba elektrickej energie

Vozidlo s denným svietením, zapnutou klimatizáciou a s využívaním plnej kapacity veľmi kvalitnej audiosústavy si vypýtalo 30 – 38,5 kWh na 100 km. Pri státi v kolóne a na križovatke hodnotu spotreby elektrickej energie reprezentoval údaj: 2 – 3 kWh/hod. K údajom, ktoré ponúka výrobca – teda k spotrebe 25 kWh – sme sa v meste skutočne približovali pri striktnom dodržiavaní rýchlostných limitov a bez pokusov o víťazstvá nad súbežne jazdiacimi vozidlami. Výdatne sme si pomáhali aj využívaním rekuperácie, ktorej účinnosť sa dá regulovať pádlami pod volantom.

Nabíjanie v praxi

Mercedes je možné nabíjať na nabíjačkách s maximálnym výkonom do 60 kW. My sme si vyskúšali stanice, ktoré ponúkali výkon 50 kW. Nabíjanie úplne vybitých batérií (nie sú však nikdy „na nule“, predtým ich ochraňuje softvér) na 100 % nám trvalo maximálne 30 minút. Pri domácej zásuvke sme vozidlo nechávali nabíjať celú noc, na plnú kapacitu sme sa dostali za 12 hodín.

Hendikepom pri využívaní nabíjacích staníc sú niektorí z vodičov, ktorí vozidlo nechajú stáť v stojane nezmyselne dlho a ich ešte stále obmedzený počet. Pri tomto konštatovaní preto iba stručne: vďaka za úsporný naftový agregát pod kapotou!

Motorová klasika...

Pod kapotou veľkého auta s označením 350 de sa prekvapujúco skrýva „iba“ dvojlitrový vznetový štvorvalec. Tie úvodzovky sú v predošlej vete iba kvôli tomu, že konštruktéri do neho dokázali natlačiť 193 koní a krútiaci moment 400 Nm.

A spotreba pri jazde iba na naftu? Priemerná v zmiešanom režime okolo 6,9 litra/100 km. Pri jazde po diaľnici v režime do 140 km/h priemerne 8,0 litra/100 km. O spotrebe v meste azda ani netreba písať, pretože pri dobre zvolenom dobíjacom režime sa pohybuje na 0,0 l/100 km.

Pohľad vodiča

O priestore a komforte pre posádku sa pri tejto značke určite nemusíte zbytočne rozpisovať. Rovnako vás nebudeme zdržiavať ani obrovskou nádielkou súčasných technologických vychytávok, ktoré tu samozrejme nemôžu chýbať a ktoré môžete pohodlne využívať aj vďaka panoramatickému panelu pred vodičom. Pozrime sa preto na vozidlo očami praktického vodiča, ktorý má už čo-to odjazdené na desiatkach rôznych automobilových značiek...

Auto už na prvý pohľad nie je malé, preto jeho hmotnosť 2,7 tony neprekvapuje. Skvelým spojením dvoch verzií pohonu s 9-stupňovou automatickou prevodovkou sa podarilo dosiahnuť zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy. Je to naozaj krásne krátky čas. Pri rozjazde z križovatiek a najmä pri predbiehaní v stúpaniach v meste sme si užívali víťazstvá aj nad silnými športovými modelmi od prémiovej konkurencie. Vodič si môže zvoliť režimy: Individual, Sport, Comfort, Elektrik, Eco a Offroad. Pri prejazde zákrut sa vozidlo správa prekvapujúco neutrálne, zjavne mu pomáha lepšie rozloženie hmotnosti na obe nápravy. To je riešené ideálne vďaka motoru nad prednou nápravou a sadou akumulátorov nad zadnou nápravou.

Výkonovú nálož vodičovi pomáha zvládnuť prakticky zvolený balík asistenčných systémov. Adaptívny tempomat, strážca jazdných pruhov sú dnes už „klasikami“. V tomto modeli nás zaujalo prepojenie systému distronic. To funguje na predvídaní situácií, ktoré by mohli skomplikovať jazdu. Napríklad vás spomalí ak príliš rýchlo prichádzate k pomaly idúcemu vozidlu, na základe navigačných systémov vie, že prichádzate k ostrej zákrute a ak nezaznamená vašu aktivitu tak vozidlo samostatne pribrzdí. Tento systém spoľahlivo funguje vo viacerých modeloch značky, no v prípade hybridov využíva na spomalenie rekuperáciu a aktívne tak dobíja batérie. Zaujímavou výhodou rekuperácie najmä v meste je, že vodič výrazne šetrí brzdové platničky a aj kotúče...

Resumé

Je ťažké objektívne písať o spotrebe. Pri tomto aute je to pri elektrine naviazané na cenu, ktorú platíte svojmu dodávateľovi. Rovnako ju ovplyvňuje pre aký druh nabíjania sa pri nabíjacích staniciach rozhodnete. Naftový agregát s dvojlitrovým objemom dáva tušiť, že nebude príliš smädný. Nám sa na tomto MB páčila odvaha pre neobvyklú kombináciu pohonu. Ako vždy u nás zabodovalo úžasnou kvalitou vyhotovenia i komfortom cestovania. Ale ak už hovoríme o objektivite: pre športovejšiu jazdu bez elektriny by sme si pod kapotu predsa len vybrali agregát s väčším objemom, ktoré automobilka našťastie stále ponúka...

Foto: Andrej by Canon
Text: www.stellacentrum.sk

 

PLUSY

+ spotreba
+ dynamika vo všetkých jazdných režimoch
+ prevodovka
+ komfort podvozka
+ riadenie, stabilita v zákrutách
+ vnútorný komfort
+ bezpečnostné technológie

 

MÍNUSY

- mierne zmenšený batožinový priestor

 

Technické údaje:

Motor
vznetový 4/16 + elektromotor

Zdvihový objem (cm3)
1950

Výkon (kW/k/ot)
143 kW (193 k) spaľovací motor, 100 kW (136 k) elektromotor, 235 kW (320 k) systémový

Krútiaci moment (Nm)
400 Nm spaľovací motor, 440 Nm elektromotor, 700 Nm systémový
 

Pohon
oboch náprav
 

Prevodovka
9-stupňová automatická
 

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
6,8

Maximálna rýchlosť (km/h)
160 elektrina, 210 vznetový motor

Spotreba podľa výrobcu (kombinovaná l/100 km)
1,1 a 25 kWh

Objem batožinového priestoru (l)
490

Pohotovostná hmotnosť (kg)
2696

Celková hmotnosť (kg)
3376

Cena vozidla od (€)
77 286

Cena testovaného vozidla (€)
104 598