stellacentrum.sk logo
0904 75 75 75

Renault Arkana E-Tech Hybrid 145: Boduje vzhľadom a prevodovkou!

Arkana sa rozhodla na svojich potencionálnych kupcov zaútočiť tvarmi, ktoré silne pripomínajú exkluzívne vozidlá BMW X6 a Mercedes-Benz GLE kupé. Jej tvorcovia predpokladajú, že obmäkčí  tenšie peňaženky tých, ktorý po takomto tvare vozidla túžia, no ceny luxusných značiek sú pre nich nedosiahnuteľné. Z viacerých verzií sme si vybrali na vyskúšanie hybridnú verziu s motorom 1,6 E-Tech...

Pohon skúšaného vozidla zabezpečuje vyladená kombinácia spaľovacieho motora, multimódovej prevodovky a elektromotora. Multimódova prevodovka je sekvenčná a nevyužíva spojku. Benzínový motor využíva štyri prevodové stupne, elektromotor ďalšie dva. Zaujímavosťou je, že v Renaulte v nej naprogramovali až pätnásť pracovných režimov.

Spaľovací agregát využíva nepriame vstrekovanie paliva, pracuje v Atkinsonovom cykle. Zaujímavým pre voľbu tohto motora môže byť aj „bezúdržbový“ reťazový rozvod DOHC. Aby bolo zaručené dodržiavanie emisnej normy Euro 6d súčasťou je filter pevných častíc.

Spaľovací motor ponúka výkon 69 kW (94 k) a krútiaci moment 148 Nm. Pre zvýšenie dynamiky sú k dispozícii ešte aj dva elektromotory. Menší s výkonom 15 kW zabezpečuje štartovanie a spĺňa aj úlohy generátora. Druhý s výkonom 36 kW je súčasťou prevodovky.

Celkový výkon hybridu dosahuje 105 kW (143 k). Vodou chladená batéria je umiestnenia pod dnom batožinového priestoru. Ten sa zmenšil z 513 litrov na 480 litrov. Zaujímala nás aj záruka na batériu a dozvedeli sme sa, že je 8-ročná alebo 160 tisíc kilometrov. Ak by počas záručnej doby klesla jej kapacita pod 63 percent, tak ju v rámci záruky bezplatne vymenia.

Jazda

Arkana pri rozbehu využíva iba elektrinu, výkon elektromotora  205 Nm je v meste zárukou naozaj rýchlych výjazdov z križovatiek. Spaľovací agregát sa zobúdza až po tom, keď zareaguje výraznejšie pritlačenie plynového pedála. Počas svojej prevádzky zároveň roztáča generátor a dobíja batériu. Pri súčinnosti oboch pohonných jednotiek je ich sila prenášaná na prednú nápravu. A vďaka súčinnosti elektriny a benzínu vodič absolútne nepociťuje pri spaľovacom motore absenciu turba.

Pri jazde sme oceňovali najmä to, že akustický prejav spaľovacieho motora je výborne odizolovaný. Rovnako musíme spomenúť aj dobre pracujúcu prevodovku, ktorá menila jednotlivé režimy jazdy bez akýchkoľvek kopnutí a trhnutí, a to aj pri veľmi dynamickej jazde.

Pri kombinovanej jazde mesto-vidiek-diaľnica sa naša spotreba ustálila na priemere 5,2 l/100 km. V meste sa nám darilo jazdiť za 4,5 – 5,0 l/100 km a na diaľnici, pri povolenej maximálke, sme išli za 6,9 – 7,1 l/100 km.

Jazdné vlastnosti sú veľmi slušné. K dobrej stabilite prispieva najmä koncepcia dobrého rozloženia hmotnosti: motor vpredu, vzadu batéria. Riadenie je primerane presné, pocit istoty mu dodáva hrúbkou a priemerom vydarený volant. Podvozok bude pravdepodobne ortodoxným „renalťákom“ pripadať ako tuhší, ale nám poskytoval v zákrutách pocit väčšieho sebavedomia.

Áno, či nie?

Arkana boduje svojim exteriérom, ktorý ju zaraďuje medzi vyššiu triedu aj napriek prijateľnej cene. Koncepcia hybridu, podporená vyladenou prevodovkou ponúka v meste jazdenie s naozaj nízkou spotrebou. Diaľnica ju však predsa len zhoršuje, no nie je to nič katastrofické. Ak hľadáte auto, ktoré pôsobí športovo a zaujímavo tak je to pre vás správna voľba. Netreba však zabúdať, že športový „šmrnc“ si vypýtal daň. Tou je menej priestoru na zadnom rade sedadiel pre vyšších pasažierov.

Foto: Andrej
Text: www.stellacentrum.sk

 

PLUSY

+ zaujímavý exteriér
+ kvalita interiéru
+ vyladenie hybridného pohonu
+ vyladená prevodovka
+ dobrá odozva riadenia
+ nízka spotreba v meste

 

MÍNUSY

- stredový tunel obmedzuje priestor pre kolená vodiča
- priestor na zadnom rade sedadiel
- pomalý infotainment

Technické údaje:
Motor
R4 zážihový + elektromotor

Prevodovka
multimódová automatická 2 stupne elektro, 4 spaľovací motor

Zdvihový objem (cm3)
1 598

Výkon (kW/k/ot)
69/94/5 600

Krútiaci moment (Nm/ot)
148/3600
Elektrický pohon (kW/k)
36/49
Krútiaci moment (Nm)
205

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
10,8

Maximálna rýchlosť (km/h)
178
Objem batožinového priestoru (l)
480

Prevádzková hmotnosť (kg)
1510 - 1576

Rozmery (dxšxv mm)
4568x1821x1576

Rázvor (mm)
2720

Objem palivovej nádrže (l)
50

Cena testovaného vozidla (Eur)
32 100