Renault sa vrátil do 80. rokov, ale aby nedošlo k omylu: nie technologicky, ale iba názvom. Van s označením Express už ponúkal. V historických análoch sa azda už hrabať netreba, pretože žijeme prítomnosťou, a tak sa poďme spoločne pozrieť na to, čo súčasný model ponúka tým, ktorí si ho zadovážia hlavne na to aby ho mohli využívať pre prepravu menšieho nákladu...
Exteriér
Na oboch koncoch vozidla je zrejmé bohaté oplastovanie, ktoré je pri pracovných verziách oveľa lepšou voľbou ako veľké lakované plochy. Pri nakladaní a vykladaní tovaru, ba ani pri parkovaní pri nakladacích rampách sa netreba obávať škrabancov.
Na prvý pohľad zaujmú asymetrické zadné dvere, ktoré sa otvárajú až do uhla 180 stupňov. Objem ložnej plochy dodávky je 3,3 metra kubického a môže odviezť predmety do dĺžky takmer dva metre. Bočné posuvné dvere po otvorení poskytnú šírku otvoru 716 mm, čo výrazne zlepšuje nakladanie a prístup do auta. Bočnú siluetu vozidla nesú 15-palcové kolesá, s jednoduchými, no praktickými plechovými diskami, ktoré sa častých kontaktov s obrubníkmi obávať nemusia.
Interiér
Kabína určená pre vodiča a jedného spolujazdca pôsobí veľmi príjemne. Ergonómia, ktorá býva problematická najmä u dvojmiestnych dodávok je zvládnutá na úrovní bežného osobného vozidla. Sedenie je „renaultovsky“ pohodlné, rozsah nastavenia sedadla vodiča dostačujúci. Spolujazdec má, v prípade, že si posunie sedadlo dopredu, aby si nastavil väčší sklon operadla, pred kolenami málo priestoru.
K praktickej dodávke patria odkladacie priestory. Tých je tu naozaj nadostač, ak by nestačili priečinky na vrchu palubnej dosky, k dispozícii sú aj veľkorysé „kapsy“ vo dverách a polica pod stropom kabíny. K praktickej prevádzke vozidla prispejú určite tvrdené plasty, ktoré sa budú ľahko čistiť.
V strede palubnej dosky je umiestnený displej, na ktorom sa zobrazuje obraz z parkovacej kamery, alebo ovládacie prvky rádia, navigácia. Konektivita s Apple CarPlay a AndroidAuto je samozrejmosťou... K dispozícii sú aj dva USB porty, cez ktoré možno nabíjať externé zariadenia.
Nákladný priestor je určený pre hmotnosť nákladu 656 – 698 kilogramov. V základe má plastovú podlahu, ostatné plochy sú bez ochrany. Tie si možno dokúpiť za príplatok. Pozitívom je šesť kotviacich prvkov na podlahe a dva na bokoch vozidla. Osvetlenie nákladného priestoru zabezpečuje jediná malá lampa, za príplatok si možno dokúpiť LED osvetlenie, ktoré bude pre budúceho majiteľa zrejme nevyhnutnosťou.
Motorizácia
Pod kapotou nami skúšaného vozidla bol dieselový štvorvalec s výkonom 70 kW a maximálnym krútiacim momentom 260 Nm, spriahnutý bol so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Pocitovo tento agregát pôsobí veľmi svižne, pri plne naloženom vozidle ponúka príjemne stabilný ťah, s dostatkom výkonu. Samozrejme, zrýchlenie z 0 na 100 km/h nedosahuje vôbec oslnivé hodnoty (13,9 s), no to nám po odjazdení takmer tisícky kilometrov neprekážalo, pretože nás tešil údaj o spotrebe – 5,6 l/100 km. A to hovoríme o kombinovanej spotrebe s vozidlom pravidelne naloženým minimálne polovicou odporúčanej hmotnosti nákladu.
Zhodnotenie
V základe toto vozidlo stojí 12 460 Eur, je to benzínová verzia. Naše vozidlo bolo vo vyššej výbave Cool za cenu 14 760 Eur s DPH. Ak uvažuje o dodávke, ktorá je vybavená navigáciou, cúvacou kamerou a na spotrebu naozaj nenáročným agregátom, nemusíte príliš rozmýšľať. Azda iba naše malé odporúčanie: v prípade, že toto auto po odpise budete chcieť ešte dobre predať, tak si do nákladného priestoru priplaťte za jeho obloženie. So škrabancami na bokoch a na vnútornej strane dverí nákladového priestoru by totiž mohlo pôsobiť príliš ošumelo...
Foto: Andrej
Text: www.stellacentrum.sk
PLUSY
+ príjemný exteriér
+ komfort vodiča
+ naladenie podvozka
+ dostatok odkladacích priestorov
+ bočné posuvné dvere a zadné dvere s variabilitou otvárania
+ spotreba
MÍNUSY
- komfort sedenia spolujazdca
- slabšie osvetlenie nákladného priestoru
Technické údaje:
Motor
R4 vznetový pepĺňaný
Zdvihový objem (cm3)
1461
Výkon (kW/k/ot)
70/95/3000 - 3750
Krútiaci moment (Nm)
240/1750 - 200
Pohon
prednej nápravy
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
13,0
Maximálna rýchlosť (km/h)
162
Spotreba podľa výrobcu (kombinovaná l/100 km)
5,0
Dĺžka x šírka x výška (mm)
4393 x 1775 x 1811
Rázvor (mm)
2812
Objem batožinového priestoru (m3)
3,8
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1304
Celková hmotnosť (kg)
1965
Cena vozidla od (€)
12 460
Cena testovaného vozidla (€)
14 760