stellacentrum.sk logo
0904 75 75 75

Renault Trafic Blue dCi 170 EDC Spaceclass: Radosť ho šoférovať!

Renault Trafic oslavuje už 44 rokov! Model, ktorý chvália mnohé generácie dokáže potešiť neustále. Keď do jeho útrob nainštalujú dobrý motor a aj prevodovku je radosť ho šoférovať. Keďže sme s predošlými generáciami mali už veľa skúseností, zaujímalo nás, aká je tá ostatná...

Renault Trafic začali vyrábať už v roku 1980. Predchodcovia modelu, ktorý sme dostali na testovanie jazdia po cestách od roku 2014. V roku 2021 však prešiel výraznou modernizáciou. Tá sa dotkla hlavne jeho zovňajšku, ktorý výrazne zmodernizovala.

Na vyskúšanie nám importér poskytol 8-miestnu verziu. Vpredu s dvoma sedadlami a za nimi dva rady po troch sedadlách. Napriek tomu, že išlo o tzv. krátku verziu L1, zostal za tretím radom sedadiel ešte dostatočný priestor na objemnú batožinu. Nečudo, veď aj najkratšia verzia má dĺžku cez 5 metrov.

Vnútorný priestor možno prispôsobovať rôznych požiadavkám. Oba zadné rady sedadiel sa dajú vyberať a Trafic tak možno premeniť na plnohodnotnú dodávku.

Interiér

Interiér poskytuje posádke dostatok odkladacích priestor a aj komfortné sedenie. K dispozícii je množstvo odkladacích priestorov. Jediné čo zamrzí, že medzi prednými sedadlami nie je širšia lakťová opierka. K dispozícii sú iba užšie sklopné opierky, ktoré pri dlhých cestách neposkytujú úplne najkomfortnejšiu oporu lakťov. Tento malý nedostatok však zachraňujú typicky „renolťácke“ pohodlné a priestranné sedadlá.

Trafic boduje pozíciou vodiča. Sedenie je umiestnené vysoko nad vozovkou, výhľad do všetkých strán je bezproblémový. Ergonómia pracoviska je po dlhoročných skúsenostiach vyladená do detailu. Vyšším vodičom, s dlhšími nohami, však môže v oblasti kolien prekážať vysunutý tunel s radiacou pákou automatickej prevodovky.

Prístrojová doska je riešená veľmi vkusne, v jej hornej časti dominuje 8-palcový dotykový displej s konektivitou apple car play a android auto. Pod ním sú príjemne veľké mechanické ovládače klimatizácie a štartovacie tlačidlo. Na dlhých cestách poteší veľká klimatizovaná zásuvka pred spolujazdcom.

Distribúcia klimatizácie je pre prvé dva rady samostatná, vpredu automatická, v druhom rade mechanická, na tretí rad sú vyvedené prieduchy. V každom rade sú USB porty s nabíjaním, nad každým sedadlom je čítacie osvetlenie. .

V testovanej verzii boli na nástup pasažierov určené iba jedny posuvné dvere, na strane spolujazdca. My by sme si však určite priplatili za montáž dvier aj na druhú stranu, teda za vodiča. Pretože, keď sme ako vodiči potrebovali niečo riešiť v zadnej časti vozidla museli sme auto obchádzať. Zároveň to ďalších pasažierov môže obmedzovať v stiesnených priestoroch.

Šokujúca spotreba a dobrý automat

Trafic poháňal naftový dvojliter s výkonom 170 koní a s krútiacim momentom 350 Nm, na ktorý sa dostával už od 1500 otáčok za minútu. Výkon na prednú nápravu distribuovala 6-stupňová automatická dvojspojková prevodovka EDC, veľmi podobná prevodovke DSG. EDC však pracuje o poznanie kultivovanejšie. Radí rýchlo a hlavne bez akýchkoľvek náznakov trhania...

Jazda s Traficom môže byť pre niekoho prvých niekoľko metrov aj strašiakom. Podvedomé vnímanie veľkých rozmerov vozidla vzbudzuje rešpekt. Ten však veľmi rýchlo opadne, pretože vozidlo je vybavené všetkými bezpečnostnými prvkami (senzory, kamera, kontrola mŕtveho uhla), ktoré urobia zo šoférovania už po prvých niekoľkých kilometroch príjemnú činnosť.

Vďaka dostatočnému krútiacemu momentu dokáže vozidlo jazdiť v režime nízkych otáčok, a tak poskytuje posádke pocit pohodlnej, plynulej jazdy. Dostatočný výkon nenúti prevodovku často podraďovať a dostávať motor do vyšších obrátok. Preto sme boli zvedaví na to, aká bude na konci testu priemerná spotreba. Neriešili sme samostatne spotrebu mesto – diaľnica – okresky. Jednoducho: jazdili sme ako bežní užívatelia. Cez týždeň prevažne po meste, na víkendy diaľnica a výlety do hôr. Nebudeme napínať, na konci nám na displeji svietila spotreba 7,3 l/100 km. Na rozmery a využiteľnosť vnútorného priestoru auta až neuveriteľná hodnota!

Resumé

Renault Trafic nám poskytol zaujímavé zistenie: nie to len pracovné auto určené pre firmy. Je to veľmi zaujímavá alternatíva pre viacpočetné rodiny. Pri rozhodovaní môžu zobrať do úvahy fakt, že toto auto jazdí komfortne, oproti konkurencii má prijateľnejšiu cenu a hlavne – jeho majitelia nebudú musieť často zastavovať pri čerpacích staniciach. A keď bude treba, tak vyberú z auta sedačky a odvezú v ňom to, čo bežného „kombíka“ ani pri najlepšej snahe nenatlačia...

Foto: Andrej
Text: www.stellacentrum.sk

PLUSY

+ kultivovaný prejav motora
+ dobrá prevodovka
+ komfort jazdy
+ spotreba
+ cena

 

MÍNUSY

- iba jedny posuvné dvere (za príplatok sú k dispozícii)

Technické údaje:
Motor
Blue dCi 170 EDC 4/16

Zdvihový objem (cm3)
1997

Výkon (kW/k/ot)
125/170/3500

Krútiaci moment (Nm)
350/1500
 

Pohon
prednej nápravy
 

Prevodovka
6-stupňová dvojspojková

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
10,6

Maximálna rýchlosť (km/h)
186
 

Prevádzková hmotnosť (kg)
3060

Cena testovaného vozidla (€)
46 100.-