XCeed prichádza po štyroch rokoch s faceliftom. Tento veľmi príjemný model sme v minulosti testovali (nájdete ho v rubrike testy Kia), už vtedy nás pozitívne prekvapil. Čo sa teda vlastne zmenilo? Na to sme sa snažili nájsť odpoveď v týždňovom teste...
Zmeny na aute, ktoré už v predchádzajúcich rokoch vyzeralo dobre, môžu byť problémom. Tentoraz sa však dizajnéri nenechali uniesť priveľkým nadšením, a tak rozdiely znamenajú hlavne zmeny predných a zadných svetiel. Predné sa odlišujú rozmiestnením LED denného svietenia a vzadu sa zmenili združené svietidlá na objekt, ktorý pripomína rozsvietený včelí plást.
Interiér? Príjemný a funkčný!
Ihneď po usadnutí do vozidla sme si všimli, že ponuka klasických ovládačov zostala – našťastie – stále bohatá. Nemáme radi, keď pri dynamickej jazde po okreskách musíme triafať roztraseným ukazovákom na drobné ikonky v dotykovej obrazovke. Potešilo nás aj to, že systémy Start/stop a Lane Assist možno vypnúť samostatnými tlačidlami. Ku komfortu prispievalo aj elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča. Sedenie na prednom rade je pohodlné a priestranné. Vzadu sa rovnako komfortne odvezú dvaja dospelí pasažieri.
Použité materiály sú sebavedomo kvalitné, ergonómia pracoviska vodiča je zvládnutá naozaj dobre. Stredový displej a aj ovládače pod ním sú mierne natočené na vodiča, čo umožňuje ich bezproblémové ovládanie. Jediné, čo by nám prekážalo boli prvky s klavírnou čerňou, na ktorých bolo vidno nielen naše odtlačky prstov, ale aj prach.
Pri testovanom vozidle musíme spomenúť aj skvelú audiosústavu JBL, ktorej „grády“ pridávali basové reproduktory umiestnené v batožinovom priestore.
Ako jazdí?
Pod kapotu sme dostali novinku: 1,5-litrový preplňovaný štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva. Agregát zaujme pružnosťou a mimoriadnou ochotou zrýchľovať aj zo spektra nízkych otáčok. Zaujímavé je, že vodič o pocit pružnosti motora neprichádza ani pri plne naloženom vozidle.
Dynamickú a až športovú jazdu tomuto crossoveru umožňuje naozaj dobre vyladený podvozok, ktorý využíva tlmiče s hydraulickými dorazmi. Tie precízne filtrujú aj väčšie priečne nerovnosti. Potešilo nás aj riadenie, ktoré je dostatočne strmé a hlavne presné. A tak nebolo vôbec problémom odvážne kopírovať aj naozaj veľmi ostré zákruty. V tom nás neobmedzovali ani 18-palcové kolesá.
Pochvalu si zaslúži aj 7-stupňový dvojspojkový automat, ktorý pracuje hladko bez náznakov akýchkoľvek trhnutí pri preraďovaní v režime Normal. V druhom z ponúkaných režimov – Sport – radí rýchlo a svižne a agregát udržiava v spektre vyšších obrátok, aby umožňoval čo najdynamickejšiu jazdu.
Spotreba
Počas bežnej prevádzky v zmiešaných podmienkach sa nám darilo spotrebovať v priemere 6,3 l/100 km. Pri jazde iba v meste to bolo medzi 7,9 – 8,4 l/100 km. Pri disciplinovanej jazde po okreskách sme neprekročili 5,5 l/100 km. A pri veľmi svižnej jazde, sme sa z okresu do okresu presúvali za 8,1 – 8,8 l/100 km.
Zhrnutie?
Kia XCeed je príťažlivý koncept, v ktorom sa skrížili hatchback s SUV. Vznikol z toho príjemne pôsobiaci model, ktorý určite dostatočne dokáže naplniť očakávania vodičov, ktorí požadujú auto, ktoré má príjemne mestské rozmery a ponúka pohodlné nastupovanie na oba rady sedadiel. V prípade, že si priplatia za karosárske vybavenie GT-Line získajú dobrý pocit, že jazdia na aute, ktoré bude priťahovať pohľady okoloidúcich.
Foto: Andrej
Text: www.stellacentrum.sk
PLUSY
+ exteriér
+ pružnosť motora vo všetkých jazdných režimoch
+ prevodovka
+ komfort podvozka
+ riadenie, stabilita v zákrutách
+ svetlomety LED
MÍNUSY
- absencia pohonu 4x4
Technické údaje:
Motor
R4, prepĺňaný
Zdvihový objem (cm3)
1482
Výkon (kW/k/ot)
117/159/5500
Krútiaci moment (Nm)
253/1500
Pohon
prednej nápravy
Prevodovka
7-stupňová automatická
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
9,2
Maximálna rýchlosť (km/h)
208
Spotreba podľa výrobcu (kombinovaná l/100 km)
6,2 – 6,4
Dĺžka x šírka x výška (mm)
4 395 x 1 826 x 1 495
Rázvor (mm)
2 650
Objem batožinového priestoru (l)
426/1 378
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1446
Cena testovaného vozidla (€)
31 090